Jump to content
Annons

Album släpp


AriD (oregistrerad)

Recommended Posts

AriD (oregistrerad)

Hej!

Jag har ett döds/trash metal band. Vi håller på för fullt med vår producent och skivbolag och alla andra inblandade att färdigställa

vår debut platta. Den kommer släppas både digitalt och som en fysisk CD.

Mitt dilemma är att vi har fått helt fria händer när det gäller releasedatum.

Jag vet inte om det finns särskilda datum som är extra bra för att släppa skiva på eller inte.

Tänkte att jag passar på att efterlysa lite tips på detta här.

Tacksam för svar.

MvH

AriD

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Peter Tägtgren släppte Pains andra cd på julafton (1999 tror jag det var), för han menade att "då kommer folk att byta skivorna de fått i julklapp mot min istället", den varianten kanske är värd att pröva? 😉

Tror inte att det finns så många bättre eller sämre tidpunkter, men om någon större artist, som ni kan tänkas konkurrera om skivköparna med, släpper någonting är det kanske en god idé att anpassa er release så att ni inte släpper dem samtidigt. Annars tror jag inte att det finns bättre eller sämre tidpunkter.

Lycka till! Alltid kul att höra att någon vågar satsa på att ge ut fysiska cd-skivor!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Asså kolla här......

Allt beror på ambitionen ni har med bandet!

Om ni har för avsikt att sälja in erat band för att åka på turne i festivalsverige så bör ju efterfrågan av er tillgodoses med en platta i slutet av året för att kunna lyssnas på och suktas efter till den kommande sommarens festivaler!

Likadant tvärs om ni avser att åka vinterturné i europa så bör ni släppa plattan på våren för att radiosnubbar och annat löst folk ska kunna få en chans att börja sukta efter er.

Målet är ju att bygga ett intresse så att arrangören blir "tvungen" att sätta er på en scen!!!

Om inget av dessa ambitioner finns...

...släpp när ni vill!

Piiiz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

AriD (oregistrerad)

Tja.

Självklart har vi ambitioner att komma ut och spela. Det vi sitter med just nu är den "tråkiga" och tidsödande biten med marknadsföring.

Blev lite ställd när vi fick bestämma releasedatum själva. Hade jag vetat detta när vi skulle börja inspelningen så hade jag senarelagt denna till i sommar och släppt skivan i höst och laddat inför nästa sommar. Men men, läget är som det är så vi satsar på en eruopa turné till hösten och släpper väl skivan i sommar antar jag.

Tack för svaren!

/T

P.S.

Kan tillägga att hade inte 9 olika skivbolag runt om i världen visat intresse så hade vi aldrig ens spelat in en fullängdare.

D.S.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...