Jump to content
Annons

Compressor och eq (vintage)


Nikk Dust

Recommended Posts

Hur låter plast? Inte förstå gången någon påstår en EQ kompressor låter plastig men misslyckas katastrofalt förklara vad de menar för att det finns inget som kan backa upp såna påståenden. Det är något man drar till med när man sågar något. Testat de två pluggarna och ditt påstå att det låter plastigt, tja måste vara dina öron det är fel på. Plastiga öron?

Citationstecknen är där för att markera att det är ett begrepp jag använder i brist på bättre ord, eller att det helt enkelt saknas begrepp för att beskriva en smaksak. Att jag valde just DET ordet är för att det brukar florera i de här sammanhangen, dvs lite lättare för er att förstå vad det är jag försöker förmedla.

Vad är syftet med påhoppen? Att försvara Waves plugg eller att trycka ner mig och mitt öra?

Allt detta är också i förhållande till UAD's emulering, jag tycker VERKLIGEN inte att v-eq är dålig på något sätt, tycker bara att UAD låter bättre.

Varför? Varför gillar du en maträtt över en annan? Jag försökte så gott det gick att beskriva varför jag tycker UAD låter bättre och det är det jag KAN göra. Ingen kan bestämma vad som låter bra eller inte.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker att det är fantastiskt när killar som mietek dissar Waves med orden "Inte i närheten av UAD's kvalitet"

Om det är DET du hängde upp dig på så kan jag ta tillbaka det direkt, har inga problem med att erkänna klumpiga formuleringar.

Jag tycker att UAD's emulering av 1073 låter bättre än Waves dito.

Nog sagt om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

I fallet med med så "stora" producenter som UAD och Waves och deras 1073-kloner får man rimligen anta att båda parter har lagt ner stora resurser för att få respektives plugg att så exakt som möjligt låta som originalet. Jag tycker att det är fantastiskt när killar som mietek dissar Waves med orden "Inte i närheten av UAD's kvalitet", jag upprepar: inte i närheten av UAD's kvalitet.

mietek menar ju faktiskt att skillnaden i kvalitet är STOR. Jag menar att han snackar skit, eller i alla fall på allvar tror att han har superöron.

Jaja. Skillnad är det väl visst men kanske inte så stora hörbara skillnader. Beror på hur bra lyssning du har oxå?

En sak är då tydligt. Olika folk upplever det på olika vis. Om det beror på bättre lyssning, inbillning eller annat... kan jag inte svara på.

Men visst kan man många gånger höra skillnader iallafall?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Att jag valde just DET ordet är för att det brukar florera i de här sammanhangen, dvs lite lättare för er att förstå vad det är jag försöker förmedla.

Nej du lyckades inte förmedla eller fick att förstå lättare. Som jag skrev alla försök med snack om plastigt när det gäller eq och kompressor misslyckas katastrofalt.

Vad är syftet med påhoppen? Att försvara Waves plugg eller att trycka ner mig och mitt öra?

Påhopp för att ditt påstående är kvasi? Jag försvara waves? 😆 Bara för att du inte kan backa upp ditt påstående försvarar du dig med att det handlar om påhopp? Snyggt försök.

Ingen kan bestämma vad som låter bra eller inte.

Och ändå är det vad du gör.

Du misslyckades. Gå tillbaka till ruta ett

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Jag tycker UAD-pluggarna är överreklamerade. De låter ok men inte som hårdvaran. Därför finns de pluggar till betydligt bättre pris att köpa som påminner om samma hårdvara men inte heller nått ända fram.

Redigerat av Kulturell Figur
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske en hel värld av musiker som använder Waves och UAD har gått på myten och egentligen skulle klara sig med gratisgrejer?

I många fall är det där säkert en sanning.

Däremot bör man vara försiktig med uppfattningar som att ju dyrare plugg, desto bättre plugg/resultat. Det är nästan sorgligt att höra/läsa om ljudtekniker – som trots att deras $$$-EQ bevisligen har jämförts och bevisats inte vara sämre/bättre än annan tillverkares motsvarande lågbudget-EQ – fortfarande ältar att han/hon minsann hör skillnad ändå. Och det är kanske inte så konstigt: har man pröjsat 3 500 för en EQ som kan nollas mot en motsvarande gratis-EQ, då gäller det att fortsätta med fanan högt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

I fallet med med så "stora" producenter som UAD och Waves och deras 1073-kloner får man rimligen anta att båda parter har lagt ner stora resurser för att få respektives plugg att så exakt som möjligt låta som originalet. Jag tycker att det är fantastiskt när killar som mietek dissar Waves med orden "Inte i närheten av UAD's kvalitet", jag upprepar: inte i närheten av UAD's kvalitet.

mietek menar ju faktiskt att skillnaden i kvalitet är STOR. Jag menar att han snackar skit, eller i alla fall på allvar tror att han har superöron.

