Jump to content
Annons

Hur får man till detta syntljudet?


ramoand

Recommended Posts

Annons

Låter som ett organiskt ljud med en gitarrförstärkareffekt på. Testa en bas, något stråkljud (Cello) eller ett elpiano med Guitarrig 4-5 och lek dig fram. Är nog inte så svårt att få fram ett liknande ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle starkt tippa att det är ett basliknande ljud från NI Massive där Screamfilter, sample&hold modulation + tremolo är inblandade.

Går precis igenom en 3 timmars videotutorial för den synten där det nästan uteslutande favoriseras just det filtret.. sjukt enkelt att få fram wovelfilterliknande dubstepljud iaf.

Redigerat av Lundin
Stävfael i dät svänska sproket
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är också lite nyfiken på den där tutorialen 😛

Men iallafall, oftast är det tonvis med layrade ljud för att få till ett snyggt, unikt lead-ljud. Troligtvis kan ju inte ens producenten som gjort det här säga exakt hur det kom till, lek bara 😉

Men om jag skulle gissa, så är nog Sonefors ganska nära där med ett cello och en gitarrdist på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle starkt tippa att det är ett basliknande ljud från NI Massive med där Screamfilter, sample&hold modulation + tremolo är inblandade.

Går precis igenom en 3 timmars videotutorial för den synten där det nästan uteslutande favoriseras just det filtret.. sjukt enkelt att få fram wovelfilterliknande dubstepljud iaf.

Du kan ha rätt där Lundin. I en låt som jag skrev i helgen så har jag fan tagit fram det där ljudet utan att tänka på det. Låter i stort sett identiskt, fast jag använder det till gitarr simulering typ, men man kan nog få fram det där ljudet på olika sätt.

Använder ett ljud som heter CCCP70 eller CCCP90 tror jag + lite eq, compressor, sen använder jag en effekt från Guitarrig 4.

Skulle faktiskt kunna spela in det imorgon och lägga upp det, för skoj. Kan ju spela en snarlik slinga. Vill dock inte använda min soundcloud för det. Kan man använda något annat?

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...