Jump to content
Annons

zeb - You would not be in it


bassman

Betyg  

39 röster

  1. 1. Betyg

    • 1 Sämst
      0
    • 2
      1
    • 3
      1
    • 4
      12
    • 5 Bäst
      23


Recommended Posts

LÅTNAMN: You would not be in it

ARTIST/GRUPP: zeb

GENRE: pop/rock

LÅTLÄNGD: 3:59

KOMPOSITÖR: Alexander Holmgren

PRODUCENT: Bassman + resten av zeb

MEDVERKANDE: Olof Berglund (bassman) - bas, Alexander Holmgren - sång & akustisk gitarr, Fredrik Silfverberg - gitarrer, Staffan Widerström - keyboards, Fredrik Berg - trummor

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 5,4mb

STATUS: Färdig demo

LÅTLÄNK: You would not be in it

Alla kommentarer mottages tacksamt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Äntligen! Jag kan inte sluta lyssna på The World Still Goes Around så det vore ju bra med ett nytt verk.. Alltså jag fullkomligt ÄLSKAR ert sound! Det låter så proffsigt. Lägg gärna upp texten. Jag är förälskad i stödsången, "beauty of it all" vid 1:53 var hur bra som helst 🙂 Full pott!

Link to comment
Dela på andra sajter

fregrit (oregistrerad)

Oj oj..! Det där kallar jag vackert!

Dom där tystnaderna är riktigt snygga! Blir "sug i magen" liksom! 😳

Jag gillar nog verserna bäst tror jag..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skriver det igen. Er musik låter bäst. Bra producerat och ljuvlig röst. Tur att jag inte är tjej, då hade jag säkert blivit kär i Alexander 😕

Kan ni inte skriva lite mer om er själva, vart ni spelar in, hur ni skriver låtarna mm?

edit: jag tycker den här låten är något svagare än hereafter och theworldgoesaround.

Redigerat av MusicGene
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skriver det igen. Er musik låter bäst. Bra producerat och ljuvlig röst. Tur att jag inte är tjej, då hade jag säkert blivit kär i Alexander 😄

Kan ni inte skriva lite mer om er själva, vart ni spelar in, hur ni skriver låtarna mm?

edit: jag tycker den här låten är något svagare än hereafter och theworldgoesaround.

Vi är ett malmöbaserat band. Vi träffades för ett antal år sedan på musikhögskolan i Malmö. Alla jobbar nu som musiklärare/musiker i någon form. Vi spelar in i min studio hemma i mitt hus i utkanten av Malmö. Hittills är det Alexander som har skrivit låtarna. Han har spelat upp något på sång och gitarr och sen har vi arrat det tillsammans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det bra, men efter "hereafter" så har man ju rätt höga förväntningar...

* Breaken gör att hjärtat "hoppar till" lite, vilket på nåt vis ändrar vad man har låten till. Den funkar inte riktigt lika bra som bakgrundslyssning längre. (Det behöver iofs inte vara negativt.)

* En annan sak som jag stör mig på är jag inte hör texten, särskilt inte på refrängen.

Stämmer detta:

Cause if I have a life full of .... ?

that's why I've always doubted

I don't leave home without it

Cause if I have a life full of .... ?

I'd feel I'm always winning

but you would not be in it, no no

Annars är arret bra. Möjligen är det lite "för mycket allt" på refrängen, mycket cymbaler och grejer, jag skulle nog sänka dem lite. Kanske sänka trummorna lite över lag. Men det är förstås en smaksak.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

cotte00 (oregistrerad)

Big thumb up, behöver jag säga mer? 😲

Det låter änglasång ifrån sångaren.. riktigt vackert..

Snyggt med falsetten..

*åtta stycken bra på rad här* 😉

Keep it up..

MVH

Hans

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tar av mig hatten och delar ut min första 5:a på forumet.

Eventuella justeringar jag har känns bara som personlig smak så jag avböjer att ge förslag på saker att ändra på.

Detta borde något skivbolag ta emot med öppna armar. Köper skivan när den kommer !

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

I samma anda som The World....bra och ni har redan erat signum både i låten och i soundet...dock är jag lite på gränsen allergisk när falsettsången dyker upp, tonalt rätt men lite soul nasalt och då stämmer inte uttrycket till låtens karaktär, jag tror det ligger i skarven mellan "grundrösten" och falsetten, det var likadant i en annan låt , dock inte The World ...(i mina öron).... men det är bara min personliga åsikt...annars oerhört kompetent på alla sätt 🙂😱

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Välljudande och skitbra sång (som vanligt).

Lite väl slickt arrat för mina öron. Var är skiten? Snyggt hantverk hursomhelst. Nån klagade på vissa breaks och jag fårnog stämma in. Känns lite meningslösa ibland.

Nåt som faktiskt känns lite störigt är att man saknar liv i spelet. Allt känns så förbannat välplanerat så det istället blir dött. Spela ut mer och tänk inte så mycket på vad som sa arrangeringslektionerna i skolan. Tempot skulle nog kunna åka upp ett par bpm också (max 3-4 eller nåt) eller förtydliga 16delsunderdelningen med nånting. Smaksak iofs...

