Jump to content
Annons

6-siffrigt på ingång, frågor...


kuronekoyamato

Recommended Posts

Annons

Normalt sett blir det ingen moms på tjänster till USA och jag tror (är inte säker) att du även betalar skatt i Sverige enbart.

Jag skulle dock tänka på det civilrättsliga "om, ifall att" nu när det eventuellt är större summor och avtal med i bilden (vet ju inte exakt vad ni har pratat om och är inte själv i musikprod. branchen dagtid. 🙂 ).

USA som är idi .. oj .. advokaternas förlovade land med ibland astronomiska skadestånd.

I det fallet kan det vara bättre att starta ett AB.

Annars lycka till och hoppas du får svar på dina funderingar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om att du borde prata med någon jurist/ekonomisk/revisor. Sverige har avtal med så gott som alla "skatteparadis", och hålla på med sådana avancerade saker för en miljon kr är det inte lönt , handlar det om flera miljoner kr då är det en annan femma.

Edit:

Och sen är det så att det kommer det in en stor summa pengar från utlandet till ditt personliga konto kommer banken att höra av sig till dig direkt via samtal och undrar vad det är för pengar och vart dom kommer ifrån osv ,

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar banker ("skattep") inom EU? Jag har flera vänner som har och haft konton runt om i världen i många år utan problem. De allra flesta utanför EU, dock.

Jag känner också folk som har konto i tex usa och ett kort kopplat till det. Men det är inte så avancerat. Du kan ju öppna holdingbolag ,stiftelser osv som tex ikea har gjort men det är inte lönt för 1 miljon kr men snackar många milljoner kr eller dollar är det kanske lönsamt att titta på sådana saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade skatteverket. Om jag tjänar 170.000 kommer runt 60 att dras med skatten.

Resa till HK och öppna offshore går på 10.00 max. Värt?

Det är ditt beslut, du kan åka fast och få betala i efterhand. 110 tusen är inte fy skam. Fråga bolaget som skall ge dig pengarna vad dom rekommenderar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Insåg precis att det är lite skrämmande vad höga skatterna är i Sverige.

Inte så konstigt att folk söker sig till skatteparadis. Men jag får se hur jag gör.

Får du in 170.000:- har du nog råd att betala 60.000:- i skatt.

Procentmässigt inte så mycket..... Hoppas du betalar för dina pluggar och dyligt i alla fall.

MVH/Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast en miljon är ju sju siffror... så det rör sig nog om mindre pengar eftersom han sa sexsiffrigt belopp.

Jo det vet jag, men i ts första inlägg i tråden och rubriken står det 6 siffrigt och att det kommer från usa? Och tex 500 000 usd är flera miljoner svenska kronor.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur då?

...Undrar jag också. Det finns ju två måsten här i livet: att dö, och betala skatt. Och har man tjänat pengar så ska man som svensk medborgare betala svensk skatt som går till skola, vård, omsorg, pansarvagnar, lägenhetsbidrag till politiker, mm.

En variant, istället för att betala de 35% som pratas om här (hög kommunal-/landstings-skatt! Var bor du?) är väl att låsa in dom i firman och konsumera dom där inom verksamhetens ramar (journalister kan tydligen dra av för krogbesök då dom inte behöver uppge vilka man träffar, så journalistisk verksamhet på firmabeskrivningen kan ge mat på bordet). Men man kanske vill köpa annat än instrument.

Jag tror att det är svårt att undanhålla skatt då finansiella institut (banker, mfl) kör en massa så kallade "penningtvätts"-kontroller numera. Jag tror antiterror-åtgärderna har gynnat myndigheternas insyn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du nu är i färd med att låta kontot fyllas med en summa SEK mellan 100 000 och 999 999, jämte det att dina frågor rör skattetekniska frågor för andra länder än Sverige, så lägg några tusen på juridisk rådgivning.

I övrigt är jag lite nyfiken på vad du menar med fråga 4 (utöver engångssumman kommer jag att få royalty genom stim, hur skattas sånt här?). Vad menar du med "royalty genom stim"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan lugna dig med att jag egentligen aldrig har arbetat i Sverige. Känner därför ingen moralisk förpliktelse att betala enorma skatter till sjukvård, skola och meningslösa satsningar på integration, med mera.

Men i övrigt är kunskapen här tillräckligt värdefull för att få hjälp med hur man tjäna pengar optimalt, eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

...Bor man inte i Sverige så så ska väl dom svenska skatterna inte vara något problem? Jag uppfattade det först som att du bodde i Sverige och fick dina pengar från utlandet.

Jag vill också betala mindre i skatt.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...