Jump to content
Annons

Hur kan jag få ett bättre sound på sången?


Minja

Recommended Posts

Jag har en Audio Techniqa "livemicrofon" (kondensatormic) som visserligen passar min röst bra i ett par rocklåtar jag spelat in och en del annat. Den känns dock inte bra i en melodiös låt med softare sound som jag spelat in grunden på nu. Sången känns inte tillräckligt varm mot den softa musiken. Jag har en rätt soft röst när jag sjunger utan microfon och pendlar i ett brett register ofta upp på högre toner där tonen är rund. På inspelningen blir det dock otydligt, grötigt och en vass diskant. När jag lägger på kompressor försvinner charmen i nyanseringen mellan diskant, mellanregister. Det drar ner de högre tonerna. Blir vassa ess och puffljud också som stör. Kan en nylonstrumpa över microfonen vara ett budgetalternativ mot just det?*L* Har testat en del mickar och vet betydelsen för sången (blev såld på Peluso 2247 LE) men har tyvärr inte budgeten just nu..

Min fråga är finns det något jag kan göra vid mixningen för att få ett varmare och softare sound?

Jag har TC-Electronic Twin Impact ljudkort och Logic Express 9.0. Planen är att det skall ges ut som ett album. Jag är ganska ny på inspelning/mixning/mastring, har spelat in 8 låtar hitintills.

Skulle bli vääääldigt glad för lite tips :)tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har en Audio Techniqa "livemicrofon" (kondensatormic) som visserligen passar min röst bra i ett par rocklåtar jag spelat in och en del annat. Den känns dock inte bra i en melodiös låt med softare sound som jag spelat in grunden på nu. Sången känns inte tillräckligt varm mot den softa musiken. Jag har en rätt soft röst när jag sjunger utan microfon och pendlar i ett brett register ofta upp på högre toner där tonen är rund. På inspelningen blir det dock otydligt, grötigt och en vass diskant. När jag lägger på kompressor försvinner charmen i nyanseringen mellan diskant, mellanregister. Det drar ner de högre tonerna. Blir vassa ess och puffljud också som stör. Kan en nylonstrumpa över microfonen vara ett budgetalternativ mot just det?*L* Har testat en del mickar och vet betydelsen för sången (blev såld på Peluso 2247 LE) men har tyvärr inte budgeten just nu..

Min fråga är finns det något jag kan göra vid mixningen för att få ett varmare och softare sound?

Jag har TC-Electronic Twin Impact ljudkort och Logic Express 9.0. Planen är att det skall ges ut som ett album. Jag är ganska ny på inspelning/mixning/mastring, har spelat in 8 låtar hitintills.

Skulle bli vääääldigt glad för lite tips :)tack!

på min röst funkar en liten boost mellan 300-400hz för värme. men dock finns det lite otydlighet och gröt i rösten där också. man får göra en avvägning. alla situationer är alltid olika.

Redigerat av Panzerfaust
Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt det där, särskilt om det handlar om sin egen röst. För min egn del sitter väldigt mycket i kompressionen, det är hårfint mellan för lite o för mycket.

Jag "hittade hem" nyss när jag fick tag på en äldre Joemeek channelstrip.

Ett trick mot vassa s är att sätta en blyertspenna på micken framför membranet. Har jag läst här på forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

du kan göra väldigt mycket i mixningen, men det är viktigare att först få en bra inspelning av rösten!

Tänk att ju närmare du flyttar mikrofonen desto mer bas spelas in ( avstånd till micken), tänk på att använda pop-shield (för att få bort starka luftströmmar, som p) för att få får bort starka p ljud. Sjung inte rakt på micen om du får för mycket ssss ljud i upptagningen,

Sen skärma av ordentligt så att du inte får kamfilter effekten, vilket försvagar signalen!

Så det finns en massa saker i inspelningen som du borde jobba med! Men det bästa vore ju om man fick höra dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Panzerfauzt, ska testa det!

Hmm.. blyertspenna framför micken låter intressant.. *L*

Joemeek channelstrip hur funkar det och var kan jag få tag på den?

Pop shield, ett finare ord för puffskydd gissar jag? Svårt att få till på en livemick så det var därför jag nämnde det här med att trä på en nylonstrumpa istället.. Vad tror du om det?

Eftersom låtarna ännu inte är officiella så vill jag gärna inte lägga ut det här.. men om jag får en mailadress så kan jag skicka en mp3 till er som vill lyssna:)

Tack alla för bra tips :)Finns verkligen ett universum att lära inom musikproduktion.. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Channelstrip, det finns många olika såna burkar. De innehåller först en micpreamp, sen en kompressor plus lite olika greh´jer som deesser, enhancer eq osv. Jag har bara portastudio att spela in med, så mig passar det att rösten/ljudet är så gott som "färdigt" redan när jag spelar in det. I portan går det inte att stoppa in en massa pluggar osv. Men ändå, att kunna skruva på riktiga rattar till kompressor mm känns mkt tycker jag.

