crillemannen Postat 4 april 2012 Postat 4 april 2012 (redigerat) Inledning HĂ€r kommer ett försök till nĂ„gon form av rock/metal tutorial alĂĄ 2012. Jag skulle vilja börja med att sĂ€ga att en av de absolut viktigaste delarna för att fĂ„ till en tight modern produktion sitter i sjĂ€lva editeringen. Jag editerar nog i effektiv tid nĂ€stan lika mycket som jag spelar in nĂ€r jag gör en metalproduktion. Och i detta ingĂ„r trumm-editering, gitarr editering, sĂ„ng editering etc etc. TrĂ„kigt, Ja men man gör det man mĂ„ste för att fĂ„ till en bra slutprodukt. Jag lĂ€nkar Ă€ven en ZIP fil dĂ€r ni kan lyssna pĂ„ de isolerade instrumenten. Kolla gĂ€rna in bandet i exemplet: Start a Fire @ http://www.facebook.com/StartAFireBand Filerna: http://dl.dropbox.co...27/Tutorial.rar Trummor Efter att jag spelat in trummorna sĂ„ editerar jag dem i Protools med hjĂ€lp av beatdetective. Ăr det som lĂ„texemplet, en metal produktion sĂ„ brukar jag editera trummorna 100% = Alla slag Ă€r pĂ„ sina respektive taktslag. VĂ€l i mixen sĂ„ bussar jag alla trummor till en trummbus. PĂ„ trummbusen anvĂ€nder jag alltid kompressorn The Glue frĂ„n Cytomic. Oftast Attack 1ms, Release .2-.6, Ratio 4:1. Den brukar skala av cirka 3-4db. Om er dator klarar av det sĂ„ sĂ€tt The Glue pĂ„ högsta oversamplingsvalet (x16 i realtid) DĂ„ hör man verkligen hur kompressorn limmar ihop trummorna. Ibland anvĂ€nder jag Ă€ven parallel komprimering pĂ„ virvel och baskagge för extra tryck, men inte alltid. KICK Jag brukar alltid börja med kicken i mina mixar. Ăr det metal sĂ„ ersĂ€tter jag original kicken med Slate Trigger 100% med nĂ„gra av mina samplingar. Jag har vĂ€ldigt bra samplingar sĂ„ det blir knappt nĂ„gon eq alls. I denna mixen har jag Ă€ven anvĂ€nt som ni ser 3 Waves C4 i rad. Det lĂ„ter oftast bĂ€st att komprimera i lager, alltsĂ„ varje C4 komprimerar lite, istĂ€llet för att anvĂ€nda en C4 som komprimerar mer. SNARE Sedan gĂ„r jag vidare med virveln. Jag brukar anvĂ€nda 5st olika samplingar nĂ€r jag "konstruerar" min virvel. Det handlar om att anvĂ€nda samplingar som kompletterar varann. T.ex en med trĂ€-karaktĂ€r, en med rejĂ€lt ring/sustain, en med lite mer attack osv. För att slutligen ha en bra "frankensnare". Givetvis blandar jag med riktiga virveln. DĂ€r brukar jag skĂ€r en del i lĂ„ga mellanregisret, cirka 4-800hz 4-6db. Jag har blivit riktig fĂ€st vid min hĂ„rdvarukompressor, SSL pĂ„ virveln som ger den det rĂ€tta snĂ€ppet. Jag har Ă€ven en Send med ett kort Plate reverb pĂ„ virveln, för att simulera rum. Den ger liv till virveln och ger virveln lite extra "popp" i mixen. Jag Ă€r inget fan av smetiga lĂ„nga reverb pĂ„ virveln men det Ă€r givetvis en smaksak. TOMS Alla pukorna Ă€r bussade till en AUX i Protools. DĂ€r de fĂ„r lite extra kompression via en SSL kompressor och en C4. De riktiga pukorna Ă€r skurna runt 300-800hz för att ge dem lite mer nĂ€rvaro. Jag har Ă€ven triggat pukorna med DFH superior. ĂVERHĂNG Vidare till överhĂ€nget. Oftast fĂ„r man skĂ€ra en del runt