Jump to content
Annons

Vad är guitar impulses?


rockdemon

Recommended Posts

Sitter o läser om lepou's förstärkarpluggar och hela tiden börjar folk prata om olika impulses och program för dessa impulses, men, jag kommer inte på vad impulses är och hur dom får så stor skillnad med olika impulses pluggar... Nån som kan förklara vad dom snackar om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Så det är t.e.x en hemmagjord högtalarsimulering? Som de som följer med guitar rig, amplitube etc?

Ja, men jag tror att åtminstone delar av guitar rig och amplitube stödjer riktig modellering.

Kruxet med impulsresponser (IR) är att den tekniken är linjär, vilket gör att svårt att modellera fenomen som distning, kompression, etc. IR-filer är ett smidigt sätt att modellera vissa EQ-inställningar eller reverb, men det går inte att fånga alla saker som en högtalare har för sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag använder det i alla mina metalproduktioner.

Jag kör med en Engl e530 (som är en preamp) rakt in i ljudkortet. Den ska ju egentligen kopplas in i en låda, men då jag bor i en lägenhet och inte har varken plats eller annan möjlighet att dundra på med en låt os säga 4x12-låda, så är impulse ett bra alternativ. Signalen som kommer från preampen in i kortet är hemsk, låter som om de är påtok för mkt dist, ingen bas och bara höga och vassa frekvenser, MEN.. slänger du på en impulse i kedjan så låter det "snudd på som en riktig stärkare", beroende på vilken utrustning och vilka impulses du använder.

Vissa använder LePou's saker, istället för riktig hårdvara (som jag och min Engl e530). Det går ju också att göra så. Jag har hört riktigt bra produktioner som endast varit av ampsims och impulse. Men jag föredrar riktigt hårdvare istället för ampsims..

det klippet borde förklara lite hur det fungerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

jag använder det i alla mina metalproduktioner.

Jag kör med en Engl e530 (som är en preamp) rakt in i ljudkortet. Den ska ju egentligen kopplas in i en låda, men då jag bor i en lägenhet och inte har varken plats eller annan möjlighet att dundra på med en låt os säga 4x12-låda, så är impulse ett bra alternativ. Signalen som kommer från preampen in i kortet är hemsk, låter som om de är påtok för mkt dist, ingen bas och bara höga och vassa frekvenser, MEN.. slänger du på en impulse i kedjan så låter det "snudd på som en riktig stärkare", beroende på vilken utrustning och vilka impulses du använder.

Vissa använder LePou's saker, istället för riktig hårdvara (som jag och min Engl e530). Det går ju också att göra så. Jag har hört riktigt bra produktioner som endast varit av ampsims och impulse. Men jag föredrar riktigt hårdvare istället för ampsims..

http://www.youtube.com/watch?v=A0nVsmoiEUk

det klippet borde förklara lite hur det fungerar.

Men om jag kör amplitube, så behöver jag inte egentligen bry mig om klonade högtalare o dyl? jag kör gitarren rakt in i ljudkortet. Är det alltså för att t.e.x lepou bara är förstärkarsimulator och då måste man köra en cab till? Eller är de där andra "cabsimulatorerna" bättre än de som finns i ex. amplitube?

Redigerat av rockdemon
Link to comment
Dela på andra sajter

Eller är de där andra "cabsimulatorerna" bättre än de som finns i ex. amplitube?
Det är det som är poängen. Du stänger av högtalarsimulering i t ex Amplitube d.v.s. använder Amplitube som effektpedaler och förstärkare och efteråt använder du en impuls av ett kabinett.

(Med det vill jag inte säga att Amplitubes högtalarsimulering garanterat skulle låta sämre än en impuls - det hänger såklart på impulsens kvalitet och "lämplighet" för soundet, men det finns mycket bra impulser där ute som kan höja Amplitube rejält.)

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...