Jump to content
Annons

Köpa Pro Tools - Version, kostnad och var köpa?


peppemannen

Recommended Posts

Hej,

Jag vill lära mig Pro tools och tänkte slå till på en version 9 (för att hålla nere kostnaderna en aning).

Jag har kikat på de vanliga inköpsställena online, men blir inte klok av alla bundles, hårdvarupaket och versioner som Pro tools säljs i.

Jag har läst mig till att det är en standardversion av Pro tools jag vill ha.

Vad kallas den versionen i affärerna, vart hittar jag den versionen till ett vettigt pris utan hårdvara och vad är ett vettigt pris?

Tack på förhand!

Mvh

Per-Henrik

Redigerat av peppemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
persuader (oregistrerad)

Kör själv PT 9. Kommer vänta lite med att ev uppgradera till 10

9:an visar sig lite svår att få tag på då dom naturligtvis bara vill

kränga 10:an. Vilket ljudkort har du och har du redan en iLok?

Har har jag hittat två varianter i alla fall

http://www.dv247.com/computer-music-software/avid-pro-tools-9--80618

http://www.thomann.de/se/avid_pro_tools_9_mbox_mini.htm

Thomann ger dig förvisso ett ljudkort men det går väl att sälja och dessutom

får du uppgradering till PT 10 vilket är värt ca 2200 kr....bra deal tycker jag

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns dessutom en lillebror som heter MP som levereras med ett ljudkort och kanske kan vara en vettigt insteg i ProTools världen.

Allt beroende på vilka features du vill ha. Här finns en matris med jämförelser.

http://www.avid.com/...o-tools/compare

Ett par varningar. 😉

Det finns en del 3:e parts ljudkort som inte funkar så bra med PT.

Dessutom är nog PT i särklass den DAW som kräver mycket av din PC/Mac.

Jag råder att ta en titt här.

http://duc.avid.com/

Redigerat av arha
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Kör själv PT 9. Kommer vänta lite med att ev uppgradera till 10

9:an visar sig lite svår att få tag på då dom naturligtvis bara vill

kränga 10:an. Vilket ljudkort har du och har du redan en iLok?

Har har jag hittat två varianter i alla fall

http://www.dv247.com...-tools-9--80618

http://www.thomann.d...9_mbox_mini.htm

Thomann ger dig förvisso ett ljudkort men det går väl att sälja och dessutom

får du uppgradering till PT 10 vilket är värt ca 2200 kr....bra deal tycker jag

Lycka till

Tack för tips!

Nej jag har inte iLok, men antar att den följer med fullversionerna?

Ljudkortet jag planerar att köpa i samma veva är Focusrite Saffire Pro24 DSP, vilket känns aningen mer tveksamt efter att ha läst på forumet som Arha tipsade om. Speciellt PC plattformen verkar vara problemfylld med denna kombination av DAW och ljudkort. Men det måste ju lösa sig med tanke på att det är tvp stora aktörer och ett mkt vanligt ljudkort...

Hur är det med Crossgradeversioner? Är det bara för att få bort hårdvarubindningen på tidigare versioner? Ingen fullversion?

Så mellan 4-5k får man räkna med då mao för 9 med gratisupdate till 10 verkar det som.

Det finns dessutom en lillebror som heter MP som levereras med ett ljudkort och kanske kan vara en vettigt insteg i ProTools världen.

Allt beroende på vilka features du vill ha. Här finns en matris med jämförelser.

http://www.avid.com/...o-tools/compare

Ett par varningar. 😉

Det finns en del 3:e parts ljudkort som inte funkar så bra med PT.

Dessutom är nog PT i särklass den DAW som kräver mycket av din PC/Mac.

Jag råder att ta en titt här.

http://duc.avid.com/

Ja MP versionen är absolut ett alternativ, men är inte förtjust i hårdvarulåset. Har dessutom så när som på bestämt mig för Focusrite vid det här laget...

Läste på forumet om Focusrite i kombination med PT och blir faktiskt lite förvånad, men som sagt detta måste ju lösa sig...

Verkar som att en hel del hänger på vilket Firewirekort man har/sätter i (ett krav verkar var TP chipset helst på ett PCI kort).

Edit:

Är MP i versionsförkortningen likställt med att det är hårdvarubundet?