cirka 800-1200hz för att fĂ„ ner mellanregisret och Ă€ven göra lite extra plats för virveln. Jag Ă€r snĂ€ll med Highpassfiltret, brukar sĂ€tta det pĂ„ cirka 100-125, jag gillar cymbaler med kropp. ĂverhĂ€nget ger Ă€ven en hel del kropp till virveln. Jag gillar verligen PSP VintageWarmer2 pĂ„ överhĂ€ng. Det gör överhĂ€nget lite större och ger limm till hela trummsettet. Ambience mickarna gör jag inte sĂ€rkilt mycket med, men de tillför limm till hela settet, och jag kan verkligen rekommendera alla att anvĂ€nda ett stereoset. Till sist brukar jag lĂ€gga till ett kort Plate reverb pĂ„ virvel och överhĂ€ng. Det Ă€r just plate reverbet som gör att trummorna smackar gott i mixen. BAS Basen Ă€r inspelad med en Mesa Dual Rectifier med en Maxon OD808 overdrive. En enkel Beta52a rakt mot konen. Jag har Ă€ven splittat signalen sĂ„ jag fĂ„r in en DI-signal. För mig handlar basen mycket om att komprimera ut den sĂ„ den kĂ€nns jĂ€mn och fin. Spelar man in med en riktig basförstĂ€rkare fĂ„r man mycket naturlig kompression genom stacken, men anvĂ€nder man bara DI-signal fĂ„r man komprimera enormt mycket. Jag tycker Wave s C4 Ă€r den absolut bĂ€sta kompressorn för detta endamĂ„let. Jag brukar anvĂ€nda den i lager tills jag tycker basen sitter bra i mixen. Det brukar handla om en 3-4st i rad innan jag Ă€r nöjd. Ăven hĂ€r tycker jag PSP VW2 fungerar super. Gör basen större och like mjukare. För mig handlar det oftast om att eq bort "muddet" runt 200hz i basgitarren. Har man för mycket i det omrĂ„det stryper det hela mixen, men Ă„ andra sidan skĂ€r man för mycket sĂ„ fĂ„r man en tunn mix, och det vill man ju inte!!! Generellt sett tycker jag nog att det omrĂ„det Ă€r det absolut svĂ„raste att fĂ„ till. Som ni ser sĂ„ anvĂ€nder flera av PT's EQ III. De tar inte speciellt mycket men jag gillar anvĂ€nda samma princip som med kompressorer, dvs att jag tar lite i taget istĂ€llet för att scoopa ur allt med en plugin. Det Ă€r ett bra sĂ€tt om man Ă„ngrar sig ocksĂ„, dĂ„ Ă€r det bara att ta bort pluginen för att "Ă„ngra" sina ibland dĂ„liga beslut haha. GITARR NĂ€r vi pratar gitarrer sĂ„ Ă€r det oftast ganska lĂ€tt att mixa OM man har ett bra grundljud. Dessa gitarrer Ă€r inspelade med en Peavey JSX med en Maxon od808 (tubescreamer) och med en Mesa/Boggie Rectifier 2x12a. 2st sm57or. Den ena riktad rakt mot konen den andra 45grader. I mixen brukar jag börja med att anvĂ€nda ett lowpass filter ner till cirka 8-9khz, sedan Ă€ven ett Highpass filter upp till 60-70hz. Sedan brukar jag skĂ€ra runt 800hz cirka 1-2db, runt 250hz för att fĂ„ bort bom-resonansen cirka 1-2db. Panoreringen brukar jag sĂ€tta pĂ„ 100/80 L/R. Gitarrerna som Ă€r 80/80 brukar vara nĂ„got lĂ€gre, kanske 2-4db cirka. En favorit för mig Ă€r att lĂ€gga till Slate VCC pĂ„ gitarr-mastern. Neve +6 gainen. Pluggen gör gitarrerna bredare,större och ger lite saturation vilket jag gillar. Jag anvĂ€nder Ă€ven kanalstripp versionen pĂ„ de enskilda gitarr spĂ„ren. Lead gitarren Ă€r som ni hör dubbad, alltsĂ„ inspelad 2gĂ„nger för att fĂ„ en fin stereobredd pĂ„ gitarrerna. Jag brukar generellt sett dubba leadgitarren, delvis för att det lĂ„ter större men det Ă€r ocksĂ„ lĂ€ttare att fĂ„ den att smĂ€lta in i stereobilden. Jag brukar Ă€ven anvĂ€nda sends sĂ„ som delay,reverb och doubbler. Allt för att fĂ„ ljuden att smĂ€lta in. SĂ NG Generellt sett brukar jag alltid dubba sĂ„ngen. Som t.ex i denna mixen Ă€r lead growlet dubbat, samma nivĂ„ pĂ„ dubbningarna i mixen, lĂ€tt panorerade för att skapa bredd pĂ„ sĂ„ngen. Skall man ha samma nivĂ„ pĂ„ growlet/sĂ„ngen fĂ„r man oftast tighta till tagningarna mot varann, tanken Ă€r ju att det ska lĂ„ta som en tagning. Jag brukar anvĂ€nda Protools stretch verktyg för detta. Det finns Ă€ven en plug som heter Vocalign som Ă€r skapad för detta endamĂ„l. I mixen Ă€r all sĂ„ng stenhĂ„rt komprimerad min hĂ„rdvaru 1176 och SSL kompressor. Jag brukar Ă€ven anvĂ€nda Waves L1 limiter för att jĂ€mna ut sĂ„ngen Ă€nnu mer. RensĂ„ngen Ă€r inspelad en gĂ„ng med dubbad stĂ€mmsĂ„ng. StĂ€mmorna Ă€r panorerade 50/50 för att ge lite mer bredd till leadsĂ„ngen. MASTERN PĂ„ stereomastern sĂ„ har jag Slate's VCC, BritN emulering. Jag har Ă€ven SSL Duende's stereo kompressor. 4:1 Ratio, 30ms attack, Auto Release. Den tar cirka 1-2db bara för att ge lite extra limm till mixen. SLUTORD Hoppas denna tutorial kommer till nĂ„gon anvĂ€ndning för nĂ„gon dĂ€rute. Har ni nĂ„gra andra frĂ„gor angĂ„ende mixen etc sĂ„ hör av er sĂ„ försöker jag svara ASAP. Redigerat 4 april 2012 av crillemannen 4
FreddeHstd Postat 4 april 2012 Postat 4 april 2012 Riktigt bra! Ska bli jÀkligt trevligt och spÀnnande att sÀtta sig in i materialet, nÀr tillfÀlle ges. Kul ocksÄ att du motiverar sÄ vÀl varför du gör som du gör.
Prelude Postat 4 april 2012 Postat 4 april 2012 Riktigt kul lÀsning! Grymt att fÄ lyssna pÄ instrumenten separat ocksÄ. MÄnga bra tips, tackar för det!
AnthonyS Postat 4 april 2012 Postat 4 april 2012 TÀnkte pÄ gitarrkabinettet du anvÀnt till inspelningen. SkÀr du annorlunda beroende pÄ vilken kabinett du anvÀnder? Tycker sjÀlv att de kabinett som Àr slutna och lite oversized blir "boomiga" i ett omrÄde kring dÀr du skrivit att du skÀr.
Freddy Postat 4 april 2012 Postat 4 april 2012 Kul initiativ, vore riktigt nice om du började göra video-tutorials tror jag. Skulle behövas nÄgon inom denna genre som visar hur han jobbar. LÄter bra gör det med, rock on! 1
Die Hard (oregistrerad) Postat 4 april 2012 Postat 4 april 2012 Kul initiativ, vore riktigt nice om du började göra video-tutorials tror jag. Skulle behövas nÄgon inom denna genre som visar hur han jobbar. LÄter bra gör det med, rock on! Annars har du det hÀr: http://www.ultimatemetal.com/forum/andy-sneap/771068-systematic-mixing-guide-now-out.html
Freddy Postat 4 april 2012 Postat 4 april 2012 Annars har du det hÀr: http://www.ultimatem...de-now-out.html Schyst tips! Har hört och sett den dÀr killen förr, men visste inte att han hade styrt upp en PDF. FÄr ta och köpa den! Tack för tipset.
