Jump to content
Annons

Hur spela in ett stråk-sektion sound med en cellist och fiolspelare bäst?


Casperfren

Recommended Posts

Tja!

Imorgon ska jag spela in en cellist och en fiolist till ett pianobaserat progekt.

Vad bör jag tänka på? Ska jag ha en mono mick på dubbarna eller stereo uppmickning på alla tagningarna? Eller en kombo där jag spelar in de grundläggande tonerna med stereo och påläggen med mono? A-B mickning ortf eller annan?

Vad säger ni? Andra tips?

Mvh Casper

Redigerat av Casperfren
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej,

låter som ett kul projekt. Jag skulle nog gå på med M/S-stereo på cellisten och violinisten tillsammans och sedan köra på med en monomik på dubbarna.

Ett annat alternativ kan ju vara att köra varsin monomik på de individuella insaterna för att sedan köra M/S på båda men enbart låta dessa tre kanaler knuffa på för helheten så att säga.

Lycka till och lyssna mycket!

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det blev en band mikrofon och en småmebranare nära cellist och fiolist, sedan en rummick.

De fick spela in var för sig för flexibilitetens skull. Jag har testat ms innan, men den är så jäkla oflexibel.

Jag tror det blev riktigt jävla bra. 2st vuxna yrkesmusiker med ofantligt fina instrument och bra låtar.

Mvh!

Redigerat av Casperfren
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är viktigt att inte stressa, att ha ett lugnt klimat som möjligt, (det blir väldigt uppskruvat ofta för mig iallafall i inspelningsprocess)

Ett bra rum är viktigt, särskilt för fiol. Gå runt lite i rummet och se var det låter snyggast

Släng upp mikrofonen framför fiolisten ca halvmeter ifrån och spela in med låten, lyssna.

- Är det tillräckligt mycket närhet eller rum? Låter det för vasst? Kropp i fiolen?

Lyssna sedan runt fiolen och testa där det låter bäst, (håll för ena örat)

Sedan krävs det en duktig fiolist som kan kräma på. Fick tillockmed peppa yrkesmusikern något.

Jag har inte jättemycket erfarenhet, men bättre än inget 🙂

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...