Jump to content
Annons

Roland TD6 hi-hat pedal vill inte funka korrekt i EZ-Drums i Cubase 5.


Hellecaster

Recommended Posts

Jag kopplade in ett Roland TD-6 trumset i mitt Cubase 5 med EZ-Drums och upptäckte till min förfäran att hi-haten bara lät öppen även när man trycker ner pedalen.

Midisignalen som trummodulen skickar tolkas alltså av Cubase som "D0" istället för F#1.

När går in i midicharten och ställer om så att D0 in skickar F#1 ut så blir det fortfarande bara en signal från pedalen fast nu istället stängd hi-hat.

Däremot så ligger både stängt och öppen hi-hat i varsin zon på hi-haten.

Vad kan vara fel? Jag hade RD-3 förut och det funkade utan problem.

Om man lyssnar direkt i Roland modulen utan att gå genom Cubase så funkar hi-hat pedalen som den ska.

Är det någon som varit med om detta och har ett gott råd?

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det fanns en massa midi "grejs" nåt hette "Soft through", sen fanns det en inställning för "GM" men som tydligen skulle användas om man gjorde det omvända alltså ska skicka en setup från Datorn till modulen.

Modulägaren själv hade ingen koll men det verkar som den sänder fel midisignalen ut från modulen men rätt inom den så att säga.

Jag laddade ner "Owners manual" men det är ju så rörigt när man inte är så insatt i andras grejer hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...