crillemannen Postat 4 april 2012 TrÄdstartare Postat 4 april 2012 (redigerat) TÀnkte pÄ gitarrkabinettet du anvÀnt till inspelningen. SkÀr du annorlunda beroende pÄ vilken kabinett du anvÀnder? Tycker sjÀlv att de kabinett som Àr slutna och lite oversized blir "boomiga" i ett omrÄde kring dÀr du skrivit att du skÀr. Inte direkt, sÄ lÀnge det Àr en kvalitéts kabinett sÄ borde du fÄ till ett bra ljud. Jag har en Marshall 4x12 med greenback element och mellan den och Mesan sÄ Àr det ingen större skillnad. Inga direkt konstiga frekvenser i nÄgon av dem. Dock hade jag en Harley Benton lÄda för nÄgot Är sedan och den lÀt inte lika bra som de jag har nu. DÄ spelar nog gitarr mikrofonerna större roll. Jag kommer precis frÄn en mardröms session dÀr gitarristen hade en gibson (nÄgon special modell) med humbucker vilket hade alla möjliga konstiga frekvens boostar. Pikar vid 4khz , boom vid 250hz och alldeles för dynamisk för rock :/. Det Àr sÄ jÀkla trÄkigt att behöva kompromissa dÄ jag annars hade gjort en riktigt bra mix. Redigerat 4 april 2012 av crillemannen
polifemo Postat 1 maj 2012 Postat 1 maj 2012 Tack! LÄter riktigt bra, och vad skönt att det finns "kropp/kött" i gitarrerna! (Metalgitarrer blir oftast för hÄrt skurna tycker jag...)
BurninSven (oregistrerad) Postat 2 maj 2012 Postat 2 maj 2012 (redigerat) ok strunt samma Redigerat 3 maj 2012 av BurninSven
Brinken Postat 7 november 2012 Postat 7 november 2012 bra jobbat. Hur gör du med mickarna till överhÀng kör du med yx mickning eller hur mickar du? har du en mick pÄ hi-hat med eller skiter du i den?
Die Hard (oregistrerad) Postat 7 november 2012 Postat 7 november 2012 (redigerat) Yxmikning? Det var nĂ„got nytt. Kanske anvĂ€nde slĂ€ggmikning istĂ€llet? đ Redigerat 7 november 2012 av Die Hard
crillemannen Postat 7 november 2012 TrÄdstartare Postat 7 november 2012 bra jobbat. Hur gör du med mickarna till överhÀng kör du med yx mickning eller hur mickar du? har du en mick pÄ hi-hat med eller skiter du i den? Har aldrig testat X/Y mickning dÄ de flesta i metal branschen verkar sky det. Jag kör bara ett stereopar och spott-mickar trummsettet. SÄ att man fÄr bra separation i cymbalerna. Sen anvÀnder jag alltid ett stereo rums-par som helt klart bidrar till bÄde överhÀng och "limm" till hela settet. Oftast mickar jag upp Hihaten bara för att vara pÄ den sÀkra sidan men i i princip 90% av fallen blir den mutad i mix. Dock kan det vara gött att ha om man vill fÄ upp den i mixen om trummisen spelar vÀldigt stÀngd hihat.
magnus83 Postat 8 november 2012 Postat 8 november 2012 KICK . Jag har vÀldigt bra samplingar sÄ det blir knappt nÄgon eq alls. SNARE Jag brukar anvÀnda 5st olika samplingar nÀr jag "konstruerar" min virvel. TOMS Jag har Àven triggat pukorna med DFH superior. Nu blir jag ju sjukt nyfiken. Vilka, förutom DFHS, samplingar brukar du anvÀnda dig av? Gillade verkligen trumljudet! Bra jobbat, och ett vÀldigt bra initiativ!! 1
crillemannen Postat 8 november 2012 TrÄdstartare Postat 8 november 2012 Nu blir jag ju sjukt nyfiken. Vilka, förutom DFHS, samplingar brukar du anvÀnda dig av? Gillade verkligen trumljudet! Bra jobbat, och ett vÀldigt bra initiativ!! Ja det Àr samplingar jag köpt och kommit över. Efter ett tag sÄ blir man ju bra pÄ att avgöra om en sampling kan vara anvÀndbar eller inte. Jag gillar inte slate samplingarna överlag men de Àr bra dÄ de alla Àr multisamplade sÄ jag brukar alltid blanda in en eller tvÄ virvlar av hans.
