Jump to content
Annons

[Omröstning avslutad] Studioforums mixtävling no.1 - Turn this ship around


joachime

Recommended Posts

Mix: nr 13

Prod: nr 13

Vilket turnummer... 😉

Ojojoj... så länge sedan man var här å hängde. Var hittar ni tiden?? Ha en go kväll med er 🙂

/Robban

EDIT: Lyssning

Mina hederliga Phonic P8A (genelec-kopior kan man säga, för er som inte minns hur de ser ut...) Står tyvärr i ett vardagsrum, men med akustikdämpat under och bakom högtalarna.

Redigerat av RoBERT
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

MIN RÖSTNING:

MIX: #18

PRODUKTION: #8

#18 är den mixen med minst mudd och bäst balans. Det som saknades på nästan alla mixar var en öppenhet och tydlighet. De flesta verkar ha valt en rundare, mer avrullad typ av EQ-kurva. #18 låter öppnast, mest färdig, minst muddig. Dock är diskanten i perc/trummor alldeles för hög. Trotts detta vinner den. Gillar dessutom arret. Det stod mellan denna och #8 på produktionsrösten, så grattis #18 för ett väl utfört jobb.

#8 är ett så underbart svängt arr att man bara vill skatta. Sjukt bra! Väl fantiserat, lekfullt, unikt. Du får min röst, var så god. ☺️

----------------------

Andra mixar som kandiderade för bästa mix var: #11, #13 och #9.

Link to comment
Dela på andra sajter

Forts. intryck Mix 10-14. Fäller inte in allt under en spoler-tag den här gången, på rekommendation från Direktör Lundin. Stör man sig är det bara bläddra förbi. Är bara en mans intryck, och kommer nog inte orka göra såhär utförligt fler 'tävlingar'. Ska dock för konsekvensens skull avsluta vad man var dum nog att påbörja.

10 - Så fort virveln kommer så ”Oaah shit, sänk, sänk för fan!”. Trummorna är stora och biffiga - in your face. Kicken är ”bopp”-ig, basen dominant, basen är centrum för låten – mer än sången är. Bastrumman känns lite hög i förhållande till basen, men det kan va bastrummans kraftiga kompression som avlar fram den effekten. Bastrumman, basen och virveln är väldigt ensamma under 500hz. Så trots att mixen är låg under 500hz låter det ändå bastungt.

 

Trummorna är breda, man har inte skurit bort botten i rumsmickar och overhead, så trummorna täcker väldigt mycket mer av stereobilden är alla andra instrument. Trummorna låter även ”framför” alla andra instrument. Det är nog delvis för dom blivit så pass renodlade, och låter ganska bra, med undantag för kompression eller shit som gör att bl.a. cymbalerna duckar.

 

Kompressionen av sången, och ljusa "fill in" akustiska gitarren, hörs lite för tydligt. S- och T-ljuden har inte åtgärdats. Sången har förhållandevis för mycket reverb, vilket skapar en .. konstig rumskänsla i huvet på en.

 

Mixen är torr, för torr för de klanger som mixats fram. Allt blir ”in your face”. Lite stora skillnader i klang och närhet mellan stämmorna: Gitarrerna känns små och avlägsna jämte basen, trummorna och sången. Körsången blir en fet skugga i bakgrunden, mycket botten kvar i körsången – särskilt i lägsta stämman på sista refrängerna.

 

Abrupt avskuren sång i slutet av sticket. Låter som tanken var att fill-acken skulle ’ta över’ örats uppmärksamhet där, men … nja ..

 

Den spröda vibrato-gitarren har fått sparken. Det verkar va nån effekt på orgeln med(?) Är det en leslie-effekt så vart den inte så bra och låter mest märklig. Bra idé med shaker och tamburin pannade. Dom spelar samma mönster. Men tamburinen vart lite högre av dom två och den fick för mycket reverb på sig – slaskigt liksom. Sologitarren är riktigt låg, men distar ändå tidvis, slår över liksom.

