Jump to content
Annons

Vad gör ni när inspirationen tryter


Coffeemidget

Recommended Posts

Stinkey (oregistrerad)

Filar på något halvfärdigt. Eller läser en bok.

Det bästa sättet att undvika torka är att varje dag klx till klockan y, komponera något. Till sist vänjer hjärnan sig att släppa ifrån sig det man gått och grunnat på undermedvetet. Låter konstigt, men ge det en månad och se själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Krök ger en inspiration, men de e väl bara de att man känner sig tvungen att skalda de dumma saker man gjorde dagen innan... Alkohol är en sann musa*

* Nåt grekiskt om en dam som inspirerade nåpn annan grek tror jag.. Mytologin e rostig

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bl a svara det som Dumb Dan och Demoniqus redan hunnit svara, men ändå. Bra sätt att få fart på kreativiteten igen är det i alla fall.

Ett annat bra tips är att ge sig själv uppdrag. Jag vet att jag skrivit om det i någon annan tråd men ändå. Några snabba förslag:

Gör en låt som (sätt in valfri artist/grupp här) skulle kunna ha gjort.

Gör en låt som är snabb i versen och lugn i refrängen.

Gör en låt där sticket kommer redan i början.

Komponera på ett annat instrument än vad Du brukar göra.

Du som brukar utgå från ett beat - utgå från en ackordsföljd eller melodi.

Du som brukar börja med en melodi - utgå från ett beat.

Lek med strukturschemat. Om Du brukar göra Vers refr vers refr stick solo vers refr ,så kasta runt lite och lägg till lite nya delar. Riff eller instrumentleads, Acapellarefräng i början etc.

Du som brukar ha många beståndsdelar i Din struktur - prova att lyfta bort någon av Dina "heliga kor". Du solosugne gitarrist, vad skulle hända om Du komponerade en låt utan två minuter långt gitarrsolo?

Överhuvudtaget, försök att överraska Dig själv. Allt Du gör behöver ju inte resultera i låtar som Du måste spela in, huvudsaken är att man testar nya saker. Det är min lilla erfarenhet att man bygger på och utökar sin "arsenal" av låtskrivartekniker och inspirationen får sig en kick.

Wonderboy du HAAR ju koll på läget !!! Bravo

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...