william Postat 24 februari 2012 Postat 24 februari 2012 Hej! Jag söker en riktigt bra mik för att spela in text, av mÀn och kvinnor. Jag vill att det ska vara "superbra" kvalitet, sÄnÀra man kan komma text-inspelningar i film utan att pröjsa 40 bagare. Jag förstÄr om denna definition Àr lite vag, men det Àr det jag har att gÄ pÄ. Nu har jag tittat runt, lÀst recensioner och sÄ vidare men jag behöver era expertrÄd. Jag har en stormembrans dynamisk Röde NT2-A, 2 st line audio CM3 och 2 st Shure sm57-or. Och en Saffire Pro 24 DSP, alla dessa Àr bra, NT2-an uppfattar jag som bÀttre för mansröster, helt OK till text, men inte supergrymm. CM3-orna Àr Àven dem helt OK, sm57-orna gillar jag inte alls till detta, det blir inte sÄ snyggt. Som i rubriken, jag har tittat pÄ: Shure SM 7 B Neumann TLM 103 Studio Projects B3 Har nÄgon hÀr erfarenhet av dessa mikar, jag vet att de skiljer sig Ät mycket i pris. Eller om ni vet andra mikar som passar detta. Jag kan totalt lÀgga ner max kanske 10-15 bagare, beroende pÄ. Men dÄ vill jag att det ska vara bra grejer, kan tÀnka mig att köpa fler mikar om det behövs. tack
DaCriLL Postat 24 februari 2012 Postat 24 februari 2012 Àger sjÀlv en tlm 103, första(och enda) micken jag köpt, sÄ jag kan inte ge dig en jÀmförelse. men ur ett "ofÀrgat" perspektiv, blev jag mycket nöjd med mitt köp. som sagt, inget att jÀmnföra med, men jag förvÀntade mig prima grejer och blev inte besviken.
william Postat 24 februari 2012 TrÄdstartare Postat 24 februari 2012 Hej! ok, jag har hört vÀldigt mycket mycket bra om TLM 103-an. Vad anvÀnder du den till DaCriLL?
Claes Holmerup Postat 24 februari 2012 Postat 24 februari 2012 Sm7B Ă€r vĂ€l standard som radiopratar-mick. BĂ„de TLM103 och B3 kan bli lite vassa i toppen, sĂ„ att sibilanser lĂ€tt kan sticka igenom. Annars kan jag gĂ€rna (Ă€ven i denna trĂ„d...đ) slĂ„ ett slag för de svenska Pearl CC22, Milab DC-96C och DC-196. đ
william Postat 24 februari 2012 TrĂ„dstartare Postat 24 februari 2012 Sm7B Ă€r vĂ€l standard som radiopratar-mick. BĂ„de TLM103 och B3 kan bli lite vassa i toppen, sĂ„ att sibilanser lĂ€tt kan sticka igenom. Annars kan jag gĂ€rna (Ă€ven i denna trĂ„d... đ) slĂ„ ett slag för de svenska Pearl CC22, Milab DC-96C och DC-196. đ vad gör CC22, DC96C och CD-196-an bra tycker du? i jmf. med TLM 103-an?
Claes Holmerup Postat 24 februari 2012 Postat 24 februari 2012 vad gör CC22, DC96C och CD-196-an bra tycker du? i jmf. med TLM 103-an? De Ă€r mer neutrala och fungerar dĂ€rför perfekt till alla sorters ljudkĂ€llor, enligt min mening. đ TLM103 Ă€r en skitbra mick, men den Ă€r lite vass i toppen, sĂ„ den passar inte till riktigt allt. Att Milab och Pearl hĂ„ller ner storleken pĂ„ sina mickar, Ă€r inte heller nĂ„gon nackdel. MĂ„nga andra gĂ„r pĂ„ andra hĂ„llet och gör mickarna större och tyngre och mer uppseendevĂ€ckande, men Milab och Pearl visar att det Ă€r onödigt... đ
DaCriLL Postat 24 februari 2012 Postat 24 februari 2012 Hej! ok, jag har hört vÀldigt mycket mycket bra om TLM 103-an. Vad anvÀnder du den till DaCriLL? anvÀnder den tills sÄng, hade prövat spela in akustisk gura pÄ den med om jag ens vatt i nÀrheten av att ha akustiken till det haha. nu nÀr yoda sa de, sÄ har den faktiskt klang i toppen, men det funkar vÀldigt bra för mig för jag har rÀtt basig röst. men stick in o prova den nÄnstans, nu köpte jag den utan o prova för jag har Ät helsike för mycke scenskrÀck för att pröva den i butik. sÄ jag hade vÀl lite tur att den funka bra till min röst. men sÄ hÀr i efterhand, för priset, borde jag testat den innan.