 

Frekvensmässiga hotspoten runt 2500-3500hz, finns ett litet hål runt 7500hz, men jag saknar mest +3db vid 280hz.

 

11 - Effekten som ligger på Dobron i inledningen påminner om ner-pitchat digital ”slow motion”, typ timestretching av extremt låg kvalitet. Det är en dubblings-effekt, typ utpanorerat chorus med väldigt kort delay, dubblar alla frekvenser av originaljudet mer än 1 gång. Blir burkigt och otydligt, typ 10ms ekon på alla ljud med tydlig attack och bottenfrekvenserna blir fasförskjutna.

 

Effekten visar sig ligga på flera instrument, jamesbond-gitarrerna, sologitarren osv och har en stereobreddande effekt av ett destruktivt slag. Alla instrument som har den här effekten på sig i mixen hamnar i sin egen lilla stereodimension, en dimension som skär sig illa mot de instrument som inte har den här effekten. Speciellt i låga registret där låga jamesbondgitarren finns, där blir det verkligen fas-snedd mot basen osv.

 

Lätt överansträngning runt 750 hz. Mixen ger en slö, plufsig lufsande känsla. Kombinationen hi-hat, virvel, shaker och tamburin, dobro, uppblandat i det slaskigt ljusa reverbet .. allt det smälter ihop till ett ljust tjufs-tjufs-tjufs som ger effekten av att låten lufsar på.

 

Shakern och tamburinen har panorerats ut 50% höger resp. vänster, men deras olika frekvensområden, och tidvisa osynk - samtidigt som shakern smälter ihop med hi-hat på vänster sida – gör att obalansen mellan dom två alstrar en slags virtuell rumskänsla innanför själva ramen för mixen – speciellt då dom hamnar i aningen osynk. Den virtuella rumskänslan formar i sin tur allians med den falska stereodimensionen som choruset ger dobron, sologitarren m.fl. Till detta har virveln - och delar av trumrummet - hamnat till vänster i stereobilden. Det är mest snärtiga attacken i virveln som ligger i mitten, medan kroppen och avklingningen tiltar åt vänster. Det är överlag mera mellanregister och öppenhet i vänster kanal, medan höger är mera dov och låg. Så .. det är lite Dallas i stereobilden kan man säga. 🙂

 

Låg kagge och virvel men starka cymbaler. Trummorna låter aningen pappigt. Klicket i kicken är för mörkt, sticker ut på fel sätt. Kicken är stark för långt ner i frekvens. Basen saknar definition. Låg sologitarr med. Överlag låter det som det inte har skurits tillräckligt mycket låga slaskfrekvenser ibland instrumenten.

 

Stort, slamrigt och ljust reverb, aningen borggårdskänsla, lyckligtvis distribuerat sparsamt. Reverbet svarar även på ett lite märkligt sätt - runt typ 100hz. Det har en puckel i responsen runt 100hz (kanske lägre), men dock inte under, eller över. Kanske är det en hemgjord (eller slarvigt gjord) reverb-impuls som används? Who knows

Det ligger en del nersmutsning här och var. Lyssna på F-et i ”.. time to Face them fears” (början av 4e versen). Vissa sibliansljud – S, F, Sje – är söndertrasade på olika ställen.

 

Sången har för lite botten, gör att den drunknar lite i bakgrunden. Hårt komprimerad men ligger i hyfsad nivå. Man hör kompression tydligt här med, likt en osynlig hinna som stänger inne ljudet och framhäver siblianser och små nyanser på ett krystat sätt.

 

Högsta punkten är på 2700hz, men sänker man där så ”stänger” man mixen. Finns ett litet hål runt 230hz med. Överlag skulle jag sätta ett shelf filter från 500 och neråt, men såna grejor är utanför vad jag förslår här. Jag saknar -3 på 780hz och +3 på 8000hz.

 

12 - Oj, vad gate-at reverb … är min första reaktion. Låter rentav som två reverb: ett kort och burkigt, och ett längre gate-at ljust verb med minst 50ms pre-delay. När övriga instrumenten kommer in så är dom betydligt torrare, vilket känns konstigt. Panoreringen av många gitarrer smetas ut av reverbet med.