Låter sakerna som mietek producerat bra?

Om man tycker det får man väl ta hans åsikter på allvar, annars är det ju bara att skita i det.

Om länkarna i mieteks signatur går till saker han producerat så tar jag hans åsikter på största allvar, för jag tycker vissa saker låter jävligt bra, även om jag själv använder waves och tycker det funkar bra. Sen får man ju tänka på att folk ofta propagerar för saker de äger själva...

Har ärligt talat aldrig prövat UADs 1176a, men jag använder ibland waves CLA76 över mina egna hårdvaruburkar, som bland annat är just från UA. Jag tycker det är härligt med folk som har starka åsikter, men bara när det kan backas upp av att man faktiskt gjort nåt som låter bra med sina verktyg... 🙂

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter sakerna som mietek producerat bra?

Om man tycker det får man väl ta hans åsikter på allvar, annars är det ju bara att skita i det.

Om länkarna i mieteks signatur går till saker han producerat så tar jag hans åsikter på största allvar, för jag tycker vissa saker låter jävligt bra, även om jag själv använder waves och tycker det funkar bra. Sen får man ju tänka på att folk ofta propagerar för saker de äger själva...

Har ärligt talat aldrig prövat UADs 1176a, men jag använder ibland waves CLA76 över mina egna hårdvaruburkar, som bland annat är just från UA. Jag tycker det är härligt med folk som har starka åsikter, men bara när det kan backas upp av att man faktiskt gjort nåt som låter bra med sina verktyg... 🙂

Är inte hundra på vilken poäng du vill understryka. Jag tog i alla fall bara fasta på mieteks påskinande att han kunde höra STORA kvalitetsskillnader när det gäller UAD vs Waves respektive 1073-kloner. Detta har han ju i efterhand tagit tillbaka och reviderat, så allt är liksom chill nu.

mieteks produktioner, om de i hans signatur är hans, tycker jag också låter supernajs. Men jag kan sätta nästan vad som helst på att det är hans egen förtjänst, snarare än en pluggs som han råkar tycka låter bättre än en pluggkonkurents motsvarande. Skulle du hålla med om det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ens jämföra pluggar med hårdvara? Det är ju som att jämföra wii-bowling med en kväll nere på närmaste bowlinghall... Det är ju två helt olika saker. Sen att dom kanske påminner om varann är väl en annan sak, men det finns väl ingen som tror att en plugg ska låta som en hårdvara? Och det ena lär ju kunna funka bättre till det andra osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Är inte hundra på vilken poäng du vill understryka. Jag tog i alla fall bara fasta på mieteks påskinande att han kunde höra STORA kvalitetsskillnader när det gäller UAD vs Waves respektive 1073-kloner. Detta har han ju i efterhand tagit tillbaka och reviderat, så allt är liksom chill nu.

mieteks produktioner, om de i hans signatur är hans, tycker jag också låter supernajs. Men jag kan sätta nästan vad som helst på att det är hans egen förtjänst, snarare än en pluggs som han råkar tycka låter bättre än en pluggkonkurents motsvarande. Skulle du hålla med om det?

Jag håller helt klart med om att det är kunskapens förtjänst och inte teknikens, om det låter bra eller ej.

Har inte hängt med supermycket i tråden, så jag får be om ursäkt om jag inte direkt hade någon poäng.

Jag tänkte på det här med "superöron" eller ej. Det är ju bara du som kan bestämma om du tycker någon har detta, eller inte.

Samtidigt är det bara mietek som kan avgöra om det är STOR skillnad, för honom.

Jag tycker det är stor skillnad på en U47 och en U47 fet, men vissa kanske säger "det låter som en neumann".

Det jag menar på är väl mer att det kanske är lite av en dead end att det argumenteras runt ett såpass luddigt begrepp som "stor skillnad"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter sakerna som mietek producerat bra?

Om man tycker det får man väl ta hans åsikter på allvar, annars är det ju bara att skita i det.

Om länkarna i mieteks signatur går till saker han producerat så tar jag hans åsikter på största allvar, för jag tycker vissa saker låter jävligt bra, även om jag själv använder waves och tycker det funkar bra. Sen får man ju tänka på att folk ofta propagerar för saker de äger själva...

Har ärligt talat aldrig prövat UADs 1176a, men jag använder ibland waves CLA76 över mina egna hårdvaruburkar, som bland annat är just från UA. Jag tycker det är härligt med folk som har starka åsikter, men bara när det kan backas upp av att man faktiskt gjort nåt som låter bra med sina verktyg... 🙂

Precis därför jag tycker att det är lite dålig stil att ANTA att jag inte vet vad jag snackar om.