Min Joemeek tillverkas inte längre, men det är den här:

http://www.soundonso...les/joemeek.htm

Kompressorn är av "optotyp" det ska visst vara finemang. Jag gav 3000 kr beg för min, bästa köp jag gjort, den och micken, en Neumann TLM102.. Att den skulle passa din röst är förstås osäkert.

Grovt gissat av mig tror jag du skulle tjäna mest på att skaffa en ny stormembrans mikrofon. Det finns tusentals att välja på, så det är inte lätt... Men är du verkligen inne på musiken o sången så kommer du aldrig att ångra om du köper en mick för tex fem, sex tusen kronor. Till tjejröster vet jag att man även brukar använda småmembrans mickar....

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Panzerfauzt, ska testa det!

Hmm.. blyertspenna framför micken låter intressant.. *L*

Joemeek channelstrip hur funkar det och var kan jag få tag på den?

Pop shield, ett finare ord för puffskydd gissar jag? Svårt att få till på en livemick så det var därför jag nämnde det här med att trä på en nylonstrumpa istället.. Vad tror du om det?

Eftersom låtarna ännu inte är officiella så vill jag gärna inte lägga ut det här.. men om jag får en mailadress så kan jag skicka en mp3 till er som vill lyssna:)

Tack alla för bra tips :)Finns verkligen ett universum att lära inom musikproduktion.. 😳

Jag har ett bra puffskydd, men väldigt ofta sjunger jag utan det, jag har micken väldigt nära, men snett åt sidan ca 45 grader så att luftpuffarna går förbi mickens membran. Lätt att det puffar ändå, men det går att lära sig.

Man kan fixa ett eget puffskydd av en nylonstrumpa och en trådgalje som man knycklar till lite lagom.

Edit: Det måste vara ett visst mellanrum mellan mick o puffskydd, annars går puffarna in i micken i alla fall.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

glöm strumpan, den hjälper inget eller marginellt + samma med pennan!

Håll din hand nära munnen och säg "peppar" en gång så känner du av vilket lufttryck redan påverkar din hand!

Om du har en kondensator mikrofon ska du använda ett puffskydd. Du ska också vara på rätt avstånd till micken, annars blir sången mer tung i basen. Prova en gång att sjunga jättenära jämfört med 30cm ifrån och jämför inspelningarna!

Om du har ett Impact Twin har du en superbra preamp, så du behöver inget annat där heller! Den låter riktigt riktigt bra!

Så se till att micken är bra, puffskydd framför, rätt avstånd till micken och till puffskyddet, rätt skärmning kring dig, och rätt inställning på din fina preamp i ljudkortet är allt du behöver!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hårdvarulirare: Va inne och kikade på priampen, tvivlar inte på att den är bra men gissar att jag får det mesta genom mitt ljudkort och kan bearbeta det bra i Logic. Ja, jag har redan testat ut drömmicken men har som sagt inte budgeten till det, så frågan är vad jag kan göra för att förbättra ljudet med micken jag har tillsvidare.. Tack för många bra tips!!

Bra då fick jag det hela utrett med min ide om nylonstrumpan*L*

Alexfree: Ja, det är nog viktigt det du säger om avståndet, saken är ju bara den att en livemick kräver att man är nära för att fånga upp ljudet.. Kanske att jag ska testa längre avstånd och skruva upp volymen i tillägg?

Bra tips det där om att inte sjunga rätt in i micken, Tack alla!!

Det jag funderar på är också om det finns några pluggar man kan ladda ner på nätet för att få ett varmare och softare sound vid mixningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är att du testar fler olika mikrofoner. Den mikrofon du har nu kanske är bra till vissa saker, som till exempel att sjunga i live, men behöver inte vara optimal för inspelning av sång. Kolla runt i bekantskapskretsen om du kan låna mikrofoner. Testa på de partier du upplever som problematiska.

Experimentera också med avståndet till mikrofonen. Spela in olika tagningar och jämför dessa för att hitta ett bra avstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du sjunger låga toner först, och sen går till höga får du säkerligen mycket högre volymtryck i rösten på de höga tonerna, då måste du på ett snyggt sätt backa lite från micken när trycket kommer. Jag brukar både dra tillbaka huvet lite och sikta lite mer bort i från micken när jag tar i för att orka upp på höga toner. Om jag bara backar bakåt ändras soundet för mycket även om jag får en skapligt jämn volym, så att både backa lite samt att vrida bort munnen från micken är bra. Kolla på Carola ellen nån sån på TV, de brukar göra likadant. När tjejer sjunger låga toner brukar volymen i rösten bli väldigt svag, så då gäller det att vara nära micken. Att hålla samma avstånd hela tiden funkar inte bra alls, då måste kompressorn överjobba, då blir det sämre ljud pga det.