 

Virveln pappig och bred i stereobilden, mycket bredare än bastrumman. Mixaren har alltså skurit bort botten i överhäng- och rumsmickar. Kicken är ”poff”-ig, ingen direkt pondus. När tamburinen sen kommer in i 3e versen så är den i princip lika hög som trumsetet. Den sticker i alla fall ur mer. Cymbalerna duckar hörbart för ljudstarkare trummor - busskompression. Basen är låg men hörs inte så pjåkigt ändå, hör vad den spelar – även om botten i mixen är väldigt tam. Allt söder om 400hz är lågt. Mixen är mellanregisterstark, med en dipp vid 6500hz.

 

Finns ett kraftigt chorus med, på främst ”jamesbond”-gitarrerna, men även över sången. På gitarren blir choruset burkigt och det grumlar till stereodistributionen ganska bra. På sången blir det – som chorus alltid tycks bli på sång – liksom att vira in sången i genomskinlig plastfolie och hälla glittrig majsolja över. Själv uppskattar jag det inte. Blir som en hinna mellan rösten och lyssnaren; finns ingen fast punkt. På sången ligger även det jag uppfattar som det kortare burkiga av två reverb, som ytterligare förstärker burkigheten i sången osv. Men sången är lite telefon-ig, hård.

 

Bakgrundskören ligger nästan perfekt i nivå - även om jag hade tyckt dom skulle pannas ut. Men när man hittat en så jämn nivå, så kan man behöva ta nästa steg: att släta ut nivåerna. Som det är nu så sväljer kören leadsången ena stunden, och nästa stund är det tvärtom. Att bakgrundssången har mindre chorus på sig än leadsången är också en bidragande faktor till det.

 

Strategin här verkar vara att använda chorus som stereohantering, finns ingen tydlig direktionalitet i panoreringen. Många stämmor bara "är där" men det hörs inte i vilken riktning det kommer från, finns få fasta punkter. Trots att orgeln troligtvis inte har något reverb alls på sig, så ligger orgeln ändå allra längst bak på den virtuella scenen, långt bakom alla andra instrumenten.

 

Även i den här mixen är höger kanal något mörkare, mest för att höga jamesbond-gitarren ligger till vänster och höjer mellanregistret där. Men trummorna verkar ändå sluta som mörkare på höger sida i .. nästan allas mixar hittills, så det är troligast inspelningen.

Sticket är lite tomt, allt som driver låten framåt dör lite, så det var bra att ”acke fill” gitarren höjdes upp klart där. Överlag är nästan alla gitarrer och orgeln låga i förhållande till trummor, bas och sång. Centrum i mixen ligger på sången, tätt följd av trummorna. Sologitarren är låg, och tyvärr burkig av chorus/slapback.

 

Jag saknar +3db vid 90hz och -3db vid 1750hz.

 

13 - Gitarren i inledningen glider sakta från mitten och ut mot höger genom introt. Men örat är inte riktigt med på det, utan när virvel och bandet kommer in så framstår dom som ut mot vänster. Känns skumt. Säkert mixaren som tänkt automatisera ut Dobron ut lite till höger när andra instrumenten kommer in, men råka skapa en gradvis pan istället. Mycket lätt hänt.

 

Virvelsamplingen kändes .. inte rätt. Den är knackig liksom, smällig och lite tunn. Den har dessutom en bright efterklang i sig som inte passar in i låtens ljudmiljö. Klicket i kicken och knacket i virveln passar dock ihop. Klicket i kicken är så lågt i frekvens att det går samman med knackigheten i virveln. Men jag hör inte mycket hi-hat, och kicken saknar pondus. Den är skuren i botten så den är lite bopp-ig, men den är för låg i volym, kan inte utgöra botten nog för basen att sparkas iväg av.

