Jump to content
Annons

Problem med ess-ljud och diverse munljud vid inspelning


HenryHustler

Recommended Posts

Tjena,

Jag sitter på en Studio Projects B1-mikrofon, och håller på med rap. Har även ett ESP1010e-ljudkort, och sätter allt på max, max volym och "knoben" på max dvs. +24db.

Vet inte riktigt hur jag ska sätta upp allt för att få bra inspelning, ska jag röra inställningarna på mikrofonen något? Sätta på högpassfiltret?

Har mikrofonen 15-20 cm från munnen, har den vanligt uppsatt (inte upp och ner). Själva membranet är i samma höjd som min mun. Ska jag ha den upp och ner, "tiltad"? Vara längre ifrån mikrofonen?

Eller är det sånt här man kan "mixa bort" med rätt teknik?

Tack!

Redigerat av HenryHustler
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena,

Jag sitter på en Studio Projects B1-mikrofon, och håller på med rap. Har även ett ESP1010e-ljudkort, och sätter allt på max, max volym och "knoben" på max dvs. +24db.

Vet inte riktigt hur jag ska sätta upp allt för att få bra inspelning, ska jag röra inställningarna på mikrofonen något? Sätta på högpassfiltret?

Har mikrofonen 15-20 cm från munnen, har den vanligt uppsatt (inte upp och ner). Själva membranet är i samma höjd som min mun. Ska jag ha den upp och ner, "tiltad"? Vara längre ifrån mikrofonen?

Eller är det sånt här man kan "mixa bort" med rätt teknik?

Tack!

gainen får ju inte gå över +-0 db. Sen borde du köpa ett "spottskydd" som du sätter framför micken. Den fångar upp mycket puffar från F, B, P ect. Sen så kan du ju pröva en de-esser (elller hur man nu stavar de), vilket ska dämpa lite s-ljud mm

Link to comment
Dela på andra sajter

måste du verkligen ha allt på max för att få lagom involym? Det låter inte bra.

Men om du får smaskljud och liknande vid inspelning är puffskydd och att dricka väldigt mycket vatten några tips vid inspelning.

Jag har märkt att dessa smaskljud uppkommer när sångaren/skan blir torr i munnen.

Jobbiga ess ljud kan du till viss mån dra ner på med en De- esser. Borde finnas i ditt DAW.

Edit: Fan terror, när blev du så snabb? 😛

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

måste du verkligen ha allt på max för att få lagom involym? Det låter inte bra.

Men om du får smaskljud och liknande vid inspelning är puffskydd och att dricka väldigt mycket vatten några tips vid inspelning.

Jag har märkt att dessa smaskljud uppkommer när sångaren/skan blir torr i munnen.

Jobbiga ess ljud kan du till viss mån dra ner på med en De- esser. Borde finnas i ditt DAW.

Edit: Fan terror, när blev du så snabb? 😛

Hann jag före dig denna gång igen hahaha ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag måste nästan ha volymen på max för att få in bra ljudvolym.

2bws2g.jpg

låter mycket konstigt. Kör som du behöver, men se till att de inte klipper eller går in i den "röda zonen". Volymer kan du alltid fixa i efterhand med kompressorer, limiter ect. Om du höjer micken så pass mkt att du börjar höra "sus" från tex din luftkonditionering så har du för mycket. Fast med skills på en kompressor och lite EQ så kan du säkert lösa det också.

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Btw, har du en kondensator-mic? Då kanske en preamp eller ett ljudkort med phantompower vara något för dig. Om du inte redan har det såklart.

Jepp SP B1:an är en kondensatormik och "ja" ESI-kortet har fantommatning (och vad jag kan se på HenryHustlers bifogade bild så är fantomen påslagen)

@HenryHustler: du har vänt miken åt rätt håll, ja?

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp SP B1:an är en kondensatormik och "ja" ESI-kortet har fantommatning (och vad jag kan se på HenryHustlers bifogade bild så är fantomen påslagen)

@HenryHustler: du har vänt miken åt rätt håll, ja?

Vänligen,

CHAE

kollade aldrig på bilden ^^ Är för trött.. de va ju super bowl inatt ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå närmare micken, rappa högre. Bor du i lägenhet och blir distraherad av att grannen kanske hör dig? Många sovrumsinspelningar brukar låta rätt taskigt just för att man inte vågar ta i. Du kanske borde skaffa en replokal/studio där du kan härja fritt? Testa byt mikrofon om det fortfarande blir för essigt. En dålig inspelning går inte att trolla så mycket med i mix.

