Jump to content
Annons

Göra reverb från elorgel till effektpedal?


Pelleri

Recommended Posts

Hej!

Öppnade min Yamaha Electone B-6B elorgel idag på skoj, hittade detta som jag misstänker vara reverbet!

post-30771-0-58904500-1328370129_thumb.jpg

post-30771-0-97095600-1328370132_thumb.jpg

Blev nyfiken på om man kan göra nån sorts pedal av den, till elguran . Skulle det gå att bara sätta in

de 2 kablarna i en standard "pedal-konstruktion"? På elorgeln har den 2 reglage, dry/wet och balance.

Är det värt ett försök, vore ascoolt med ett riktigt fjäder-reverb liksom!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
BigChief (oregistrerad)

Jag plockade ut fjäderreverbet från en orgel för flera år sedan jag också. Jag kommer vagt ihåg att jag kopplade en telehona på kabeln som gick in, och en hane på den som gick ut. Sen sopade jag upp den på aux 1 på mixern i hemmastudion (porta på den tiden). Skitballt att ha äkta (något brusigt) fjäder reverb som send på vad man ville... Jag hade hela aggrigatet med ström och hela skiten under ett litet bord för att spara plats. Det fick följden att vid ett tillfälle när jag skulle slå på maskineriet fick jag en "karamell" så jag höll på o golvas. Så bygg gärna in den, är mitt tips. Hur man kopplar mot pedal vet jag dock ej. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Öppnade min Yamaha Electone B-6B elorgel idag på skoj, hittade detta som jag misstänker vara reverbet!

Blev nyfiken på om man kan göra nån sorts pedal av den, till elguran . Skulle det gå att bara sätta in

de 2 kablarna i en standard "pedal-konstruktion"? På elorgeln har den 2 reglage, dry/wet och balance.

Är det värt ett försök, vore ascoolt med ett riktigt fjäder-reverb liksom!

Du behöver ett förstärkarsteg mellan gitarren och spolen på ingången på reverben för att få fjädern att svänga. Sedan kan utgången kopplas till förstärkaren. Någon anpassning kan behövas där om inte impedansen är optimal.

Det är inte så bra att ha fjädern ligga löst på golvet som pedal eftersom den tar upp ljud runt om kring, särskilt illa låter det om man råkar sparka till den. I förstärkare brukar reverben ligga skyddad i lådan och styras av/på med en footswitch.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte bara som Alfons Åberg brukar säga. För att du ska kunna använda fjäderrevebet till gitarrer och annat så måste du ha en drivkrets också. Så här kan t.ex schemat på en sådan se ut.

p34-fig3.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...