 

Lite dålig definition i basen, inkonsekvent i nivå med, mullrar omkring lite liksom, mer kompression behövdes. Man hör basen, men inte tydligt vad den spelar. Den är stark i volym med, för stark. Den är centrum i mixen. Sången låter låg i volym, lite dov och lågmäld, skulle kunna komma upp mer. Men filtrerar man bort basen (nästan helt) så hamnar både leadsång, bakgrundssång, och flera gitarrer i nära perfekt inbördes volym. Det är alltså inte sången som är boven här; det är basen, som är för dominant. På så sätt kan man även förklara den låga kicken. Även sologitarren, men den känns mera ”liten o tunn” än låg. Lite väl mycket botten skuren på den.

 

Körsången .. svårt att höra i minsta detalj vad som gjorts, smälter ihop med orgeln. Men sake har gjorts. Låter som Antares Evo Harmony produkter med MIDI-kontroll eller liknande vocoder eller syntetiska röstdubblare har använts - speciellt på låga stämman. Plus att stämmorna rätats ut betydligt i takt och synkats samman. Jag minns inte exakt hur tajt mot leadsånden som varje insats var, men … det låter inte som Vocaligns verktyg. Det låter mer som mixaren klipp noga och sen timestretchat. Det är inte kliniskt, det är lite ”skit” kvarlämnat här och var så det låter fortfarande avslappnat.

 

Åtminstone låga stämman sjunger något annorlunda än originalet, så den har garanterat pitchats om med MIDI-kontoll (el. dyl) och i sticket har extra stämman dubblats en oktav neråt. Får känslan av att det ligger minst röst som är insjungen här, men det är svårt att avgöra säkert. Bakgrundssången hamnat mer på höger sida, typ 20% in mot höger. Körsången blir i vilket fall väldigt städad, men framhålls ändå med måttfullhet. Smakfullt.

Överlag är sången väl behandlad, alla T- och S- har minskats med värme.

 

Känns som flera stämmor har tajtats till med lite audiokvantisering. Overdrivegitarren i sticket vart bra - aningen dov kanske. Speciellt andra halvan av sticket vart den bra, medan på första halvan kan den kännas något ”stötig” och anspänd, hackig. I övrigt känns sticket tomt, det är mycket tystnad i bakgrunden där.

 

Spröda vibrato-gitarren och lugna ackordgitarren ligger båda till vänster, medan dobron och tamburinen ligger till höger. Den separationen skjuter de två diskanta distinkta åttondels-malande instrumenten till höger, medan de två lågmälda gitarrerna hamnar till vänster. Hi-haten ligger förvisso till vänster med, men den är väsentligt lägre volym än dobron och tamburinen. Sen kommer sologitarren, som ligger något till höger också, och tillsammans med bakgrundssången så tippar då mixen över mot höger. Kan inte hjälpas.

 

Jag saknar inte mycket i den här mixen. Den är en av de bättre, men förslag ska ändå delas ut och då får det bli +3db vid 2700hz och -3db vid 90hz.

 

14 - Dobron kommer in, mörk, skitig och aggressiv. Oväntat. Sen följer ett par sjunkbomber. Me not like, men vafan .. ryssarna ska hålla sig undan våra farvatten.

 

Efter det, är en obalans i frekvenserna mellan olika instrument runt 330 hz det första man slås av. Dobron har en stor dipp vid 330 hz, så pass att det känns som ett fasfel eller kamfiltereffekt gentemot basen och sången. Men sången har lite för mycket av samma område, för mycket proximitetseffekt. Höjer man det så blir dobron bättre men sången och basen blir för hånkig. Så problemet kvarstår nästan hur man än justerar. Sången ligger dock överlag i bra nivå.

 

Rätt bra definition i basen, bra kontakt med kaggen. Men kaggen saknar pondus, även om den ligger rätt i volym så är den skuren i botten, låter bopp-ig och saknar klipp i toppen. Basen är för hög överlag – särskilt på sticket. Basen är lika mycket centrum för mixen som sången är. Lite pappig virvel, men .. det är något med snärten, klippet i virveln som får den att låta bra i sammanhanget. Virveln är rätt bred stereomässigt, så rumsmickarna är skurna i bottenregistret.

