Jump to content
Annons

Ta betalt för remix?


ramoand

Recommended Posts

Tjo,

Jag och en kompis har gjort en låt tillsammans som skall släppas på ett mindre bolag snart och dom har frågat mig om jag kan göra en remix på låten, vilket jag gärna gör. Men jag funderar lite på om jag kan ta betalt och i så fall hur mycket? Jag känner väl lite att jag inte kanske kan kräva så mycket betalt i och med att jag inte haft nån officiell release ännu och jag vill ju gärna ta chansen att få en remix släppt som man kan ha som referens senare så att säga. Men samtidigt känns det lite granna segt att sitta många timmar i studion och slita utan att få en enda krona..

Hur tänker ni? Kan man göra gratisjobb i början för att få in en fot och ta mer betalt sen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
rankey (oregistrerad)

Tjo,

Jag och en kompis har gjort en låt tillsammans som skall släppas på ett mindre bolag snart och dom har frågat mig om jag kan göra en remix på låten, vilket jag gärna gör. Men jag funderar lite på om jag kan ta betalt....

Hej!

Av vad jag utläser från ovan så har du/ni gjort en låt, och de vill ha en remix på samma låt, av dig?!

Betalar detta småbolag ens förskott för originallåten?

Om det är ett mindre bolag vi pratar om så är det inte så troligt att de vill betala förskott för en remix gjort av samma person som ingår i originallåten. Då ska man mest vara glad för att man kan ha med två versioner 😛 I det fallet ska du se remixen som en del av släppet, som ett komplement till originalet, som förhoppningsvis kommer hjälpa till att nå ut till en bredare skara köpare/lyssnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Av vad jag utläser från ovan så har du/ni gjort en låt, och de vill ha en remix på samma låt, av dig?!

Betalar detta småbolag ens förskott för originallåten?

Om det är ett mindre bolag vi pratar om så är det inte så troligt att de vill betala förskott för en remix gjort av samma person som ingår i originallåten. Då ska man mest vara glad för att man kan ha med två versioner 😛 I det fallet ska du se remixen som en del av släppet, som ett komplement till originalet, som förhoppningsvis kommer hjälpa till att nå ut till en bredare skara köpare/lyssnare.

Japp det stämmer. Jag har producerat originallåten tillsammans med min kompis. Förskott var inget jag hade tänkt utan snarare efterskott, om det skulle bli nåt. Men det kanske inte är att tänka på. Jag var bara lite nyfiken då jag inte är så himla insatt i branschen.

Link to comment
Dela på andra sajter

I början får man nog inte tänka så mkt på pengar, speciellt då skivbolaget är litet! Så tänkte i varje fall jag när jag fick till mitt första släpp! Jag har fortfarande inte fått några pengar för den releasen och lär inte få heller, men däremot ser jag det som en otroligt rolig grej att överhuvudtaget få släppa nåt!

Link to comment
Dela på andra sajter

I början får man nog inte tänka så mkt på pengar, speciellt då skivbolaget är litet! Så tänkte i varje fall jag när jag fick till mitt första släpp! Jag har fortfarande inte fått några pengar för den releasen och lär inte få heller, men däremot ser jag det som en otroligt rolig grej att överhuvudtaget få släppa nåt!

Ok 🙂 Jo jag ser det på de sättet också. Ville bara fråga innan för att förstå branschen lite mer så att säga. Att göra denna remixen är ju egentligen ingenting mot alla dom timmar jag redan lagt ner själv i studion 🙂 Och hade jag inte jobbat med den remixen så lär jag pillat med nåt liknande själv ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Se det så här, du gör ännu en version av låten som bolaget kan pusha och kanske är det remixen som blir den större versionen, och kanske får speltid nånstans, spelas på klubbar osv osv....då får du ju betalt i och med att du är låtskrivare till låten, om inte annat gör kanske uppmärksamheten av remixen att originallåten säljer bättre, eller spelas mera osv osv....

Det är svårt att kräva betalt för att remixa en låt man själv är upphovsman till....men man kan ju alltid försöka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok då är jag med på noterna 🙂 Det var inte så att jag var ute efter en massa pengar, de får ni inte tro. Det jag hade i tanke var liksom en mindre summa i så fall om det skulle vart nåt överhuvudtaget. Men det skiter jag i nu och hoppas att jag lyckas få till en remix som bolaget gillar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...