Jump to content
Annons

För hur stort räcker utrustningen?


foffe87

Recommended Posts

Jag har jobbat lite extra som mobil Dj och har därmed skaffat mig en del utrustning för liveljud. Men nu till sommaren så planerar jag och en vän att anordna en större musikfest utomhus och vet inte riktigt om detta kommer räcka till. Så jag behöver en bedömmning av den utrustning jag har, och vad det räcker till för typer av evenemang av er mer kunniga.

Det jag har är ett slutsteg på 2 x 350 W (THE T.AMP TA1050 MK-X) kopplat till två högtalare med 1" diskant och 15" högtalar-element.

Utöver detta även en enklare aktiv baslåda med 18" element med effekt 250 W rms och 1 000 peak.

Detta har fungerat riktigt bra inomhus i tex stör gymnastiksal eller festlokaler.

Men om det ska arrangerar fest utomhus, hur stor yta kan detta täcka upp, alltså hur mycket folk är detta lämpligt för? Även intressant att veta lämplig omfattning för inomhusbruk med så jag har några uppskattade siffror på det.

En annan fråga är för det kommande utomhusevenemanget, kommer det för denna utrustning vara nödvändigt att micka upp trummor, elgitarrer och bas etc för liveframträdanden? Kommer under festen vara lite livemusik och lite mixat av DJ. Jag misstänker att det måste mickas upp endel men har inte utrustning till att micka upp för mer än sång i dagsläget så då måste ju nya grejer skaffas. Men är det inget jag kommer undan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Utomhus blir det där alldeles för lite "kräm" om det inte är typ mindre grej med cafémusik eller hur jag nu ska uttrycka det. Ska det vara rockgäng som spelar för ungdomar blir det för lite. Speciellt basljudet försvinner i tomma intet när det är utomhus.

Kolla på Blocket o andra ställen om du kan hitta beg bashorn, då får man ut en helt enorm ljudeffekt även med slutsteg som inte är så starka. Hornet i sig förstärker ljudet mekanisk upp till sju ggr. Med tur hittar du såna billigt, sen köper du ett Behringer Europower4000 och driver baslådorna med. Till topplådor behövs inte alls lika kraftiga grejer.

Och ja, man måste micka ut trummor o förstärkare. Det är en ganska stor apparat det hela. Men är ni några stycken som går i lag kanske ni kan skaka fram ett gäng mickar osv. Allt behöver inte vara Pinkfloyd-klass. Men lite mer basgrejer behöver du nog...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Då borde det räcka med de http://www.thomann.de/se/the_box_pa502_fullrangesystem.htm som jag har sen innan som topp med den förstärkare jag nämnde innan?

Finns de några förslag på bra bashorn som passar till slutsteget du nämner, Guitar Nilsson? Tänkte så jag vet på ett ungefär vad för prestanda som är lämplig att kolla efter.

Uppmickning ska nog gå att lösa, större mixerbord och några fler mickar är ingen omöjlighet att få tag på så kommer köra på det.

Hur stor yta kommer det täcka upp på ett ungefär då med den kompletterande utrustningen? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bashorn är omodernt, så de finns knappt. Men de ger enormt mycket mer ljud än normala portade baslådor, med samma element och slutsteg, Jag har både ett aktivt och ett passivt PÅ, det senare med två gamla Cervin Vega bashorn med en 18" RCF i varje. Elementen tål 1000 watt rms och 2000 i peak, ljudtrycket från dem är enormt, man tror det står hur mycket baslådor som helst där, men det är bara två stycken, de är inte så stora heller, väger 50 kg, lättare att hantera än modernare dubbel-18. Och betydligt mer krut. Eftersom man inte behöver pina slutstegen till max låter det bättre helt enkelt. Och framförall mer.

post-8284-0-99907300-1329391035_thumb.jpg

Så här ser de ut, har tagit bort locket på det ena. Ljudet sticker i väg uppåt i en från början väldigt smal spalt, sen blir tratten bredare och bredare, det är det som är hemligheten.

Jag fick tag på mina hyfsat billig och tänkte sälja dem, men sen jag provspelat dem bredvid mitt db-Technologies PA, så beslöt jag att inte sälja dem alls. Det här räcker långt att fylla ett stort torg med raggarre och bilar med musik, och att även överrösta dem.

Priser på beg slutsteg på Blocket är rena skämtet jmf med vad man får hos Thomann, 10 år gamla trötta steg vill man ha dubbla priset för jmf med ett nytt 4000 watts Behringer hos Thomann.

http://www.thomann.de/se/behringer_ep4000_europower.htm

Det här steget passar exakt till mina två baselement som är på 8 ohm styck, det är det perfekta för att köra slutsteget bryggkopplat, det blir 4 ohm och 4000 watt i mono.

Skriv "bashorn" i blockets sökruta.

Kan berätta att jag en gång fick för mig att slänga ett par bashorn eftersom jag tyckde de var lite otympliga ibland, så jag flyttade de fina DAS elementen till ett par små "vanliga" baslådor. Nästa gång vi spelade utomhus grinade jag nästan när jag fattade vilken idiot jag varit. Med samma slutsteg och samma element hade det nästan slutat låta i jmf med hornen. Hornen hade jag slängt på tippen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta antalet watt och dela på fyra så får du fram hur många människor riggen räcker till. Regeln är inte huggen i sten, men ger en hyfsad fingervisning.

Bra med något som ger en uppfattning på ett ungefär så kan man räkna lite på det.

Blir skaffa mer bas då med så det ska höras långt hur vi spelar! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du inget studieförbund i närheten du kan snacka med? De brukar inte vara så svåra att övertala till att ställa upp med PA. Typ ABF eller Studiefrämjandet? Det har en tendens att bli bra mycket mer prylar än vad man tänkt från början som bör vara med på plats.

För ett mindre live-set så brukar jag köra på minimum 12kanaler. Då har jag med :

Kick

Snare

Overhead L

Overhead R

Bass

Guitar 1

Guitar 2

Key L

key R

Vox 1

Vox 2

Vox 3

(Sedan är det alltid bra att ha en spare-kanal som är tom)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag testade mitt passiva PA på bandet för första gången igår. Jag har två Behringer Europower 4000 slutsteg (2 ggr 2000watt, eller 4000 watt mono bryggkopplade) 2 st Cerwin Vega 18" bashorn och två Mackie 15" toppar. Basarna ger ett sånt enormt fett ljudtryck att det är lagom att gasa volymen på basstegeg till lite drygt kl nio (nästan avstängt!) och toppsteget till kl 1400 ungf. Det säger en hel del om hur mycket ljud man får för pengarna om man har vett att skaffa hornbasar. Med normala baslådor är det normalt att man får gasa på basstegen dubbelt så hårt som topparna.

Behringer stegen är så j-a bra för inga pengar alls att det knappast är värt pengarna att köpa andra steg, fyra ggr så dyra, med lägre effekt. Stegen har skyddslimiter och två valbara basscut.

Men att lyfta racken med två såna steg i är inte så trevligt om man är ensam...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...