 

Även i den här mixen hörs att trummorna är mer öppna i vänster kanal än i höger. Det torde alltså vara inspelningen som orsakar det här - eller kanske .. om många har missförstått sättet att använda M/S-material; kanske trott de två spåren var L & R? Men .. då borde det väl låtit ännu märkligare … tror jag (?)

 

Lite för "öppet" reverb. Ska tilläggas att låten är svår att reverbsätta överlag. Jamesbond-gitarrerna ligger extremt lågt, och ändå med mycket reverb. Man kan fråga sig om dom skullit vara kvar alls när dom ligger så lågt. Gitarrerna överlag är låga, men liksom förra mixen kan man attribuera det till en ganska dominerande bas.

 

Det är mycket reverb på dobron; skapar en del bumlighet i botten. När dobron slutar spela - i början av 1a versen - så är det något som tydligt försvinner från mixen, blir tyst liksom. Det är en effektfull idé att trycka till refrängerna med dobron. Man märker att trycket och volymen ökar. Men skillnaden blir rätt abrupt då den slutar spela, särskilt i övergången mellan 1 refrängen och 3e versen. Beror på att det är för mycket low end kvar i den skitiga dobron.

 

Acke-fill gitarren ligger ”bakom” alla andra instrument, rumsmässigt. Tror det beror på reverbet, blandat med att den ligger ute till höger. Reverbet ekar inte tillbaka i höger, utan i mitten, och då blir det en lätt fasdiskrepans mellan ekot i mitten och källan till höger, som förpassar gitarren långt bak i djupbilden. Acke-fill guran klipps också av ganska abrupt i slutet av sticket. Kunde varit snyggare.

 

Orgeln hanteras lite dåligt i introt till vers 4: kapas ner i volym och klipps in parallellt med gitarren. Låter lite taffligt, som en billig loop. Det är även ett väldigt metalliskt chorus på vibrato-gitarren och kören. Det kanske förstärks av att det är mycket botten bortskuret på av körrösterna, dom låter små och nästan förkylda.

 

Panoreringen är lite vildvuxen. Lugna ackordgitarren något åt vänster, vibratogitarren fullt höger, sologitarren mitten, Dobron utelämnas vers 1 och 2. När den dyker upp är den något åt höger. Vers 3 ligger orgeln fullt vänster. Hi-haten halvt till vänster, och shakern nästan direkt bredvid den. Det är inte lätt för örat att höra organisationen liksom.

 

Oh, en fade out .. jag måste säga jag gillade det valet av slut. Arrangemangsmässigt förstår jag inte svansen på låten, och den slutar inte med ett avslag med utringande gitarrer heller. Så fade out - hur otrendigt det än är - tycker jag var ett bättre slut än att bara dra ut på sista refrängen och sen sluta poff tjopp liksom. Faden känns dock lite snabb, speciellt i slutet så bara slukas det sista lilla bara slurp rätt in i mörkret. Att göra en fade bra är en liten konst i sig.

 

En riktigt ”platt” mix frekvensmässigt. Men jag testar nog +3db vid 330hz, för att förhoppningsvis minska känslan av skevhet i ljudbilden.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Väntar in i det sista på att rösta. Haft för lite tid under den här veckan och varit borta i helgen så får sätta på ett kol med start i morgon kväll. De flesta är lätta att sålla bort. Står mellan 6-7 stycken i alla fall. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Forts. intryck Mix 10-14.

Fantastiskt detaljerade recensioner Signia! Gillas skarpt! Du tänker likt mig, men orkar analysera och skriva mycket mer. Hoppas du tar dig genom alla bidragen.

Vad lyssnar du med förresten?

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastiskt detaljerade recensioner Signia! Gillas skarpt! Du tänker likt mig, men orkar analysera och skriva mycket mer. Hoppas du tar dig genom alla bidragen, så att jag får höra kritik på min mix också, annars kanske jag kan be om det efteråt.

Vad lyssnar du med förresten?

