Jump to content
Annons

Vad gör ni när inspirationen tryter


Coffeemidget

Recommended Posts

Annons

Sover. Se till att somna innan halvtio-tio någongång. Är det riktigt trögt så bör proceduren upprepas flera kvällar i rad. Men ofta räcker det bara med en god natts sömn, så spelar och komponerar instrumenten av sig själv sen!

Att leta upp helt ny musik att lyssna på ett annat bra sätt, gärna i någon annan genre än vad du brukar lyssna på.

Ett tredje sätt kan vara att verkligen försöka lära sig några låtar med ett av ens favoritband (något som jag själv slarvar väldigt med för det mesta, blir mest att man lär sig några få delar, t ex solona... 😳).

Link to comment
Dela på andra sajter

Går ut, tar en cigg, får en idé och fortsätter.

Får jag ingen idé under ciggpausen väntar jag nån vecka/månad. Sen när det släpper igen så brukar det bli intensivt musicerande under någon vecka då man knappt gör nåt annat än tänker och gör musik. Under väntetiden brukar det vara en bra idé att mixa och trixa med det som man gjort när man var inspirerad, inte så kreativt men känns bra att få nånting färdigt också.

Link to comment
Dela på andra sajter

..som DDanne brukar jag också lattja med andras låtar, plankar ackord..byter melodi..o.s.v

..eller så drar man ut o Kitesurfar... eller så spelar man våldsspel på xbox'en..

..allt för att få en kontrast 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör Myrli?

Jag kommer in i ett stadium där jag känner att jag skulle kunna skriva tre hundra låtar på en dag. Detta håller ca 2-3 veckor. Efter detta intensiva skrivande eller inspelande brukar jag vara helt tom på ideer. Då tar jag och gör nåt helt annat, typ kollar på några bra rullar, lyssnar på min nyaste skiva, går på konsert eller spelar mitt favorit spel på nätet. Jag lägger ner musiken helt en vecka eller två. När det har gått ett tag känner jag att det börjar krypa i kroppen, klia i fingrarna, rycka i stämbanden och då vet jag att det är dags att börja igen.

Jag går upp tidigt på morgonen och börjar göra musik, för då är jag helt klar i huvudet. och resultatet brukar bli bäst just då.

Så gör jag 😳

//AEM

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv är jag periodare. Ibland har jag skitlätt för att få bra idéer och man kan mer eller mindre spruta sig ut låtar dagligen. Sen kan det gå månader då det känns trögt och man inte får nåt vettigt gjort alls.

Ett sätt att ta sig ur dessa icke-kreativa perioder är (i alla fall för mig) att tvinga sig själv sitta o jobba. Ställ klockan på 08.00 och bestäm att du ska jobba till 17.00. Ha gärna en deadline på vad som ska va gjort klockan 17.00 också. Skit i om det inte blev skitbra, se bara till att ha gjort det du ska ha gjort. Detta arbetssättet föder lust hos mig att fortsätta, kanske inte med just samma låt, men nån gång under tiden man höll på så har det poppat fram åminstånde ett par andra bra idéer som man kan göra nåt bra av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var tacksamma för att ni kan pyssla så mycket med musik så att inspirationen tryter. Jag har motsatt problem. Har huvet fullt med inspiration och idéer, men alldeles för lite tid att göra musik. Sånt är livet med en liten dotter...

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm. Jag är en periodare jag med. e mest kreativ mellan 22.00 till 04.30

jag överkonsumerar kaffe, snus och cigaretter när jag hållar på, men de svåraste för mig e at nöja mig med det jag har. Men jag brukar inte tänka att jag alltid kan göra det bättre, om jag själv inte tycker att de e en superlåt så känns det meningslöst att fortsätta. Musiken är inte det svåraste dock, texter e de största problemet för mig.