När jag sjunger brukar jag ha preampen framför mig så jag ser hur det blinkar i dioderna på ingången, ju jämnare blink ju lättare att skruva till bra ljud efteråt.

Övar du på micktekniken så blir det bättre för varje dag. Det är kul det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Iternity (oregistrerad)

Ett trick mot vassa s är att sätta en blyertspenna på micken framför membranet. Har jag läst här på forumet.

Se också till att det är just en blyertspenna då just blyerts absorberar dom frekvenser där S-ljud ligger. Viktigt också att det inte är en tuggad penna då du kan få oönskad diffusion som i värsta fall orsakar fasfel som förstärker S-frekvenserna!

...nej förlåt jag bara trollar, kunde inte låta bli. 😊 Dessutom har du fått finfina tips här ovan så jag kan inte tillägga något vettigt. God lycka!

//Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla!!! Mycket bra tips här, får väl sätta igång och experimentera lite mer.. och testa det där med blyertspennan oxå 😉

När det gäller varmare sound verkar det som att det inte finns så mycket mer att göra än att lära sej EQ/kompressor bättre och mickteknik så länge som man inte har en rörmicrofon vad jag förstår?

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller varmare sound verkar det som att det inte finns så mycket mer att göra än att lära sej EQ/kompressor bättre och mickteknik så länge som man inte har en rörmicrofon vad jag förstår?

Värme är ett subjektivt uttryck som kan innebära två helt olika saker för två personer. Grunden i de flesta typer av konventionella sångljud är bra akustik, passande mikrofon, lämplig sångröst och en bra mikrofonteknik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Iternity (oregistrerad)

Det med pennan var det faktiskt nån av de "seriösa" som skrev om här i forumet. Inget trams alltså.

Inte menat att förlöjliga förslaget om pennan! Det kan fungera bra i många fall vet jag av egen erfarenhet.

(Jag hoppas du inte tog illa upp Hårdvarunilsson!)

//Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Man snöar så lätt in på kondensatormikrofoner när man håller på med sång. Jag slängde bort en massa onödiga år av dåliga sångljud, där största problemet var att det blev för vasst. Sen föreslog någon att jag borde överväga en stormembrans dynamisk mick istället. Shure SM7B, det bästa som hänt mig. Viktigt att veta med den är att den kräver en preamp med mycket gain. Minst 60dB men helst lite till. Sen låter inte den rena signalen från en SM7B så spännande men det är lätt att ratta till ett fantastiskt ljud med bara en eq.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte menat att förlöjliga förslaget om pennan! Det kan fungera bra i många fall vet jag av egen erfarenhet.

(Jag hoppas du inte tog illa upp Hårdvarunilsson!)

//Johan

Haha, nej. Det låter ju lite som ett skämt när man hör det. Jag har aldrig provat själv, jag har inga vassa s. Min mick TLM102 ger inte nån jobbig vasshet heller... Tycker den är helt underbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man snöar så lätt in på kondensatormikrofoner när man håller på med sång. Jag slängde bort en massa onödiga år av dåliga sångljud, där största problemet var att det blev för vasst. Sen föreslog någon att jag borde överväga en stormembrans dynamisk mick istället. Shure SM7B, det bästa som hänt mig. Viktigt att veta med den är att den kräver en preamp med mycket gain. Minst 60dB men helst lite till. Sen låter inte den rena signalen från en SM7B så spännande men det är lätt att ratta till ett fantastiskt ljud med bara en eq.

AKG D112 är oxå en stormembranare fast den är dynamisk. Kan låta läckert om man ska prata in typ bioreklam.

http://www.akg.com/site/products/powerslave,id,261,pid,261,nodeid,2,_language,EN.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Utöver den eminenta SM7B på sång så tycker jag absolut man skall testa bandmikrofoner, det är ju en klassiker och det finns idag både läckra, välljudande och billiga sådana!

Prova Cascade's Fathead II eller Sontronics Sigma, helt olika karaktär i dessa 2 men varje röst kräver en speciell mikrofon, c'est la vie***

Link to comment
Dela på andra sajter

Att prata bioreklam i skrev jag. Testa nån gång...

Jag tänkte på trådens rubrik "Hur kan jag få ett bättre sound på sången?"

Jag har testat AKG D12, D112, Shure B52, Beyer N/D868 med flera på röst. Ingen av de faller inom kategorin bättre sound på sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt bra länk Kardo, lärde mej en hel del nytt där! Blev mycket snack om mikrofoner plötsligt.. Är förstås alltid kul att höra åsikter om, men min fråga var alltså hur jag kan få ett bättre och varmare sound med den mick jag har (Audio Techniqa "livemikrofon"/kondensatormick) tills jag har råd att köpa drömmicken Peluso 2247 LE... 🙂 Har fått bra tips när det gäller essen och puffljuden här. Mitt hopp var väl att det finns en plugg för varmare sound*L*.. men verkar som jag får testa mej fram med EQ istället och inspelningsteknik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...