Kul 🙂

Ja, det är alltid ballt å skriva från början, 2, 3, kanske 4 mixarna .. men sen, du vet .. man är så dum som inte tänker längre redan från början. Och hur många felaktiga slutsatser har man dragit? Kan bli rena garvfesten efteråt ... eller folk som känner sig kränkta rentav. Är ju så himla lätt att man hittar drar upp massa negativt.

Kan försöka ta mig igenom alla mixarna tills på Onsdag om jag hinner. Hoppas folk inte tar illa upp bara, det tar ju en del plats. Lyssnar genom AKG K701.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul 🙂

Ja, det är alltid ballt å skriva från början, 2, 3, kanske 4 mixarna .. men sen, du vet .. man är så dum som inte tänker längre redan från början. Och hur många felaktiga slutsatser har man dragit? Kan bli rena garvfesten efteråt ... eller folk som känner sig kränkta rentav. Är ju så himla lätt att man hittar drar upp massa negativt.

Kan försöka ta mig igenom alla mixarna tills på Onsdag om jag hinner. Hoppas folk inte tar illa upp bara, det tar ju en del plats. Lyssnar genom AKG K701.

Haha, visst är det. Sen inser man vad man gett sig in på. Precis, det är lätt att man fokuserar för mycket på det negativa. Men man får som kritiktagare se det som något konstruktivt. Något att tänka på. Värre hade det varit om omdömet löd: Kass, baskaggen låter skit, gitarrerna låter fult, etc.. Noggrann kritik kan man åtminstone alltid dra lärdom av. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, visst är det. Sen inser man vad man gett sig in på. Precis, det är lätt att man fokuserar för mycket på det negativa. Men man får som kritiktagare se det som något konstruktivt. Något att tänka på. Värre hade det varit om omdömet löd: Kass, baskaggen låter skit, gitarrerna låter fult, etc.. Noggrann kritik kan man åtminstone alltid dra lärdom av. 🙂

Kan avslöja att det är faktiskt en person som skrivit PM till mig, med generella budskapet 'äru så jävla bra själv då?!?' 😛 Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Skiter i att rösta. Är vansinnigt trött på låten och anförandet! Orkar inte höra den igen.... Och mitt bidrag sög, var ett misstag att ge sig in i det och hade svårt att polera bajskorven. Svar JA jag suger!

Ett lamt försök. Och det resulterade i kass tvåfyra som inte ens fanns där.

Dock en stor eloge till Joachime till initiativet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan avslöja att det är faktiskt en person som skrivit PM till mig, med generella budskapet 'äru så jävla bra själv då?!?' 😛

Haha.. ja det är ingen lek det här Signia.

Jag kan avslöja att jag fått mest negativ kritik på mitt bidrag men när kritiken inte ens tangerar tanken bakom mixen eller att man ser att den som recenserar inte ger sken av att förstå mixen finns ju inget att bli upprörd över?

Är man i stort nöjd med det man gjort ska man väl inte behöva ha någon bekräftelse på det.. ok, är det 100 personer som säger exakt samma sak kanske man ska fundera på vad man håller på med, men om en eller ett par stycken ( som nu visserligen verkar vara kompetenta.) plockar ut delar av eller olika saker i mixen handlar det ju inte om något som nödvändigtvis är dåligt?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Skiter i att rösta. Är vansinnigt trött på låten och anförandet! Orkar inte höra den igen.... Och mitt bidrag sög, var ett misstag att ge sig in i det och hade svårt att polera bajskorven. Svar JA jag suger!

Ett lamt försök. Och det resulterade i kass tvåfyra som inte ens fanns där.

Dock en stor eloge till Joachime till initiativet!

