Jump to content
Annons

Två subbar, slippa ha en monosub på golvet?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Om man hade råd med två subbar och ställde dem under varje monitor, skulle man inte då få ett mer lättlyssnat system, som två riktigt bra trevägsmonitorer?

Två såna här små

http://www.thomann.de/se/jbl_lsr_2325p.htm

Som står på en varsin sån här

http://www.thomann.de/se/jbl_lsr_2310sp.htm

Det sägs ju att det inte spelar nån roll för ljudet om basen står på golvet, jag tycker ändå det är lite knepigt när lågabsen kommer från golvet, upp runt bordsskivan mm. Hellre skulle jag höra den direkt

Blir en del pengar med två subbar, men inte alls lika mycket som att köpa trevägs aktiva som klarar samma bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Grejjen är väl den att dom flesta sub-basar är byggda för att just stå på golvet för att kunna fungerar fullt ut.

Och lågfrekventa ljud har hjärnan inte lika lätt att urskilja vart ifrån dom kommer så att jag tror inte att du skulle märkan någon större skillnad på systemet…men har du möjlighet så vore det ju värt att prova 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker ljudet från min sub ändras bereoende på om jag lutar mig framåt eller bakåt lite. Sätter jag mig på huk under skrivbordsskivan blir ljudet ganska rejält annorlunda.

De "toppar" jag har och är less på heter Event Studio Precision 6 ASP6.

Vill ha JBL!

Link to comment
Dela på andra sajter

OK JBL...annars har ju jag ett par B&W DM 602 S2 till salu som sagt, och med 2 subbar får du ett sjukt bra system ihop med dessa...gamla JBL i alla ära men ibland har dom lite för mkt discodunk beroende på modell och Dolly Parton skrikorna var lite skumma dom med!

B&W är moderna svinbra högupplösta med en av dom bästa soundstage som finns*

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker ljudet från min sub ändras bereoende på om jag lutar mig framåt eller bakåt lite. Sätter jag mig på huk under skrivbordsskivan blir ljudet ganska rejält annorlunda.

De "toppar" jag har och är less på heter Event Studio Precision 6 ASP6.

Vill ha JBL!

Bordsskivan ger ju en ljudreduktion. Du känner säkert till detta, men enkel variant för att hitta bra placering av subben är att placera denna i sweetspot och spela upp ett sinussvep 20 Hz upp till delningsfrekvens och krypa runt i rummet och lyssna vart du får jämnast basrespons. Där ställer du subben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bordsskivan ger ju en ljudreduktion. Du känner säkert till detta, men enkel variant för att hitta bra placering av subben är att placera denna i sweetspot och spela upp ett sinussvep 20 Hz upp till delningsfrekvens och krypa runt i rummet och lyssna vart du får jämnast basrespons. Där ställer du subben.

Min Prodipe 10 Sub är kanske en långt svagare punkt i min lyssning än vad Eventmonitorerna är. Att först byta till en JBL sub kanske är smartare. Men det är så knackigt med diskant i Eventen, även om de oxå får fina recensioner.

http://www.zzounds.com/productreview--EVEASP6

http://www.emusician.com/news/0766/event-electronicsstudio-precision-6-active/146716

Link to comment
Dela på andra sajter

OK JBL...annars har ju jag ett par B&W DM 602 S2 till salu som sagt, och med 2 subbar får du ett sjukt bra system ihop med dessa...gamla JBL i alla ära men ibland har dom lite för mkt discodunk beroende på modell och Dolly Parton skrikorna var lite skumma dom med!

B&W är moderna svinbra högupplösta med en av dom bästa soundstage som finns*

Har du annons på de B&W?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker ljudet från min sub ändras bereoende på om jag lutar mig framåt eller bakåt lite. Sätter jag mig på huk under skrivbordsskivan blir ljudet ganska rejält annorlunda.

De "toppar" jag har och är less på heter Event Studio Precision 6 ASP6.

Vill ha JBL!