Claes Holmerup Postat 24 februari 2012 Postat 24 februari 2012 Vissa av mickarna kan du förresten hĂ€mta smakprov av, pĂ„ min testsite. Du fĂ„r försöka stĂ„ ut med min sĂ„ng, men det bjuder jag pĂ„... đ
joachime Postat 24 februari 2012 Postat 24 februari 2012 Ett annan mick du kan kolla in Àr Microtech Gefell M930. En modern radiopratarmick som imho Àr mer allround Àn SM7B och TLM103.
william Postat 24 februari 2012 TrÄdstartare Postat 24 februari 2012 HÀrligt, verkar vÀrd sitt pris
william Postat 24 februari 2012 TrÄdstartare Postat 24 februari 2012 Men var kan man köpa eller testa Microtech Gefell M930? hittar inget alls
joachime Postat 24 februari 2012 Postat 24 februari 2012 Mikrofonen.se men sidan verkar ligga nere för tillfÀllet.
Guitar Nilsson Postat 27 februari 2012 Postat 27 februari 2012 TLM 102 Àr kanon att snacka i. Har inte nÄgon vass topp. Till prat (och sÄng med förstÄs) sitter soundet lika mycket i kompressorn som i micken.
william Postat 27 februari 2012 TrÄdstartare Postat 27 februari 2012 Hej. Ok, bra att veta Nilsson, tack. Vet nÄgon skillnaden pÄ TLM 102 och 103?
Germer Postat 27 februari 2012 Postat 27 februari 2012 Google Àr din vÀn. Men 102 sÀgs vara snÀllare i diskanten.
jim Postat 6 mars 2012 Postat 6 mars 2012 (redigerat) Jag köpte TLM 102för en mÄnad sedan. Grymt nöjd, lÀtt jobbad. Har bara lagt sÄng pÄ en lÄt till en vÀn...Spelade dock in i TLM103 pÄ tvÄ lÄtar tidigare. LÄter ocksÄ super. Lite mer jobb med Eq:n sÄ Àr diskanten inga problem. Men TLM102 Àr lÀttare tycker jag att jobba med men jag lÀgger inte ner sÄ mkt tid pÄ att EQ:a...för lat...(ska bli Àndring pÄ det) Han som producerade 2 av mina studio lÄtar kör 103:an, han kan ratta ljudet sÄ det blir kanon. Jag tror 103:an krÀver mer kunskap Àn 102:an. Redigerat 6 mars 2012 av jim
hegobald Postat 6 mars 2012 Postat 6 mars 2012 Jag skulle sĂ€ga sĂ„ hĂ€r! Har du inte vĂ€rldens bĂ€sta akustik i ditt inpelningsrum hĂ„ll dig till Shure SM7B dĂ„ det Ă€r en dynamisk riktad mick.. Den fĂ„ngar inte upp sĂ„ mycket av ditt "sĂ€mre" rum.. Har du lagt ner en mindre förmögenhet pĂ„ att fĂ„ bra rumsakustik sĂ„ skaffa en Neuman TLM103 eller 102.. Dessa mikrofoner tar upp hela rummet och akustiken. đ
Emil Postat 7 mars 2012 Postat 7 mars 2012 Jobbar pÄ Sveriges Radio dÀr vi anvÀnder framförallt tvÄ olika mikrofoner, Microtech Gefell M930 och Neumann TLM49. Mellan de tvÄ mickarna föredrar jag helt klart M930 som inte har lika stickig och jobbig diskant i mina öron. Hemma har jag dessutom en Shure SM7B som jag gillar, den Àr precis som hegobald sÀger mindre kÀnslig för dÄlig akustik. DÀremot krÀver den en preamp med vÀldigt mycket ren gain eftersom den har vÀldigt lÄg output. Samtidigt Àr det inte enorma skillnader mellan olika mikrofoner, om du inte kan fÄ ett ok ljud med din RÞde sÄ kommer du bli besviken pÄ en ny mik, det handlar mycket om att fÄ till kompressor och eq samt att ha ett bra rum att spela in i.