Jag håller på att bygga på studion i detta nu så jag är kall och hoppas på att hitta ett bättre pris, kanske på en begagnad version av 9:an så länge... 🙂

//Per-Henrik

Redigerat av peppemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

persuader (oregistrerad)

Jag skulle skippa MP versionen = M-audio

Välj absolut ett firewirekort beroende på ambitioner

och behov så klart. Läs på Avids forum som nämnts tidigare

innan du slår till. Crossgrade är inga problem. Jag crossgradade

från 8 - 9 utan problem. Ja det är noga med vilken firewireport

du har....helst Texas instruments

Mina låtar på soundcloud är helt inspelade med PT 9 och

M-box Pro = firewire. Har fyra bra preampar. Du kanske kan

hitta en bra deal på M-box Pro och PT

Annars börja enkelt med beggade grejor för att se om PT

är något för dig. Relativt hög inlärnings tröskel beroende på

tidigare kunskaper osv men väl värt mödan. Möjligheterna att

editera och mixa i PT är otroliga. Jag tog ett år på mig att

lära mig och testa tills jag började med riktiga projekt. Allt

finns att hitta på nätet how-to videos osv

Hittade detta på Avid forumet ikväll...kanske något att testa

http://duc.avid.com/showthread.php?t=319731

Redigerat av persuader
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har PT9 och ett Focusrite Liquid Saffire 56. Det fungerar väldigt bra tillsammans. Det kan ju vara strul med det specifika ljudkortet du ville köpa men jag hade för mig att MixControl är samma drivrutin för alla ljudkort i Saffire-ledet men jag är inte säker som sagt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har PT9 och ett Focusrite Liquid Saffire 56. Det fungerar väldigt bra tillsammans. Det kan ju vara strul med det specifika ljudkortet du ville köpa men jag hade för mig att MixControl är samma drivrutin för alla ljudkort i Saffire-ledet men jag är inte säker som sagt!

Det låter bra! Jo jag tror att det är samma drivare till alla saffire. Mycket hänger nog på vilket firewirekort jag skaffar, så jag håller tummarna för det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har PT9 och ett Focusrite Liquid Saffire 56. Det fungerar väldigt bra tillsammans. Det kan ju vara strul med det specifika ljudkortet du ville köpa men jag hade för mig att MixControl är samma drivrutin för alla ljudkort i Saffire-ledet men jag är inte säker som sagt!

Problemet med en del tredje parts drivrutiner är att de tappar kontakten med PT när du ändrar buffersize eller sample rate. Det tvingar dig att starta om PT. En del kanske accepterar det som normalt, för mig är det en bug.

Kör du Mac eller PC?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter bra! Jo jag tror att det är samma drivare till alla saffire. Mycket hänger nog på vilket firewirekort jag skaffar, så jag håller tummarna för det 🙂

Jag crossgradade oxå från 8 till 9 och det var inga problem. Jag fick dock köpa en iLok separat. Vet inte om den ingår i fullversionen.

Ang. ljudkort tycker jag du ska titta på alternativ som Motu och RME. Jag tycker det är alldeles för många trådar på Duc som handlar om Focusrite-trassel. Problemet ligger i drivrutinerna som 'tappar' kontakten med PT varje gång du ändrar buffersize i ett projekt. PT stannar på "ASIO properties changed..." och det krävs en omstart. En del kan leva med det, för mig är det en bug som sabbar arbetsflödet.

Jag använder ett TC Impact Twin och har samma problem. Jag har nog testat det mesta inklusive det så omtalade Texas-chipet för 1394 utan resultat.

Jag tycker man ska ta Avids lista över 'qualified' hårdvara med en nypa salt. Huvudsaken du har en kraftfull dator, mycket minne och extra audio-hårddisk. Problemen ligger ofta i optimeringen av Win7, vilket ljudkort du väljer OCH (viktigt) vilken annan utrustning (ofta USB-ansluten) du har kopplad till datorn. Det är åtminstone min erfarenhet.

Som ett exempel.

Jag kör mitt TC-kort exklusivt för PT men ville även använda mitt gamla mbox2 för windowsljud. Jag fick konstant -9128 (cpu overload) stopp i PT. Efter en del felsökning så hittade jag en drivrutin som fick windows interrupthandler att hicka. Drivrutinen var Avids egen driver för USB mbox2 family. 😱 Plugga ur och avinstallera och problemet var löst. Det här är lite av PT i ett nötskal.

Jag kom runt mitt problem med ASIO4ALL, det är inte en optimal lösning eftersom du inte kan använda spdif och adat.

Hoppas jag inte avskräcker dig nu... 😊 Pro Tools är intuitivt och super att jobba med men kräver mycket av din dator..

Redigerat av arha
Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med en del tredje parts drivrutiner är att de tappar kontakten med PT när du ändrar buffersize eller sample rate. Det tvingar dig att starta om PT. En del kanske accepterar det som normalt, för mig är det en bug.

Kör du Mac eller PC?

Jag kör Mac 10.7.3, så det är dessutom PT9 betan!

iMac 27" med i7 2600k, 3,4Ghz

8GB RAM

osv osv

Link to comment
Dela på andra sajter

Misstänkte det. Ni Mac användare verkar vara så bekymmersfria. ☺️

Jag kan meddela att jag får samma felmeddelande som du får då och då. CPU overload... undrar hur den lyckas med det.. Innan de släppte 9.06 betan var PT praktiskt taget obrukbart! Fick aldrig några felmeddelanden med Logic..

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag crossgradade oxå från 8 till 9 och det var inga problem. Jag fick dock köpa en iLok separat. Vet inte om den ingår i fullversionen.

