Jump to content
Annons

Bra VSTPlugins för film musik?


BHR

Recommended Posts

finns det några VST som är vanliga vid film musik? Soundet jag vill ha är orkester.

Är det nån som gör film musik? då visa mej gärna nåt isåfall. behöver lite inspiration.

Redigerat av BHR
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur mycket är du beredd att lägga? Det finns Eastwest Symphonic Orchestra som är väldigt välrenommerat. Sedan kan du kolla på Symphobia 1&2 som göra av Project Sam. Nog ett av de bättre orkesterbiblioteken enligt min lekmannamässiga uppfattning.

Ovanpå det har säkert VSL (Vienna Symphonic) något, men kostar väl därefter. Miroslav Vituos har också gjort något med IK multimedia - även om det har några år på nacken.

Du kan ju ta separata instrumentbibliotek också. LASS Scoring Strings som nämndes ovan är sjukt bra, men också rätt dyrt.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle tror att en begagnad Kurzweil K2000 är billigare äen någon av ovanstående pluggar så får du en fin MIDI controller också. Skulle tro att du hittar en fin beggad K2000 för ca 3000:- om du söker.. Här en länk http://www.gearslutz.com/board/electronic-music-instruments-electronic-music-production/700296-kurzweil-k2000-classic.html om vad det är och här en googlelänk för ännu mera! 🙂https://www.google.se/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=kurzweil+k2000+classic+music

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder Kontakt 5 med en rad sample-bibliotek för strings, piano, trummor och liknande. Försöker även spela så mycket jag bara kan på MIDI-keyboardet, eftersom det höjer kvallitén från robot-monofoniskt digital-ljud till levande, dynamisk musik utan några större ansträngningar.

Exempel på filmmusik jag har gjort:

http://soundcloud.com/jamzam/theme-for-sheik

Och här är en mer metallisk, futuristisk action-sekvens, även gjort till stor del med Kontakt 5:

http://soundcloud.com/jamzam/crysis-2-alien-theme

Nackdelen med detta är dock att Kontakt 5 kostar väldigt mycket, och ännu mer om du ska ha alla ljuden jag använder :/

Link to comment
Dela på andra sajter

När folk talar om "filmmusik" och "orkester" i samma mening, så brukar det vara instant hollywood dom menar, eller åtminstone möjligheten att få till den klangen om dom vill. Det finns inte något enskilt instrument eller enklare sampling som låter "filmmusik" och "orkester" rakt av. På samma sätt som det finns ingen plugin som låter "Storband" rakt av och samtidigt är användbar. Så fort trombonerna behöver spela olika jämfört med saxofonerna .. då är det ju kört med den gemensamt samplade klangen liksom.

Så för att få fram det här på digital väg krävs en otrevligt stor mängd samplingar av enskilda instrument och sektioner med mängder av artikulationer. Det kostar ofta massor med pengar, och för att det ska fungera krävs ofta att man måste ha flera datorer för att klara att spela upp allt i real-tid, och man måste dessutom lära sig orientera sig spontant genom alla system av artikulationer - som kan vara väldigt olika för olika instrument och instrumentgrupperingar t.o.m. Sånt tar tid, månader, även om man jobbar varje dag.

Vill man slippa även den biten, då är man nere på samplade produkter som inte tar så stor plats, är så snälla som möjligt mot CPU och RAM, kostar mindre, och inte kräver enorm organisationsformåga ... men ska samtidigt låta så instant hollywood som det går. Som jag ser det finns det bara en produkt då: EWQL Symphonic Orchestra Gold Edition.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta! Vill inte låta elak men.. Vilken planet är du född på? Alla ljud funkar för film! Eller har du någon sorts särskild idé om att det måste vara ett speciellt sound eller ljud för att funka till film? 🙂

1983 gjorde jag musiken till en känd film där alla sound kom från en Casio VL1 körd via ett Fender fjäderreverb på en Silverface TwinReverb gitarrstärkare från mitten av 60-talet.. Allt mickat via en Hosidein batterimatad kondensatrmick köpt på Hobbex!. 🙂

okej, finns det några bra TRUM VST som är bra för filmmusik?

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...