Äh, komigen nu, mitt bidrag suger också..( om man får tro det som skrivs) om du röstar ska du få mitt trum-stem när tävlingen är över så kan du garva lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Nä rösta på för helsicke alla bidrag suger mer eller mindre så det handlar mest om vilket/vilka som suger minst. I mina öron så är det inget fel på tracksen eller låten det är vi här som överskattat oss själva. En del skyller eller hänvisar till vilken lyssningen man haft att tillgå men alla vet ju samtidigt att en bra mix ska låta ok i allt annars har man gjort fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul 🙂

Ja, det är alltid ballt å skriva från början, 2, 3, kanske 4 mixarna .. men sen, du vet .. man är så dum som inte tänker längre redan från början. Och hur många felaktiga slutsatser har man dragit? Kan bli rena garvfesten efteråt ... eller folk som känner sig kränkta rentav. Är ju så himla lätt att man hittar drar upp massa negativt.

Kan försöka ta mig igenom alla mixarna tills på Onsdag om jag hinner. Hoppas folk inte tar illa upp bara, det tar ju en del plats. Lyssnar genom AKG K701.

Jag tar personligen inte alls illa upp om vissa inte diggar mitt sound men det är ju jävligt lustigt att läsa om en massa grejor som är direkta fel ang. effekter osv i sin egen mix som man vet vad och hur man jobbat upp den, kanske borde du ta och lyssna i något annat medium Signia???

Du är dock inte ensam om att famla och svamla om tekniska/effektmässiga och andra artefaktmässiga saker, en del verkar sväva ut ordentligt i sina monologreferat här hmmmm host host...

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, vad fan är det här?

Jag kan tänka mig att om man läste något om ens prestationer som man ansåg inte alls hade någon koppling till verkligheten, så hade det säkert varit frustrerande. Men varför gå ut och gnälla/försvara/ursäkta/självkritisera om saken innan röstningen är över.

Jag hade tänkt att lägga mina röster inom kort (och kommer att göra det), men jag tycker det är skittråkigt att vissa som inte har kunnat låta bli att "försvara" sig har en tendens att avslöja sina bidrag. En medlem här ovan uteslöt 14 bidrag i ett svep...

Är detta något typiskt för proffsen? För i stort sett alla andra "tävlingar" som jag har deltagit i här på Forumet har liknande försvarsstämning aldrig förekommit. Man håller käft, och sedan överraskar man när tävlingen är över.

Eller så är "överraskningsmomentet" något som bara tilltalar amatörer. I så fall är jag en glad amatör.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Ööh... Det där var väl inte genomtänkt skrivet, eller?

Vilken mix är min då? Men okej, jag redigerade bort det eftersom du har en principiell poäng.

Om du tror att jag inte tänkte igenom vad jag skrev när jag skrev det har du fel. Jag ansåg att den vetskapen inte skulle påverka någons röstning över huvud taget. Kommer det påverka din?

Jag tar personligen inte alls illa upp om vissa inte diggar mitt sound men det är ju jävligt lustigt att läsa om en massa grejor som är direkta fel ang. effekter osv i sin egen mix som man vet vad och hur man jobbat upp den, kanske borde du ta och lyssna i något annat medium Signia???

Du är dock inte ensam om att famla och svamla om tekniska/effektmässiga och andra artefaktmässiga saker, en del verkar sväva ut ordentligt i sina monologreferat här hmmmm host host...

Vill du hellre att man inte ska ge kritik då? M.t.p. risken att säga fel, menar jag. Det spelar väl ingen roll om det som skrivs är 100% rätt eller inte, så länge det inte är icke konstruktiv kritik?

Att ge kritik på 37 bidrag är ett rätt stort jobb. Om man lade ner mycket mer tid per bidrag kanske det man skrivit hade stämt bättre också. Men när man gjort det fort får man i.a.f. en fingervisning. Jag vet själv att min kritik är helt galen på vissa punkter, vilket jag inte förstod i skrivandets stund, utan efteråt när jag lyssnade på bidragen igen samtidigt som jag läste min kritik.

Redigerat av desvaenger
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tror att jag inte tänkte igenom vad jag skrev när jag skrev det har du fel. Jag ansåg att den vetskapen inte skulle påverka någons röstning över huvud taget. Kommer det påverka din?

Du gör en liten groda, som du hade kunnat stanna vid att bara redigera bort. Men nu har du fräckheten att vända situationen mot mig. Vaddå "påverka någons röst"?

