Jump to content
Annons

Göra en enkel musikvideo - vilket program?


ramoand

Recommended Posts

Jag vill göra en enkel "skoj-musikvideo" där jag ska ta olika klipp bara och lägga dom till en låt i ca 128 bpm. Det är viktigt att klippen kommer exakt i takt, vilket inte är helt lätt att få till i Windows Movie Maker.... Jag vill liksom att vissa av klippen ska bli precis lika långa som 4 bars i låten, andra bara 1 bar kanske. Går detta att få till med nåt program (som är gratis)? Kan jag använda Cubase (har försökt med Cubase med hittar inte nånstans man kan exportera en videofil)?

EDIT: Jag vill alltså kunna klippa o klistra videoklippen på samma sätt som man kan göra med audio-spår i Cubase.

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om låten har ett exakt tempo kan du ju bara dividera 60 sekunder/128 bpm = 0,46875 sekunder per taktslag. Om du multiplicerar det med 4 får du 1,875 sekunder för en takt. Det är pilligt, men det funkar. Inga problem alls att få till klippen exakta.

Tror inte det finns något enklare sätt. De som klipper filmer/musikvideor m.m. brukar ha bra taktkänsla och får till det ändå.

Edit: Det där är inga problem alls att få till i Windows Live Movie Maker. Om du ändå vill ha ett mer avancerat gratisprogram föreslår jag Lightworks. Det är dock overkill i det här fallet.

Redigerat av Jetblack
Link to comment
Dela på andra sajter

Går inte klippa video på det sättet riktigt...

Örat är snabbare i sin förståelseöversättning.

Signalen som ska behandlas av hjärnan är inte lika komplex.

Detta används med fördel i videos för att kunna tricka skallen till att känna sig stressad eller avkopplad från informationen den får utav bilderna som synkas med ljudet.

Lite grand som en trumslagare som spelar släpigt respektive poppigt för att styra över känslan på låten.

Klipp på känsla istället så får betraktaren en behagligare upplevelse!

Piiiz!

/Crunch'

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde en musikvideo en gång som projektarbete i skolan, och då använde jag Vegas Pro. Det är inget gratisprogram, men det programmet tyckte jag funkade bra. Och när jag klippte, så var det bara att jag klippte på tydliga "slag", så det var lätt att klippa på samma slag i annat klipp. Så det funkar allt (: När du säger Windows Movie Maker vet jag inte om du använder Live Movie Maker eller Windows Movie Maker, men Live versionen tycker jag är värdelös. Dock tror jag ändå att det kan vara svårt med den andra med i det här sammanhanget. Det går, men det blir ju lite krångligt då man är tvungen att dra klippet hur långt man vill ha det. I tex. vegas så trycker man ju bara på en knapp d¨å man exakt vill att klippet ska delas, och det är ju lättare ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Går inte klippa video på det sättet riktigt...

Örat är snabbare i sin förståelseöversättning.

Signalen som ska behandlas av hjärnan är inte lika komplex.

Detta används med fördel i videos för att kunna tricka skallen till att känna sig stressad eller avkopplad från informationen den får utav bilderna som synkas med ljudet.

Lite grand som en trumslagare som spelar släpigt respektive poppigt för att styra över känslan på låten.

Klipp på känsla istället så får betraktaren en behagligare upplevelse!

Piiiz!

/Crunch'

Det låter väldans vettigt också tycker jag. Nu vet jag iofs inte exakt vad TS vill ha för feel i sin video, men personligen tror jag att ett klipp per takt, eller varannan, typ, skulle gå mig på nerverna efter ungefär takt sju.

Men vad vet jag. Jag är kanske inte representativ som målgrupp.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

persuader (oregistrerad)

testade några olika innan jag fastnade för AVS video editor.

Funkar enkelt och bra utan speciell förkunskap. Intuitivt med

många bra funktioner. Tar inte så mycket datorkraft

http://www.avs4you.com

Klippte ihop denna video med det programmet

Redigerat av persuader
Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde själv musikvideo till skolarbete för knappt ett år sedan där jag använde Adobe After Effects. Blev lite pilligt att få allt time'at, men fick en ganska bra resultat ändå. Faktiskt mitt första riktiga arbete i AE, så det går att prova sig fram till mycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack som *svordom* för det tipset! 🙂 Har funderat på tidigare om det kan finnas något sådant program...

Inga problem! 🙂

Gjorde själv musikvideo till skolarbete för knappt ett år sedan där jag använde Adobe After Effects. Blev lite pilligt att få allt time'at, men fick en ganska bra resultat ändå. Faktiskt mitt första riktiga arbete i AE, så det går att prova sig fram till mycket!

[youtube-klipp]

Inget fel på det programmet, men det är allt annat än gratis... TS sökte efter ett gratisprogram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...