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

undrar då varför alla sjunger utan puffisar i live samang hang .. Kan det var som jag att man vet var micen befinner sig eller är ett puff skydd standarn inom proffs ,,haha. nä vet hur jag sjunger gör det inte så vackert men Puff skydd. har inte haft något sedan 80 talet .. kanske en dam strummpa.Du som är trummis borde ju kanske kamma dig lite ?? Eller sjunger du live?? med Puff är du B. du skränar å ballar dig med tatueringar som om du vore Gud ,, coolt ioförsig .. men vad vet du .. Trummis mm !

Kör du konding live?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar. En annan fråga bara om volymen, kör ni igenom sång genom effekter? Jag lägger på det senare. Men kanske inte gör någon skillnad?

av egen erfarenhet så anser jag att de är bättre att sjunga utan effekter, alltså så rent som möjligt. Om du tycker att de är lite konstigt, så lägg på en liten reverb. Och glöm inte: "skit in, skit ut"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar. En annan fråga bara om volymen, kör ni igenom sång genom effekter? Jag lägger på det senare. Men kanske inte gör någon skillnad?

Har testat med lite (hårdvaru)kompression via min VXP vid tracking men eftersom jag inte har ett speciellt bra rum att sjunga i så stjälpte det mer än hjälpte (kan man säga så? 😕 ).

(OT: föredrar lite kompression innan signalen går in i kortet när jag trackar ack- och elgitarrer) men (OnT), som Terror sa, så kan ett litet reverb kanske hjälpa för känslans skull kanske kan vara värt att prova.

Och definitivt använder jag puffskydd. Varje gång 😎

Vid diverse prator brukar jag iofs använda T-Racks White 2A redan vid tracking...

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Du bör definitivt få tillräcklig signal från en B1 på det avståndet du har. Det är kanske så, att du har aktiverad pad på micken, så det är därför du måste skruva upp gain så högt...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå närmare micken, rappa högre. Bor du i lägenhet och blir distraherad av att grannen kanske hör dig? Många sovrumsinspelningar brukar låta rätt taskigt just för att man inte vågar ta i. Du kanske borde skaffa en replokal/studio där du kan härja fritt? Testa byt mikrofon om det fortfarande blir för essigt. En dålig inspelning går inte att trolla så mycket med i mix.

True! Känner igen det där. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sjunger fulare om jag vet att frun är hemma. Men inspelandet har även gjort mig uppmärksam på konstiga ljud, typ smaskningar mm, jag omedvetet gjort när jag sjunger, har jobbat hårt med sången för att få bort dem. De ljuden går inte att få bort med deesser eller andra trix.

Det är nog en mindre chock för de flesta när man börjar spela in sin röst, vare sig man sjunger eller rappar. men det är bara att nöta på så blir det bättre o bättre dag för dag, som Sigge Fürst sjöng.

Edit: Det har tagit mig typ 40 år att lära mig att sjunga någorlunda acceptabelt... 😆

Det jag sjöng in i går låter fan idag, måste göras om ett antal ggr.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga med tanke på det här med gainen på MAX för att kunna spela in, mitt ljudkort ESP1010e krävde extern powersupply för att köra 48v fantommatning, fick köpa den på Kjell & CO för ingen följde med. Köpte exakt som det skulle vara, DC 12V 1A, men kan det ändå vara den som sackar? Spelar det någon roll om man sätter max på gainen och kan spela in ändå? Eller får det något negativt? Dålig ljudkvalité, känsligare?

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta preampar brusar förhållandevis mer på högre gainnivå, men annars är det ju inget problem, så länge du får tillräckligt hög signal för att kunna jobba med den utan att få för mycket brus eller andra störningar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att de inte gör något om signalen är låg när du spelar in, det går alltid att höja till efter. Tycker du att du hör dig själv dåligt, höj istället mastervolymen i lurarna så du hör bättre. Pröva att labba med limiter, kompressorer och EQ. Räcker inte de för att få upp nivån bra. Pröva att dublicera spåret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att de inte gör något om signalen är låg när du spelar in, det går alltid att höja till efter. Tycker du att du hör dig själv dåligt, höj istället mastervolymen i lurarna så du hör bättre. Pröva att labba med limiter, kompressorer och EQ. Räcker inte de för att få upp nivån bra. Pröva att dublicera spåret.

Duplicera spåret för att få mer volym? Fantastisk idé!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska onödigt att använda ett extra spår för att få upp volymen. Bättre i så fall att använda normalisering på det aktuella spåret om det skulle vara för lågt inspelat - men det är en nödlösning och egentligen bättre att göra en ny inspelning om det är så förtvivlat lågt inspelat att det inte går att få upp tillräckligt genom mixning...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...