Jump to content
Annons

Hopplöst/underbart inspelningsprojekt


FreddeHstd

Recommended Posts

I vår tänkte jag påbörja ett nytt inspelningsprojekt.

Var: L-format vardagsrum.

Hur: live, jag på elgitarr och sång plus kontrabasist och trummis.

Läckage kommer att förekomma så det ställer en del krav på uppmickning.

Tanken är att allt läggs live, med gemensamm dubbningar av percussion och eventuella gitarrsolon.

Tänker att sången kanske ska läggas med dynamisk mick för separation. Har en Gap D2 på ingång som jag hoppas kan bli schysst.

På kontran tänker jag lajnad signal, plus en dynamisk mick för att inte få för mycket cymbal och hihat-bleed.

På kick, akg d112 plus lite utanför en stormembranare, antingen At2035 eller advanced audio cm47, vidare till little labs vog för lite "thunder",

På virvel, sm57 eller röde nt5. Kanske både och.

Ribbons på överhäng, mxlr144, för lite skönt avrundad topp.

Röde K2 på rum. Mycket sång och kontraläck blir det...

På gitarrstärk: sm57 i kombo med fattigmans t-bone ribbon rb700. Äger tyvärr ingen royer. Eller kanske sennheiser e609 eller at 2035

De preamps som finns att tillgå är förutom digi003ans egna, Gap 1073, Art voicechannel, art pro vla, spl goldmike 9844, joemeek sixq, d.a.v lunchboxvariant. Focusrite octopre

Kompressorer: elysia, art pro vla II, gap comp 54.

Eq: buzz audio tonic, vog, tl audio eq-2.

Outboards kommer användas ytterst sparsamt för att inte förstöra något redan på det stadiet. Förstör det vid mixning istället....

Låtmaterialet: lite skitigt 50-tals bluesig countrypop.

Ah, det här håller mig vaken alldeles för länge på nätterna, men det är ju så förbannat härligt att fundera om. Finns en del praktiska detaljer också att lösa. Typ vart resten av familjen ska utlokaliseras under 36h. Vill lägga 3-6 låtar, vilket jag inte tror är omöjligt.

Gitarrstärkaren ska förresten stå i angränsande rum.

Nå, om ni har nån feedback på detta så är jag all ears!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nja, tror nog att de flesta vill ha annan typ av mtrl att bita i. Däremot så kan jg dropboxa filer till den som är nyfiken.

Ja just det, ska bara spela in först! 😉 glömde den lilla detaljen.

Och just det, skriva låtarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Stå inte för långt från stärkaren om du vill ha häng i ljudet.

När man spelar live så här brukar det läcka mindre än man tror. Kör ni kontran utan basrigg så får ni inga problem alls med läck in i trummorna även om du har gitarrstärkaren ganska nära, Om du inte har en Marshallstapel upp till taket. Det lilla läck som blir är bara bra för att limma ihop ljuden.

Kontra, det är fint det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sett en del sätta en liten konding typ CM3 på kontran, under stallet, bakom stränghållaren, med hjälp av skumgummi o tejp.

Jag har fått fint ståbasljud med en AKG D112 på stativ ca 20 cm framför stallet.

Ser att du en sån, prova den på basen och kör med enbart stormembranaren på kaggen. D112 ger ändå inte så värst naturligt ljud på baskagge, jag gillar den bättre på elbas o kontra. Den tål att monteras ganska nära basens F-hål oxå, utan att det blir puffljud i micken, det kan det bli med en konding för nära f-hålet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...