Guitar Nilsson Postat 7 mars 2012 Postat 7 mars 2012 Det dÀr med dÄligt rum... Om jag sjunger typ 30 cm frÄn TLM102, ibland lite nÀrmare ibland lÀngre ifrÄn, inte hör jag nÄt av mitt rum dÄ? Betyder det att mitt rum Àr bra? 30-tals trÀkÄk... Hur mycket av rummet kan man egentligen fÄ med, med en sÄ stark ljudkÀlla sÄ nÀra, och tvÄ meter eller mer till nÀrmsta vÀgg? Jag har kanske tur med mitt rum, tycker det lÄter skitbra dÀr, sÀrskilt TLM102.
Casperfren Postat 24 april 2012 Postat 24 april 2012 Man klÀmmer vÀl ut mer och mer rum ju mer man komprimerar, det Àr vÀl det? Mvh
hegobald Postat 25 april 2012 Postat 25 april 2012 (redigerat) Hemma har jag dessutom en Shure SM7B som jag gillar, den Ă€r precis som hegobald sĂ€ger mindre kĂ€nslig för dĂ„lig akustik. DĂ€remot krĂ€ver den en preamp med vĂ€ldigt mycket ren gain eftersom den har vĂ€ldigt lĂ„g output. Oj! Missade av slentrian att SM7 behöver mycket förstĂ€rkning i preampen! Jag anvĂ€nder bl.a http://www.lineaudio...linepredata.htm Men oavsett premamp bör du vĂ€lja en preamp med minst 50 dB gain om du ska köra med en SM7! đ Redigerat 25 april 2012 av hegobald
hegobald Postat 25 april 2012 Postat 25 april 2012 Det dĂ€r med dĂ„ligt rum... Om jag sjunger typ 30 cm frĂ„n TLM102, ibland lite nĂ€rmare ibland lĂ€ngre ifrĂ„n, inte hör jag nĂ„t av mitt rum dĂ„? Betyder det att mitt rum Ă€r bra? 30-tals trĂ€kĂ„k... Hur mycket av rummet kan man egentligen fĂ„ med, med en sĂ„ stark ljudkĂ€lla sĂ„ nĂ€ra, och tvĂ„ meter eller mer till nĂ€rmsta vĂ€gg? Jag har kanske tur med mitt rum, tycker det lĂ„ter skitbra dĂ€r, sĂ€rskilt TLM102. Skit i mattematiken Nilsson! LĂ„ter det bra sĂ„ lĂ„ter det bra! đ
Claes Holmerup Postat 25 april 2012 Postat 25 april 2012 Oj! Missade av slentrian att SM7 behöver mycket förstĂ€rkning i preampen! Jag anvĂ€nder bl.a http://www.lineaudio...linepredata.htm Men oavsett premap bör du vĂ€lja en preamp med minst 50 dB gain om du ska köra med en SM7! đ ...eller sĂ„ skaffar man en TritonAudio FetHead, som ger 20dB gain direkt efter micken, sĂ„ kan man klara sig bra med en preamp som inte kan ge sĂ„ mycket gain. đ
Claes Holmerup Postat 25 april 2012 Postat 25 april 2012 Det dÀr med dÄligt rum... Om jag sjunger typ 30 cm frÄn TLM102, ibland lite nÀrmare ibland lÀngre ifrÄn, inte hör jag nÄt av mitt rum dÄ? Betyder det att mitt rum Àr bra? 30-tals trÀkÄk... Hur mycket av rummet kan man egentligen fÄ med, med en sÄ stark ljudkÀlla sÄ nÀra, och tvÄ meter eller mer till nÀrmsta vÀgg? Jag har kanske tur med mitt rum, tycker det lÄter skitbra dÀr, sÀrskilt TLM102. Du fÄr alltid in rumsljud - men det behöver inte nödvÀndigtvis vara negativt. Det beror ju pÄ hur rummet lÄter... Jag tycker sjÀlv att figure-8 upptagning ibland ger snyggast ljud - och dÀr har man ju av naturliga skÀl en rejÀl portion rumsljud - men det beror pÄ vad man föredrar för den aktuella inspelningen... Viktigast Àr annars att vid behov dÀmpa den vÀggen man har bakom ryggen, eftersom det ju Àr den sidan som micken tar upp ljudet bÀst frÄn om man har en kardioidmick.
Fredrik71 Postat 29 april 2012 Postat 29 april 2012 ...eller sĂ„ skaffar man en TritonAudio FetHead, som ger 20dB gain direkt efter micken, sĂ„ kan man klara sig bra med en preamp som inte kan ge sĂ„ mycket gain. đ Ett annat alternativ till TritonAudio FetHead Ă€r Röde D-Power Plug, som ocksĂ„ förstĂ€rker 20 dB och drivs med fantommatningen. 4Sound i Linköping sĂ„lde den för 495kr, sĂ„ den var ett fynd.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.