Det handlar om regelbrott! Att peka på vilka 14 bidrag som INTE är dina är väl skäligen att anta som ett regelbrott. Om det inte vore ett regelbrott, ja då kunde ju alla som ville "outa" alla bidrag utom två som icke-sina och fortfarande komma undan med det...

Nä! Ta det som en man, och sluta skylla ifrån dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter mycket resonerande fram och tillbaka med mitt inre så lägger jag mina röster nu.

Bästa mix: # 13

Bästa prod # 25

Måste dock konstatera att det var sjukt jäkla svårt att hitta den mix jag tyckte bäst om.

Prod-kategorien var svår den också, iofs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du gör en liten groda, som du hade kunnat stanna vid att bara redigera bort. Men nu har du fräckheten att vända situationen mot mig. Vaddå "påverka någons röst"?

Det handlar om regelbrott! Att peka på vilka 14 bidrag som INTE är dina är väl skäligen att anta som ett regelbrott. Om det inte vore ett regelbrott, ja då kunde ju alla som ville "outa" alla bidrag utom två som icke-sina och fortfarande komma undan med det...

Nä! Ta det som en man, och sluta skylla ifrån dig!

Det var ju det jag sade: principsak. Jag förstår det perspektivet till fullo, därför redigerade jag inlägget. Jag har inte vänt någonting mot dig. Jag ser inte heller på vilket sätt jag skulle skylla ifrån mig. Jag förklarade hur jag tänkte när jag skrev inlägget! Tanken att det skulle vara ett regelbrott slog mig inte ens, då jag inte ansåg att jag gjorde någon reell skada och därmed inte hade orsak att kontemplera över handlingen närmare än så.

Ska vi gå vidare? Du kanske ska redigera citatet i ditt inlägg också?

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

.. kan avslöja att jag fått mest negativ kritik på mitt bidrag men när kritiken inte ens tangerar tanken bakom mixen eller att man ser att den som recenserar inte ger sken av att förstå mixen finns ju inget att bli upprörd över?

Är man i stort nöjd med det man gjort ska man väl inte behöva ha någon bekräftelse på det..

Precis 🙂

Och har man extrema behov att höra att man är jätte-duktig, så finns ju alltid mamma att ringa till i värsta fall.

Jag tar personligen inte alls illa upp om vissa inte diggar mitt sound men det är ju jävligt lustigt att läsa om en massa grejor som är direkta fel ang. effekter osv i sin egen mix som man vet vad och hur man jobbat upp den ..

Ledsen om du tog det så. Det kan ha låtit negativt, för, som jag sa nämnde hamnar man lätt i att man söker fel, snarare än att lyfta fram det som redan är bra. Det behöver inte betyda att man ogillar mixen 🙂

Självklart är det inte meningen att tala om för mixaren hur han har gått tillväga. Nåt mer befängt får man ju leta efter. Tanken var att delge mitt intryck. Är saker helt off så är det ju mitt öra som skämt ut sig, inte mixarens. Består mina intryck av rena felaktigheter så får ju mixaren ändå bilden av hur det upplevdes av en lyssnare, och det är ju det som är hela idén.

Men ... det här tar nog ändå för stor plats, jag borde ha insett det. Tror nåt behövs göras trots allt ..

Alltså, vad fan är det här?

En medlem här ovan uteslöt 14 bidrag i ett svep...

Uteslöt i ett svep? *gruff* Att tala innan man tänker, är det en dygd i din värld eller?

Antag, att mitt egna bidrag är ibland de 14 första ...? Upsie, didn't think of that? Och är det inte det, så kommer det ju utsättas för samma kritik som de första 14 snart. 'Uteslöt i ett svep' ... det är till att försöka smygväcka folks känslor mot en.

Varför sätter du spotlighten på just mig och inte tar med nån av alla andra som också kritiserat? T.ex. han som underkände alla utom typ 5 bidrag, men själv inte deltar i tävlingen ens (#194)

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...