Ang. ljudkort tycker jag du ska titta på alternativ som Motu och RME. Jag tycker det är alldeles för många trådar på Duc som handlar om Focusrite-trassel. Problemet ligger i drivrutinerna som 'tappar' kontakten med PT varje gång du ändrar buffersize i ett projekt. PT stannar på "ASIO properties changed..." och det krävs en omstart. En del kan leva med det, för mig är det en bug som sabbar arbetsflödet.

Jag använder ett TC Impact Twin och har samma problem. Jag har nog testat det mesta inklusive det så omtalade Texas-chipet för 1394 utan resultat.

Jag tycker man ska ta Avids lista över 'qualified' hårdvara med en nypa salt. Huvudsaken du har en kraftfull dator, mycket minne och extra audio-hårddisk. Problemen ligger ofta i optimeringen av Win7, vilket ljudkort du väljer OCH (viktigt) vilken annan utrustning (ofta USB-ansluten) du har kopplad till datorn. Det är åtminstone min erfarenhet.

Som ett exempel.

Jag kör mitt TC-kort exklusivt för PT men ville även använda mitt gamla mbox2 för windowsljud. Jag fick konstant -9128 (cpu overload) stopp i PT. Efter en del felsökning så hittade jag en drivrutin som fick windows interrupthandler att hicka. Drivrutinen var Avids egen driver för USB mbox2 family. 😱 Plugga ur och avinstallera och problemet var löst. Det här är lite av PT i ett nötskal.

Jag kom runt mitt problem med ASIO4ALL, det är inte en optimal lösning eftersom du inte kan använda spdif och adat.

Hoppas jag inte avskräcker dig nu... 😊 Pro Tools är intuitivt och super att jobba med men kräver mycket av din dator..

Ja det verkar finnas en del att ta med i beräkningarna vad gäller hårdvara när det gäller Pro Tools...

Jag är ingen ljudkortsexpert på något sätt utan har bara läst och kikat på en hel del recensioner av Saffire Pro 24 DSP. Kombinationen av ett rejält byggt ljudkort med bra Preamps, tillräckligt många I/O och en trevlig programvara som medföljer är parametrar som lett mig till beslut. Givetvis får jag överväga alternativ om det kan bli problem... vad gäller prestanda i min PC så ska jag nog få bukt på det.

Jag kikade på detta kort: http://www.thomann.d...profire_610.htm som ett alternativ. Någon med erfarenhet av detta? Preampsen till exempel? Eftersom det är M-audio borde det lira som gurka på pastejen med PT. Gött vore det ju att hitta detta ljudkort i en bundle med PT10, men det verkar vara värre...

Edit:

Detta verkar ju vara en bra deal, eller hur? http://viewitem.eim.ebay.se/MAUDIO-PROFIRE-610--MPOWERED-MP9-PRO-TOOLS-NEW-FIREWIRE-INTERFACE-MP9-AVID/310383991977/item

Jakten går vidare 🙂

Tack för mycket bra information och tips so far!

Redigerat av peppemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan meddela att jag får samma felmeddelande som du får då och då. CPU overload... undrar hur den lyckas med det.. Innan de släppte 9.06 betan var PT praktiskt taget obrukbart! Fick aldrig några felmeddelanden med Logic..

🙂

Det problemet har jag haft sen Pro Tools 6.4 (har Pro Tools 10 nu), att det spikar i CPU-mätaren ibland.

Men man får väl leva med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det problemet har jag haft sen Pro Tools 6.4 (har Pro Tools 10 nu), att det spikar i CPU-mätaren ibland.

Men man får väl leva med det.

Känner att jag tappade lite hopp 😉 Ne, men det är väl inga problem men jag tycker inte att det är acceptabelt med den prestandan min dator har och med de ytterst sparsamma pluggar jag använder..

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner att jag tappade lite hopp 😉 Ne, men det är väl inga problem men jag tycker inte att det är acceptabelt med den prestandan min dator har och med de ytterst sparsamma pluggar jag använder..

Du kanske har ett USB mbox2? De drivisarna tror jag inte är rumsrena.

Link to comment
Dela på andra sajter

persuader (oregistrerad)

Jakten är över för Pro tools. Har fyndat ett oöppnat Pro Tools 9. Nu fattas bara ett ljudkort, men lutar nog åt M-Audio ProFire 610 då det verkar ha ungefär samma prylar som Saffire PRO 24 och dessutom ett säkert kort med PT.

Det där tror jag blir en bra början för dig med PT

Lycka till nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Jakten är över för Pro tools. Har fyndat ett oöppnat Pro Tools 9. Nu fattas bara ett ljudkort, men lutar nog åt M-Audio ProFire 610 då det verkar ha ungefär samma prylar som Saffire PRO 24 och dessutom ett säkert kort med PT.

Och undvik 9.0.6 uppdateringen. 😉

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...