Jump to content
Annons

Varför håller inte alla batterister vänster trumpinne som Buddy Rich?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Varför håller inte alla trummisar vänsterpinnen så som de gjorde förr? De här gamla storbandstrummisarna spelar ju arslet av allt, så deras sätt att hålla i stockarna kan ju inte vara fel! Märkligt hur många olika ljud de kan få ur virveln! Trumsolon är fan det bästa jag vet, inga datorer o skit, inte ens 230 volt behövs. Men fan så svårt. Den här Louis Bellson var en ny upplevelse för mig. På slutet vevar han nåt fruktansvärt. Jag ska tvångsinföra en massa trumsolon i min orkester.

Nån som vet vem denne karismatiske trummis är? Det är inte Louis Bellson...

post-8284-0-47310100-1329668072.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Maffigt! Och som sagt, de får fram hur mycket olika sound som helst i virveln.

Jag gillar även hur hårt de stämde upp virvlarna, att somliga vill ha baskaggebotten i virveln fattar jag inte, det har man ju baskaggen till.

Här är det duell mellan Rich och Bellson. Ofta sitter de tjocka kavajer o vevar på så där helt oberörda.

http://www.youtube.com/watch?v=CR8dAmTbBMw&feature=related

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok....Som DP tidigare sagt: en kvarleva från förr när marschtrummorna hängde på sidan och man var "tvungen" att hålla ortodoxt grepp för att kunna komma åt skinnet. När trumset kom hängde det kvar (haha), och även hos de som i nutid kört drum corps och andra "marschtrumaktiga" konstellationer som krävt det greppet. Men att det skulle vara någon som helst egentlig fördel att anamma ortodoxt grepp när man spelar reguljärt trumset (bortsett från att man vant sig vid det från anledningarna ovan) är skitsnack. Det finns egentligen bara nackdelar: man har markant sämre räckvidd, ingen styrka att tala om i den handen osv.

Att sedan folk vill lära sig det trots att de aldrig har spelat med ortodoxt grepp förr kan bero på flera saker: Man vill ära historien, ta efter Buddy & co, eller, vilket jag tror är den främsta anledningen, man tror att man ser coolare ut och verkar "kunna sin sak".

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Varför använder inte alla gitarrister en fuzzpedal, strata eller telecaster heller? För att tiderna förändras. Skulle vilja se metaltrummis som vill banka på hårt sitta med den fattningen med trumstockarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tiderna förändras, ja det sjöng ju Dylan om redan på 60-talet. Men vore jag trummis skulle jag vilja klara att hålla pinnen på bägge visen. Lika väl som att jag som basist och gitarrist vill kunna spela både med plektrum eller med enbart fingrarna, i stället för att klara av bara det ena sättet, och säga att det bara är dumt att spela på det andra viset.

Och nog tycker jag att det är tydligt att det gamla greppet ger en massa olika kombinationer som den moderna yx-stilen inte erbjuder. Vore coolt med en metalltrummis som spelade med ortodox fattning...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tiderna förändras, ja det sjöng ju Dylan om redan på 60-talet. Men vore jag trummis skulle jag vilja klara att hålla pinnen på bägge visen. Lika väl som att jag som basist och gitarrist vill kunna spela både med plektrum eller med enbart fingrarna, i stället för att klara av bara det ena sättet, och säga att det bara är dumt att spela på det andra viset.

Och nog tycker jag att det är tydligt att det gamla greppet ger en massa olika kombinationer som den moderna yx-stilen inte erbjuder. Vore coolt med en metalltrummis som spelade med ortodox fattning...

Märk att det finns även fler fattningar än det ortodoxa och det vanliga "matched grip". German grip, French grip, American grip osv existerar också, där tummen och handleden vinklas olika. Som trummis tycker jag i så fall att det är bättre att lägga krutet på att köra open-handed, dvs kunna spela hats och ride med båda händerna och inte prompt sitta med korslagda armar som 95 % gör. Sätter man en fyraåring framför ett kit kommer han/hon inte att lägga höger över vänster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Charlie Watts gör nåt väldigt omständigt med vänsterhanden för varje slag, han håller pinnen på ett vis när den är på väg neråt, sen precis innan den träffar trumman släpper han den delvis, om det är för att den ska studsa bättre eller om ger en mer odämpad klang. Såg en hel låt med bara hans händer i närbild, det såg jäkligt komplicerat ut. Han bytte fattning tre fyra ggr på varje slag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fel!

Du som vet nåt, vad säger du om de här grejerna att sätta i frontskinnshålet, de ser ut som basreflexrör? Är det nåt att ha, live, eller i studio?

Ah! Jag tyckte det såg ut som hans näsa iaf ☺️ Skulle det vara en länk till de där grejerna du nämner i inlägget (fanns ingen)?

I alla fall - du kanske syftar på bassport? De gör att kaggen får en boost i subregistret, och det kan ju vara käckt. Finns en del på youtube om dessa. Verkar vara rätt hyllade, och funderar på att skaffa en, om jag inte har i sönder frontskinnet alldeles på mitt lilla Gretsch.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang trummisen på stillbilden så frågade jag samma sak på Facebook. Det tog hela dan innan nån svarade rätt. Flera trodde han var Louis Bellson, som han faktiskt är lik. Den här trummisens band har gjort över 250 album och sålt över 100 miljoner av dem! Sanslöst...

Ang bassporten, som väl är det jag menar, så kanske det vore fint med lite subtryck på en 22" kagge? Svärsonen har köpt nytt frontskinn med rätt Ludwiglogga, men vi fick den inte att låta så bra utan hål, och att spela in kaggen med helt frontskinn blev bara utdragna bummelljud, funkade inte alls. Skaffar man en bassport följer det väl med en mall för håltagningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

KickPort heter det. 🙂

Givetvis! 😎

Woah .. det där tog du från Gary Chesters "New Breed", eller hur? 🙂

Woah...det gjorde jag kanske omedvetet? Ska bort & bläddra i den för att se om han säger det där. Det är min mest slitna bok,

trots att det är en av de minst använda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...