Jag nöjer mig på sin höjd med kanske en vers, sen så tycker jag bara att resten jag skrivit e nödverser å exkrement. jag e inget vidare politiskt lagd, e inte religiös å har inget vidare intressant liv. Att göra texter e svåååååååårt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Var tacksamma för att ni kan pyssla så mycket med musik så att inspirationen tryter. Jag har motsatt problem. Har huvet fullt med inspiration och idéer, men alldeles för lite tid att göra musik. Sånt är livet med en liten dotter...

Så är det ju alltid. Har man gott om tid så blir det inget gjort. Har man egentligen ingen tid alls så får man hur mycket som helst gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

inte ett smack !

jag låter det vara tomt tills det fylls på igen.

en gång var det tomt mellan 1987 och 1999  😉

Min ångest börjar rycka i nerverna när jag läser det. Hoppas det inte händer mig.

MvH Rickard Gerthsson

De e nog ingen risk... de åren har redan varit...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bl a svara det som Dumb Dan och Demoniqus redan hunnit svara, men ändå. Bra sätt att få fart på kreativiteten igen är det i alla fall.

Ett annat bra tips är att ge sig själv uppdrag. Jag vet att jag skrivit om det i någon annan tråd men ändå. Några snabba förslag:

Gör en låt som (sätt in valfri artist/grupp här) skulle kunna ha gjort.

Gör en låt som är snabb i versen och lugn i refrängen.

Gör en låt där sticket kommer redan i början.

Komponera på ett annat instrument än vad Du brukar göra.

Du som brukar utgå från ett beat - utgå från en ackordsföljd eller melodi.

Du som brukar börja med en melodi - utgå från ett beat.

Lek med strukturschemat. Om Du brukar göra Vers refr vers refr stick solo vers refr ,så kasta runt lite och lägg till lite nya delar. Riff eller instrumentleads, Acapellarefräng i början etc.

Du som brukar ha många beståndsdelar i Din struktur - prova att lyfta bort någon av Dina "heliga kor". Du solosugne gitarrist, vad skulle hända om Du komponerade en låt utan två minuter långt gitarrsolo?

Överhuvudtaget, försök att överraska Dig själv. Allt Du gör behöver ju inte resultera i låtar som Du måste spela in, huvudsaken är att man testar nya saker. Det är min lilla erfarenhet att man bygger på och utökar sin "arsenal" av låtskrivartekniker och inspirationen får sig en kick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var tacksamma för att ni kan pyssla så mycket med musik så att inspirationen tryter. Jag har motsatt problem. Har huvet fullt med inspiration och idéer, men alldeles för lite tid att göra musik. Sånt är livet med en liten dotter...

Det e ju lugnt. Jag har 3 😉 . Men allvar...jag drar nästan aldrig igång studion förrän jag har text, melodi, arr och ackord klart. Då vet jag att jag har en grund att stå på...och jobba utifrån... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ger fan i musiken. Blir sur på mig själv och skaffar ångest över att sakerna bara ligger där och skräpar. Så en dag sitter jag bara där och utan att jag vet ordet av har jag suttit i fem timmar och kan konstatera: nämen, det här är ju bra ju.. Det bör dock nämnas att innan jag hamnar i detta tillstånd försökt vid ett flertal tillfällen.. att skapa något, med än mer deprimerande resultat för var gång.. 😉

ja, det var väl lagom omständigt? :rolleyes:

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet ett sätt som inte funkar: Starta programmet Hard Note Jump eller ArtSong och låt dessa program komponera en låt. Sedan tar ni (inte) och exporterar dem som midi-filer till sequencern och låter diverse pluggar "spela" filerna, skyffla om en del events = klart!

Jag har inte lyckats åstadkomma något bra med denna metod. 🙂

Redigerat av Fredrikmo
Link to comment
Dela på andra sajter

Super? 😎

Helt klart mitt bästa tips. Kröka skallen i bitar.

Dagen efter vaknar jag upp och mår skit, och dessutom får jag ångest över att jag var på snusen istället för att göra något vettigt av min tid (musik i detta fall då) så jag tvingar mig själv att sätta mig och pilla klart något projekt som blivit liggandes.

Gjorde faktiskt klart min första 12a på baksmällan. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...