Jump to content
Annons

Inspelning med två mikrofoner, ej stereo..


DannyDisorder

Recommended Posts

Tjena grabbar,

Fick en idé igår, får se om det "går"..

Jag har en Studio Projects B1-mikrofon (kondensator) som inspelningsmikrofon. Jag har även en dynamisk, en Sennheiser MD425 som jag aldrig använt, fick den för ett tag sen av en polare.

Min idé är att kanske köra båda, men inte för stereo, utan för dubbling. Jag kopplar in båda, sätter nära varandra men båda går till varsit spår när jag spelar in. Borde väll ge något liknande som dubbling? Fast man kör allt samtidigt. Eller funkar det inte så?

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nej, det blir inte samma sak som om du dubbar ett instrument (vilket jag tror att du menar). Vill man att det ska låta som två instrument som spelar, då måste man ha just två instrument som spelar. Annars blir det mer som att bara höja volymen, samt att du får mer rumsklang (och i värsta fall större risk för fasfel).

Men kort sagt: Två mikrofoner kan aldrig ersätta att dubba ett instrument!

(Hade du spelat in analogt hade du kunnat få till något i stil med Automatic double tracking.)

Link to comment
Dela på andra sajter

"fetheten" i dubblingen, även en äckligt SNORTIGHT sådan ligger ändå i just skillnaderna, det är komplett omöjligt att göra Till MILLIskunden likadan tagning. vad det än är, gitarr sång whatever.

ska kanske påpeka att du bör skriva ut vad det är du ska spela in? sång? gura?

så blir det lättare för mer kunniga personer här att svara mer ingående.

men som man brukar säga, låter det bra så är det bra. pröva o se va du får ut av de.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Håller med alla föregående talare, någon dubbning blir det då inte.

Däremot borde du se till att utnyttja båda dina mickar ändå! Det är ganska få saker som inte kan bli lite roligare av en välplacerad rumsmick. Experimentera på bara! Vill du ha det dubbat finns det dock ingen annan utväg än att just dubba det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...