Link to comment
Dela på andra sajter

schmetfad (oregistrerad)

Ja, vad säger man. God dam!!!

Det enda som var lite märkligt var breaken, kanske någon ljudmatta under breaken. men va fan, en klockren femma!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag reserverar mig för breaken som man skuttar till av.

Ett svagt fjärdedelsdelay på leadsången skulle också sitta snyggt! 🙂

Men den här går nog direkt in på förstaplats på min lista över forumets bästa låt!

5:a!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack igen för era kommentarer och konstruktiv kritik.

Jag ska lyssna igen med era åsikter i åtanke. Det första jag ska göra är i alla fall att mixa om trumspåret. Några cymbaler ska ner lite och virvelljudet ska kranas om, för det är vi inte riktigt nöjda med.

Och nej, vi har inget kontrakt på gång nu. Vi har faktiskt inte skickat ut det till någon över huvud taget. Vi jobbar på tills vi har en färdig platta, sen får vi se om någon vill ha det. Annars får vi ge ut det själva.

När det gäller texten ska jag be låtskrivaren Alex kommentera det i ett inlägg. Det är väl säkrast så.

Kommentera gärna mer. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

fregrit (oregistrerad)
* En annan sak som jag stör mig på är jag inte hör texten, särskilt inte på refrängen.

Stämmer detta:

Cause if I have a life full of .... ?

that's why I've always doubted

I don't leave home without it

Cause if I have a life full of .... ?

I'd feel I'm always winning

but you would not be in it, no no

Jag tycker det hörs bra vad som sjungs..

Cause if I have a life full of .... <-im sorry's

that's why I've always doubted

I don't leave home without it

Cause if I have a life full of .... <-don't worry's

I'd feel I'm always winning

but you would not be in it, no no

eller..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, nu har jag lyssnat igenom texten några gånger och försökt förstå vad den går ut på. Det är inte helt enkelt (åtminstone inte för mig, men jag är kanske dum 😏 )

Jag tror att det handlar om tvekan att gå vidare i ett förhållande, tror att verserna pekar på nåt sånt.

Det är trist att säga "I'm sorry", men hellre det än en falsk trygghet ("don't worry"). Syftar "you" i "you would not be in it" på berättaren? Vad är det hon inte lämnar hemmet utan? Är det att säga "I'm sorry"? Eller är det tvekandet?

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Texten:

You Would Not Be In It

Someone said to me:

You could never see what she is dreaming of

What if it's not up to me

I can wait and see what we're becoming

'Cause if I am her and she is me and we are we

then who are you to tell us who to be

And her words to me:

I don't want a life full of "I'm sorry's"

That's why I've always doubted

I don't leave home without it

If I had a life full of "Don't worry's"

I'd feel I'm always winning

But you would not be in it

Yeah I've tried love before

But this time I got more than I've been dreaming of

There's that laugh and smile

I'll be damned if I will go down screaming

You know to me it's in her kiss

And I'll tell you what, I think that is the beauty of it all

And her words to me:

I don't want a life full of "I'm sorry's"

That's why I've always doubted

I don't leave home without it

If I had a life full of "Don't worry's"

I'd feel I'm always winning

But you would not be in it

You would not be in it

She said I'd not be in it

That's what she said to me

That's what she said to me

I don't want a life...

Fritt för tolkningar... Kan kommentera lite senare...

/Låtskrivaren

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Det första jag ska göra är i alla fall att mixa om trumspåret. Några cymbaler ska ner lite och virvelljudet ska kranas om, för det är vi inte riktigt nöjda med.

Hallå??? Har ni kranat om virveln än då? Jag vill ju köpa skivan! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt bra! Luktar lite John Mayer, fast ändå inte. 🙁

Virvelljudet kanske skulle vara lite "fetare" och lite mer liv i klaviaturet hade det varit en given hit i hela europa. 😉

Skämt åsido, ruggigt bra. 5p

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt. Tycker att sångljudet krockar lite med gitarrerna. Men bra sjunget och bra framförande. Är inte lika lyrisk som mina formukamrater. Tycker låten är lite dussinaktig, inte så där fantastisk stark. Men visst det låter bra. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Hallå??? Har ni kranat om virveln än då? Jag vill ju köpa skivan!  🙁

Nja, vi kom på att vi inte gillade trumspåret alls, så vi har lagt om det helt. Lite annorlunda nu, lite poppigare sound, lite mer levande. Det har vi även gjort på de gamla låtarna "Hereafter" och "The world still goes around". "The world..." gör vi om igen helt från grunden. Men vi har inte mixat dem än. Vi håller ju även på med en del andra låtar.

Nya låtar samt nya versioner av de gamla dyker upp här så småningom.

EDIT: Jag glömde säga tack för de trevliga kommentarerna, så ;TACK.

Redigerat av bassman
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...