Jag menar, detta har ffrån början endast handlar om vad JAG tycker. Klart det var klumpigt att säga att det är stor skillnad mellan pluggarna för det är det inte, men det är utan tvekan så att jag föredrar UAD. (I fallet 1073)

Jag äger inte ens UAD 1073, utan har bara demat den i flera omgångar. Waves V-EQ äger jag däremot så där faller det där argumentet också.

Klart man kan bli besviken när gratisgrejer låter bättre än dyra pluggar men man ska nog inte syssla med detta om man låter det gå före låten och mixens bästa av nån sorts konstig stolthets skull.

Har många gånger använt gratispluggar från Antress före dyrgripar som UAD 33609 och EMI-TG1

när det har funkat bäst för materialet, tråkigt att bli avfärdad som en sådan..

Edit: Och detta har aldrig handlat om att jag klagat på Waves, jag använder waves hela tiden. Detta handlade om EN enda emulering de gjort.

Använder t.ex hela tiden deras 1176 framför både hårdvaran och UAD.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Varför ens jämföra pluggar med hårdvara? Det är ju som att jämföra wii-bowling med en kväll nere på närmaste bowlinghall... Det är ju två helt olika saker. Sen att dom kanske påminner om varann är väl en annan sak, men det finns väl ingen som tror att en plugg ska låta som en hårdvara? Och det ena lär ju kunna funka bättre till det andra osv...

Därför att pluggarna är gjorda för att likna hårdvaran så bra det över huvud taget går?

Jag tycker det är intressant att kunna använda en 1176a i en förproduktion i datorn, för att sedan om man vill gå rätt över till hårdvara på just det instrumentet när / om man väljer att mixa analogt eller i en hybridsetup. Jag gillar hårdvara, men tycker som sagt att det finns pluggar som låter helt fantastiskt. waves CLA76 har till exempel inte samma middighet som en blackface UA (hårdvara) och inte samma "hårighet" som en bluestripe, men man får en väldigt lik kompression, som kan vara fantastiskt att ha, utan extra hårighet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

I många fall är det där säkert en sanning.

Däremot bör man vara försiktig med uppfattningar som att ju dyrare plugg, desto bättre plugg/resultat. Det är nästan sorgligt att höra/läsa om ljudtekniker – som trots att deras $$$-EQ bevisligen har jämförts och bevisats inte vara sämre/bättre än annan tillverkares motsvarande lågbudget-EQ – fortfarande ältar att han/hon minsann hör skillnad ändå. Och det är kanske inte så konstigt: har man pröjsat 3 500 för en EQ som kan nollas mot en motsvarande gratis-EQ, då gäller det att fortsätta med fanan högt.

Jo...om man får samma sak för pengarna så kan jag ju hålla med om att det är dumt att köpa en sådan. Men det kan väl vara mer saker än så som bestämmer vad man köper?

Både en Porsche och en Fiat kan komma upp i 180 km/h, men den ena är kanske lite roligare att åka fort i? 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. Istället för att ladda ner ett gratis no-name eq från ett shady ställe i nätets utkanter så kan man köpa ett svindyrt eq som "emulerar det eq't som johnny cash spelade in ring of fire med". Jag gör ibland det senare, utan nån större tanke än att det är kul att det står t.ex. Tubetech på pluggen och den är snygg och man kan se hårdvaruversionen av den i diverse studiotidningars genomgång av multimiljonstudios. Då kan man säga till sig själv: "Sån där har ju jag, dom är inte så mycket fetare än min studio!". Jag gillar inte datorer egentligen, och jag hatar verkligen fula pluggar, även om dom låter lika bra, eller kanske bättre i vissa fall. Det är sjukt kontraproduktivt inser jag nu när jag skriver detta och ska fan försöka ge fulheten en chans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är stor skillnad på en U47 och en U47 fet, men vissa kanske säger "det låter som en neumann".

Det jag menar på är väl mer att det kanske är lite av en dead end att det argumenteras runt ett såpass luddigt begrepp som "stor skillnad"...

Jag förstår vad du säger... Men vänligen ha i åtanke att vi (eller i alla fall jag) nu diskuterar mjukvara, inte hårdvara. Samma modell av en hårdvara kan variera i karaktären ett exemplar till ett annat; andra omständigheter kan spela roll så som t.ex. värme, ålder, frekvent användande etc. Där kanske "stor skillnad" är luddigare, eftersom avvikelser rimligen uppstår i olika grad.

Mjukvaran ger dig samma resultat oavsett.

Igen: I fallet med med så "stora" producenter som UAD och Waves och deras 1073-kloner får man rimligen anta att båda parter har lagt ner stora resurser för att få respektives plugg att så exakt som möjligt låta som originalet. Därför kan det bli lite utstickande när någon snackar om STORA skillnader. Klart som fan att jag blir nyfiken på vad fan de menar.

Men, visst.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...