Jump to content
Annons

Latency när man pratar MIDI?


JJMusik

Recommended Posts

Jag har aldrig testat innan, men tänkte sätta upp en "midi-loop" där jag vill remote-trigga en keyboard/workstation

Alltså såhär: vi har en stor fet Korg Kronos som har en del fantastiska ljud som vi vill använda. Men vi vill inte spela in audio utan vill naturligtvis ha smidigheten av kunna editera midi.

Så jag tänkte koppla kronosen både midi in och midi ut i mitt interface - sedan också line:a in den så att när vi editerat klart midit, låter man Cubase skicka ut midi-datat till kronosen som då blir en självspelande synth - och man spelar då in det den spelar upp "av sig själv"

Vad talar vi om för latency när vi pratar midi? är det märkbart? Jag har ungefär 6ms audio-latency med mitt delta 1010

Blir det typ 10ms till i o m denna midi-loop eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Midi-"latency" beror på hur mycket data som skickas "samtidigt".

Jag har beskrivit lite om detta i min artikel om Midi, i Kontrollrummets Wiki: http://wiki.kontrollrummet.com/Midi#Begr.C3.A4nsningar_och_problem

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tar 320 mikrosekunder att skicka en ton och kommunikationen är seriell, så multiplicera antalet "samtidiga" toner med 0.320, så får du antalet millisekunder som det blir mellan första och sista tonen. Med "Running status", som används automatiskt, blir det lite grand mindre, men inget revolutionerande.

Ett ackord med 3 toner tar alltså knappt 1ms.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller på att läsa Claes - mycket intressant och lärorikt.

I vårt fall har vi ett delta 1010 PCI - breakout-boxen har midi in och ut.

Efter att vi har redigerat och kvantiserat och "swingat" midi-datat och haft oss - kommer vi alltså att skicka midit från Cubase till PCI-kortet - genom hostkabeln till delta rackboxen - via en ca 5 meter lång midikabel till korg-synthen.

Synthen spelar upp ljudet och skickar via line in i datorn igen.

Från det att synthen spelar upp vet jag ju om min audio-latency men frågan är hur mycket midin har orsakat dessförrinnan

Link to comment
Dela på andra sajter

Signalerna i sig är det ingen fördröjning på, utan det är midiprotokollet som är segare än man kunde ha önskat. För att få reda på hur mycket fördröjningar det blir, så måste man alltid räkna med antalet toner som ska skickas till synten via midi. Det kan ju bara skickas en ton i taget eftersom det är seriellt. Det går alltså inte att säga något generellt, utan det beror helt på hur mycket data som skickas på den aktuella midiporten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, om man spelar lite mer "lead" -spel istället för ackord - är det lättare för portarna att hantera då det är enstaka toner?

Eller det blir mycket data ändå om man spelar snabba skalor etc.?

Du spelar nog inte snabbare än 320 mikrosekunder per ton, så det är inga bekymmer... 😉

Det är inga bekymmer annars heller så länge man inte försöker skicka för mycket på samma midiport, utan timingen har varit tillräckligt bra för skivinspelningar i många år, så egentligen är det bara att prova och se om det låter ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, som gammal midi-nörd så tycker jag det funkar förträffligt bra med tanke på teknikens utomordentliga ålderdomlighet. 😉 Och jag har kört många kanaler samtidigt med synk utan att få problem. men det finns självklart en gräns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. En fundering? Kronos kan ju använda USB för överföring av MIDI-signaler t.om. fungera som VST/ AU instrument. Är det fortfarande samma prestanda i USB som med gammalt Din-uttag MIDI? Borde det inte bli bättre prestanda? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Enda gången det kan vara snabbare, är om det är internt i synten, så att man kopplar in synten på en USB-port. Annars är det inte kompatiblet med standarden - och då skiter det sig med alla syntar...

Det finns midi-interface som har en buffer, så att de verkligen skickar ut saker i precis rätt tid, synkat till de olika porterna (Steinbergs Midex-interface var först, men jag tror att fler har hakat på senare). För varje midiport är det förstås lika begränsat som det alltid har varit, men man kan i alla fall få lite bättre timing vid mer komplexa arrangemang - om man har syntarna kopplade på olika midiportar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gissar att du tänker på LTB som Access Music utvecklade med Steinberg. Jag vet faktiskt inte om det används av nån annan än Steinberg själva. Emagic hade(har) ju AMT t.ex.

Tror bara Cubase/Nuendo använder LTB och det fungerar endast vid Midi ut.

Men som sagt, om midi via usb är implementerat rätt så ska det bara att dra en usb-kabel o köra plug&pray så dyker det nya midiinterfacet upp. 🙂

Kommer inte ihåg hastigheten men i runda slängar 20 ggr snabbare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...