Jump to content
Annons

Mina monitorer surrar, löser xlr problemet?


honsfoder

Recommended Posts

Ja som rubriken lyder så surrar mina aktiva studiomonitorer..

Dom har olika "surr" beroende på vad jag gör med datorn, dvs öppnar jag ett fönster i windows så surrar det mer osv..

Nu har jag kopplat Tele - Rca (M-audio 24/96).

Löser jag problemet genom att istället köra XLR - Rca (M-audio 24/96) är min fråga?

Jag tänker att dom blir avskärmade då, med tanke på hur dom surrar nu..=)

Tacksam för svar!

/Olle

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den typ av störning hjälper knappast balaneserad anslutning mot.. Testa att kopplas loss högtalarsladden i datorändan men ha den kvar i högtalarna. Försvinner just den störningen då samtidigt som du joxar med datorn så risken stor att den uppstår inne i din dator. Grafikkortet sitter för nära ljukort etc. Att några glättingkondensatorer på moderkortet blivit dåliga etc.

Men å andra sidan, finns störningen kvar... Ja då lär det fungera att byta till en balanserad anslutning.

Har du en äldre typ av datorskärm typ CRT (tjockskärm) så är det känt att den kan skapa den typ av störning. Modernare LCD skärmar stör dock inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den typ av störning hjälper knappast balaneserad anslutning mot.. Testa att kopplas loss högtalarsladden i datorändan men ha den kvar i högtalarna. Försvinner just den störningen då samtidigt som du joxar med datorn så risken stor att den uppstår inne i din dator. Grafikkortet sitter för nära ljukort etc. Att några glättingkondensatorer på moderkortet blivit dåliga etc.

Men å andra sidan, finns störningen kvar... Ja då lär det fungera att byta till en balanserad anslutning.

Har du en äldre typ av datorskärm typ CRT (tjockskärm) så är det känt att den kan skapa den typ av störning. Modernare LCD skärmar stör dock inte.

Testade att göra som du sa, och då blir problemet ännu större, dvs det brummar ännu mera..

Ska testa byta till sladdar med XLR.. Surrar dom då så får jag nog ta och byta ljudkort.. Det har ju typ 6 år på nacken,,=)

Tack för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du bara RCA ut från ljudkortet så blir det obalanserat oavsett vilka kablar du använder - så det kommer inte att bli någon skillnad alls.

För att det ska göra någon nytta så måste det vara balanserad anslutning i båda ändarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du bara RCA ut från ljudkortet så blir det obalanserat oavsett vilka kablar du använder - så det kommer inte att bli någon skillnad alls.

För att det ska göra någon nytta så måste det vara balanserad anslutning i båda ändarna.

Jag glömde nämna precis som Claes påpekar... Det måste vara balanserat i båda ändarna ja.. Annars spelar det ingen roll

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Just det rca-xlr kan ju inte göra någon som helst skillnad eftersom rca inte har någon jord.. 😄

Jag tror att jag köper ett nytt ljudkort med balanserade tele ut istället för rca kontakter..

Det måste väl lösa problemet, eller vad tror ni?

Och btw, vad säger ni om USB ljudkort? Kan man få ner latencyn såpass att man inte störs av det, om man ska spela gitarr med pluggar tex Amplitube etc etc

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...