Jump to content
Annons

Problem med ljud via Externt Ljudkort


willchord

Recommended Posts

För cirka två år sedan införskaffade jag mig en Desktop Konnekt 6 från T.C Electronic och jag tänkte nu börja sätta den i arbete. (Har inget svar på varför det tog så lång tid men 😉 ) Denna apparat är som ni säkert förstår ett externt ljudkort som är kopplat till min dell-dator via firewire.

Nu är det så att jag har lite problem med att få ljud ur högtalarna. Jag ska gå in på specifikationer hur det ligger till med sladdar, kopplinar m.m.

- Jag har ett par ganska små logitech högtalare med tillhörande baslåda.

- Högtalarna går gemensamt via En vanlig 3,5:a in i baslådan.

- Baslådan har en strömkabel och en till sladd som leder till en liten dosa med On/Off knapp, volymkontroll och en 3,5-plugin för headphones.

- Denna dosa har sen en till sladd som leder in i min dator via ännu en 3,5-plugin.

För er som inte vet något om detta ljudkort så har den:

- En strömkabel.

- En firewire kabel som går mellan ljudkortet och datorn.

- En plugg för headphones (telekabel)

- Left/Right monitor outputs (telekabel)

- 2 pluggar för instrument (telekabel)

- En input för en microfon

Jag har även införskaffat mig en omkopplare som i ena änden har en 3,5-plugin och två telekablar, för monitor outputs.

Nu har jag dock lite svårt att först hur jag ska koppla det, (sorry for the foolishness) så lite hjälp hade uppskattats!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Själv hade jag kopplat in din 3.5mm-kabel in i hörlursuttaget. Vet inte om det kan vara skadligt på något sätt, men körde så med min Mbox 2:a innan jag skaffade monitorer.

Har redan testat att koppla in dem i hörlursuttaget som sitter på den lilla dosan utan några framsteg 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en fråga, funkar högtalarna om du kopplar dom till något annat som du vet låter? Typ en MP3-spelare, Smartphone? Bara kollar så ni inte grottar ner er i ljudkortet och så var det något meckigt med högtalarna.

När dem bara sitter vanligt i datan så funkar dem jättebra, samma sak gäller om jag kopplar in min mobiltelefon.. Har även testat med min kompis Mac, funkade också mycket bra..

Skulle gärna vilja ha lite hjälp som skulle kunna hjälpa mig 🙂 Hur ska jag koppla det för att det ska funka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser du på ljudkortets mätare att du får signal från datorn till ljudkortet när du spelar upp nåt?

Jag fick det att funka nu då jag hade firewire kabeln till datorn och sen högtalarna/baslådan till phones-out på ljudkortet.

Men helt plötsligt mitt uppe i FL studio testade att trycka på mono-knappen.. Då försvann ljudet igen och vill inte komma tillbaka även om jag stänger av mono-funktionen.. Förstår ingenting..

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller högtalarna så ska änden du kopplar in i din mobil vara inkopplade med en "förstorare" till Phones-out på ljudkortet.

Sen förstår jag inte vad du menar när du säger "mono-knappen". Är det något på högtalaren?

Det viktiga är att du försöker isolera felet genom att kolla signalvägen från två håll. Det ena med att kolla högtalarna har du gjort. Fortsätt ha högtalarna inkopplade som du haft och som jag beskrivit. Nästa steg är ju att få ut signal från ljudkortet. Skippa du FL så länge och spela bara lite Spotify eller nåt. Kolla så du ser att mätarna rör sig. Gör de inte det är det något med drivrutiner, firewireportarna, eller kortet i sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...