Demonproducenten Postat 8 november 2012 Postat 8 november 2012 det Ă€r alltid kul Ă„ intressant med arbetssĂ€tt som skiljer sig sig sĂ„ radikalt frĂ„n ens egna men som Ă€ndĂ„ fungerar đ
Pickadoll Postat 8 februari 2013 Postat 8 februari 2013 HĂ€rligt, svinbra lĂ€sning! Skulle vara kul att höra alla dom dĂ€r spĂ„ren omixade ocksĂ„ đ!
magnus83 Postat 31 oktober 2013 Postat 31 oktober 2013 (redigerat) Crillemannen, apbra skrivet. Alltid kul att lĂ€sa hur andra mixar. Men nu blev jag ju nyfiken som bara den, vilka samplingar anvĂ€nder du dig av. SĂ€rskilt dĂ„ kagge och virvel. Jag vet att du skrev att du anvĂ€nder dig av sĂ„dana "du köpt och kommit över". Nu mĂ„ste du vara mer precis Ă€n sĂ„ đ Om du vill lĂ„ta det vara en hemlis sĂ„ kan du viska det till mig via PM đ Redigerat 31 oktober 2013 av magnus83
crillemannen Postat 31 oktober 2013 TrĂ„dstartare Postat 31 oktober 2013 Crillemannen, apbra skrivet. Alltid kul att lĂ€sa hur andra mixar. Men nu blev jag ju nyfiken som bara den, vilka samplingar anvĂ€nder du dig av. SĂ€rskilt dĂ„ kagge och virvel. Jag vet att du skrev att du anvĂ€nder dig av sĂ„dana "du köpt och kommit över". Nu mĂ„ste du vara mer precis Ă€n sĂ„ đ Om du vill lĂ„ta det vara en hemlis sĂ„ kan du viska det till mig via PM đ Tjo, angĂ„ende samplingarna sĂ„ anvĂ€nder jag köpta pluggar sĂ„ som t.ex slate dock gillar jag inte estetiken pĂ„ hans virvlar Ă„ kaggar generellt men de gĂ„r bra att blenda med. T.ex Kick 5 och Kick 10 frĂ„n hans kit Ă€ven snare 21(lr20) har go sustain. Sen Ă€r ju Ă€ven CLA paketet han slĂ€ppte mycket bra. SenanvĂ€nder jag Ă€ven nĂ„gra jag inte vill dela med mig haha. Men testa sampla av EZ Metalmachine, alltsĂ„ Andy sneap expansionen. BĂ„de pukor och virvlar lĂ„ter suverĂ€na. Ett tips Ă€r att blenda olika kaggar och virlvar med olika karaktĂ€r för att skapa en monster-virvel/kagge. T.ex en virvel med ring, en med mer trĂ€-karaktĂ€r en med tydlig transient osv. Testa dig fram sĂ„ ska du se att du fĂ„r till en go virvel/kagge.
magnus83 Postat 31 oktober 2013 Postat 31 oktober 2013 Hehe, ja vi har alla vĂ„ra hemlisar đ Ska kolla in dom samplingarna du nĂ€mnde hĂ€r. đ Men en sak jag funderar lite pĂ„, det Ă€r det du sa om att blanda olika virvlar med olika karaktĂ€r. Det Ă€r nĂ„got jag redan gör, men jag fĂ„r aldrig riktigt till det. Hur gör du nĂ€r du blandar virvlar, tĂ€nker du som sĂ„ att "denna virveln hade en go punch", och "denna virveln hade en go topp". Och sedan blandar dom rĂ€tt av utan att anvĂ€nda dig av eq pĂ„ dom separata samplingarna. Eller gör du som sĂ„ att du hög och lĂ„gpassar med eq för att spara det göttigaste i just den virvelsamplingen. Hur jag Ă€n vĂ€nder och vrider pĂ„ det sĂ„ kĂ€nns alltid mina virvlar och kaggar vĂ€ldigt platta och lĂ„ngt bort. Fan, detta Ă€r ju svĂ„rt........
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.