Jump to content
Annons

Placering av skrivbordet, akustisk kompromiss.


Martin

Recommended Posts

Annons

Ur ett rent akustiskt perspektiv så bör man placera högtalarna på kortsidan i ett rum, alltså med högtalarryggen mot fönstret i detta fall. Detta för att ljudvågorna då får längre att färdas till motsatt vägg. Dock är detta inte att rekommendera i detta fall, då du har glasfönster där.

Så mitt tips är att placera högtalarna mot väggen så att de pekar mot köket och sen försöka trycka upp basfällor där det går. Oavsett så ser det ut som ett litet rum, så placeringen kanske inte spelar så jättestor roll, basen kommer ändå till sin fulla rätt oavsett. Men du kan komma en bra bit på vägen, bara genom att testa att flytta högtalarna närmre, eller längre från väggen tex. Det du ska se upp med i ett så pass litet rum, eller alla rum för den delen, är stående vågor. Kan tänka mig att du kommer få nån mellan runt 120 hz: http://www.sengpiela...r-notenames.htm

Men som sagt pröva dig fram och skaffa basfällor och ett litet hängande innertak om du kan. Claes kan säkert ge dig en del bra tips också.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för ditt svar. Rent spontant tror jag också det blir bättre att spela mot köket, men där har du också en fönsterruta tyvärr. Så det kommer studsa tillbaka en del. Men ha också i beaktande att jag smyglyssnar, då jag inte får leva i den här förbannade jävla fastigheten. Så några starka reflektioner är det inte fråga om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att veta hur mycket ljudet studsar i just ditt rum, men en säng dämpar ju en del tex... Ett alternativ skulle ju kunna vara att sätta upp ett tjockt draperi mot köket, som du kan rulla upp när du inte arbetar. Om det nu är så att du störs av reflektioner i de lite högre registren, för det lär inte hjälpa mot basen. Annars är som sagt basfällor ett hett alternativ, om du lyckas placera dem nånstans. Kika gärna på denna serie, kanske kan ge dig lite tips:

http://www.youtube.com/watch?v=02qpJt0hsL0&feature=relmfu

Finns flera avsnitt i olika miljöer, även om principen alltid är den samma...

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Vidare enkla akustiska ingrepp får ni gärna tipsa om, inte alltför dyra. Att hänga för gardinen för reflektionerna från fönstret är givet. Att sätta upp lite absorbenter på köksskjutdörren är också en bra idé, då det är en glasruta.

Kommer ni något mer enkelt? Ska jag dippa högtalarna närmast hörnet nån bass-shelf-db, eller två? (Adam A7X)

Nu kan jag poppa musik när jag lagar mina mästerliga måltider i min 1 kvadratmeter stora kokvrå 😄

Ljuva smaker awaits...

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Så här fint blev det. (hade bara råd med tyg till ena... haha)

jrrLa.jpg

Frågan är, ska jag dippa den vänstra högtalaren något i basen? shelving filter 0-300 hertz...

ni som kan, ska jag? ska lyssna själv sen, men jag softar lite, då min granne inte kunde höra hennes egen tv igår, för jag lyssna på bruce springsteen.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Där har vi hallen. Och som du ser så har jag mina ljudplattor mot väggen, som bara behöver flyttas. Så jag vill gärna ha användning för dem, vilket jag får mot långsidan. Känns jäkligt bra nu, flytta ut bordet så det inte blir nån basförstärkning i hörnet också! Tror jag kör så här 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Rent spontant skulle jag prova att spela mot kortväggen, dvs att du sitter mot fönstret, centrerat på mitten. Spela upp ett sinussvep och lyssna efter en plats med jämn basrespons. På så sätt undviker du att sweetspot hamnar i en nod. SBIR kan du absorbera med bredbandsabsorbenter som du hänger i gardinstången. Du kan ju göra krokar så det är enkelt att lyfta av/på. Absorbera sedan första reflex på H/V sida samt tak med plattorna du har, eller tjockare bredbandsabsorbenter som du kan bygga själv. Lämplig placering hittar du via spegelmetoden. Med denna placering får du mindre fasfel i din lyssning jämfört med uppställningen du har nu.

Hälsningar / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Wellness, tack för din styrka och passion. Men tyvärr så är detta ingen bra lösning, därför att jag kommer inte in i köket om jag ställer en ljudplatta mot ena långväggen. Jag får heller inte in något dagsljus om jag ska bygga några ljudplattor framför fönstret, och rent socialt så är det vettigare att kunna snacka med e.v besökare i soffan till höger, i stället för att ha dom bakom ryggen... :/

Dessa algoritmer... den gråa hjärnsubstansens påfund 🙁

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...