Jump to content
Annons

Decibelmätare (Sound Level Meter)


frithiof

Recommended Posts

Hej!

Är det någon som kan rekommendera en bra relativt billigt sådan.

I alla guider och hemsidor för kalibrering av högtalarna för studion nämner de ju en analog och en digital från radioshack. Väldigt billig, men kan inte hitta dessa i Sverige!

Så jag är ju då ute efter någon liknande.

Vore ju bra om den som tipsar har egna erfarenheter av mätaren!

/mattias

Redigerat av frithiof
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ok. Jag har sett att det funnits lite olika appar för detta.

Undrar bara lite hur exakta dessa är och hur bra är mikrofonen i en Iphone.

Funkar det har jag egentligen inga problem att använda en app.

Någon som har testat detta och jämfört med en "mer traditionell" decibelmätare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Vad jag kan se så är KRK mojängen inte för 5.1

Och den är väl egentligen mest till för att hantera och fixa om rummet inte är akustisk behandlat.

Det jag pratar är ju att kalibrera högtalarna till en viss ljudnivå.

Redigerat av frithiof
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder en app till iPhone från Arbetsmiljöverket som jag tycker funkar bra.

Jag gillar inte den, den hänger inte med riktigt känns det som. Jag har provat de flesta apparna och kommit fram till:

- Decibels (mäter RMS, simpel enkel design, helrätt)

- Decibel Ultra (mäter RMS och PEAK, även med rullande diagram så man kan se nivån efter tid, visar samma värde som Decibels, på pricken (RMS))

Alla dB-apparna har samma brist, att de inte mäter högre än 100 dB. På iPhone 4/4S ska de tydligen, enligt folk på gearslutz mäta +/- 3dB rätt åtminstone, om inte bättre.

Prova dessa jag nämner, gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Skall läsa på lite om dessa.

Den från Arbetsmiljöverket verkade ju ha problem med låga frekvenser. Och då en sub också skall kalibreras så funkar ju inte den.

desvaenger har du någon erfarenhet med de appar du nämner och låga frekvenser?

Läste på lite om decibel ultra. Verkar lovande. Har tyvärr bara en iphone 3 🙁

Och måste hursomhelst uppdatera den för att kunna köra decibel ultra.

Så det får bli att uppgradera ikväll när jag kommer hem.

Redigerat av frithiof
Link to comment
Dela på andra sajter

desvaenger har du någon erfarenhet med de appar du nämner och låga frekvenser?

Som jag förstått det är det själva telefonen som har problem att uppfatta så låga frekvenser, inte appen. Under 150Hz är den helt opålitlig vill jag minnas att folk har skrivit. Jag har inte undersökt själv, utan tänker bara använda den som en fingervisning på snittvolym vid mix, inte för mer precisa sysslor. Det tror jag inte den duger till.

Link to comment
Dela på andra sajter

så uppfattade jag det också.

har inget emot att köpa en decibelmätare någonstans.

men skulle ju vara trevligt om någon kunde tipsa om en som de har bra erfarenheter.

som jag förstått det så är ju den på radioshack populär och tillräckligt precis.

Link to comment
Dela på andra sajter

så uppfattade jag det också.

har inget emot att köpa en decibelmätare någonstans.

men skulle ju vara trevligt om någon kunde tipsa om en som de har bra erfarenheter.

som jag förstått det så är ju den på radioshack populär och tillräckligt precis.

Jag har använt en sådan analog från radioshack. Jag har inte jämfört den med en kalibrerad så jag vet inte hur noga den är, men funktionen är annars bra! Olika vägningar och känslighetslägen och en nålmätare som jobbar på ett bra sätt enligt mig. Tvivlar på att den är omni i de högsta frekvenserna för huvudet är lite väl brett, men å andra sidan är det sällan man är intresserad av att precisionsmäta nivåer ovanför 10kHz.. Och är man det, bör man skaffa en dyrare mojäng i vilket fall.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...