Utan att lägga någon värdering i idén med två subbar rakt framifrån, tycker jag fenomenet du beskriver mer låter som problem med rummet snarare än typ och placering av subbaslådan.

Att ljud blir svagare resp starkare på vissa punkter i rummet (bordskive fenomenet undantaget), tyder på att rummet inte är tillräckligt akustiskt behandlat. Jag gissar att om du skulle spela upp en 1kHz ton och flytta dig omkring i rummet kommer du att hitta ställen där tonen blir starkare och ställen där tonen blir svagare, eller t om blir helt tyst.

Jag skulle rekommendera att kolla upp rummets respons först, och stämma av med basfällor, diffusorer och/eller reflektorer. Sedan efter det, som den lajv-snubbe du är, skulle kanske en mer PA-liknande uppsättning monitorer få dig att känna dig mer bekväm 🙂

Risken är annars att du köper på dig dyra subbaslådor, men upplever samma typ av utsläckning/förtätning av vissa frekvenser

/Ulf

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

@ mixopenta: bra synpunkter

Det är bättre att köra med en separat sub i ett akustiskt oreglerat rum jämfört stora fullrangemonitorer. En separat sub ger mycket större flexibilitet då den kan ställas på precis det ställe som triggar basen till jämnast möjliga respons.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Utan att lägga någon värdering i idén med två subbar rakt framifrån, tycker jag fenomenet du beskriver mer låter som problem med rummet snarare än typ och placering av subbaslådan.

Att ljud blir svagare resp starkare på vissa punkter i rummet (bordskive fenomenet undantaget), tyder på att rummet inte är tillräckligt akustiskt behandlat. Jag gissar att om du skulle spela upp en 1kHz ton och flytta dig omkring i rummet kommer du att hitta ställen där tonen blir starkare och ställen där tonen blir svagare, eller t om blir helt tyst.

Jag skulle rekommendera att kolla upp rummets respons först, och stämma av med basfällor, diffusorer och/eller reflektorer. Sedan efter det, som den lajv-snubbe du är, skulle kanske en mer PA-liknande uppsättning monitorer få dig att känna dig mer bekväm 🙂

Risken är annars att du köper på dig dyra subbaslådor, men upplever samma typ av utsläckning/förtätning av vissa frekvenser

/Ulf

Topparna låter lika även om jag flyttar mig ganska långt. Jag kan tom sitta i rummet bredvid, nio meter från monitorerna (jag ser dem genom dörren) och lyssna hur jag tycker om mixen.

Och att köpa två subbar för drygt 4000 styck, det är inte att tänka på, vare sig det är vettigt eller inte.

Ett byte till JBL monitorer blir det ganska snart.

http://www.thomann.d...l_lsr_2325p.htm

Sen får ni köpa Eventerna om ni vill. 😎

Edit: Subben jag har får inga utsläckningar eller låter olika starkt, det låter annorlunda bara om jag hör den indirekt med skivan emellan eller rakt framifrån.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta mig i så fall, jag föredrar passiva monitorer/högtalare av akustiska fysiska skäl och en gammal inbodd illvilja mot aktiva burkar som i alla fall förr lät mkt sämre, dessutom får du aldrig samma goda byggkvalitet i de inbyggda stegen som i externa lite mer biffiga sådana!

Hoppas det hjälpte dig lite på traven denna gång ;-)

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker nog att det är mer för- än nackdelar med aktiva monitorer. Oftast biampade steg som matchar högtalarkonstruktionen, inga långa kabellängder, aktiv delning osv. Det ställer nog lite större krav på att välja rätt grejjer som matchar varandra om man ska köpa passiva monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta mig i så fall, jag föredrar passiva monitorer/högtalare av akustiska fysiska skäl och en gammal inbodd illvilja mot aktiva burkar som i alla fall förr lät mkt sämre, dessutom får du aldrig samma goda byggkvalitet i de inbyggda stegen som i externa lite mer biffiga sådana!

Hoppas det hjälpte dig lite på traven denna gång ;-)

Tack. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...