Jump to content
Annons

crys

Recommended Posts

Har cubase vissa buggar eller något sånt? Det är ett bra program men jag undrar angående vissa saker, speciellt vad gäller midi ljud.

Jag har två kanaler med samma midi spår. Det är en kopierad kanal av den andra då med andra ord, Plötsligt, slutar ett ljud vid en slinga att ljuda, eller hur man ska säga, bara RAKT AV så där. Det är en lång slinga då, som inte gör så när bara ena kanalen spelar, men när båda spelar slutar denna midi ljud tangent att avge ljudet korrekt och slutfört. Det är synthljud det handlar om. Vad beror detta på nu då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Midi kan inte spela upp ljud på en och samma gång dvs om du kopierar så som du gör,

så du måste förskjuta det ena spåret lite .

Eller kan du kan prova att förskjuta tonen som är tyst.

Hoppas att jag fattat dig rätt!

Läs här !

MIDI-meddelanden , Note-on meddelande

http://hem.bredband....ntroduktion.htm

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Midi kan inte spela upp ljud på en och samma gång dvs om du kopierar så som du gör,

så du måste förskjuta det ena spåret lite .

Eller kan du kan prova att förskjuta tonen som är tyst.

Hoppas att jag fattat dig rätt!

Läs här !

MIDI-meddelanden , Note-on meddelande

http://hem.bredband....ntroduktion.htm

Ja alltså, nu är det så att jag har gjort detta innan utan problem som förut, förstår dte fortfarande inte riktigt säkert, men jag gissar på att det är för att jag denna gång har ett antal mer slingor, d v s 3 slingor som spelas samtidigt på en kanal, vilket blir 6 sammanlagt när båda kanalerna spelar upp(undrar vad gränsen är för att förhindra sådana grejer?). Kan ju alltid pröva att förkjuta som du sa då.....MEN jag kom på att jag behöver inte kopiera kanalen utan bara höja den ena kanalen som den är istället för duplicera.

Jag gjorde detta bara för att jag läste att det skulle bli någon "särskild" effekt om man kopierar en midi synth kanal. Fast vad jag vet sedan innan så är det samma sak att höja volymen på ena istället , eller hur.

Vad ska jag kolla efter i sidan exakt menar du? Du har förstått mig ganska rätt tror jag hehe, men vad ska jag kolla efter där som relaterar till detta.?

Redigerat av crys
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Det är så här, att när du trycker ner typ ett ackord så hamnar inte tonerna på varandra,

utan dom hamnar efter varandra i programmet.Och om du då kopierar och har typ samma ljud så kan dom släcka ut varandra bla.

2.Du skrev också att du hade fler slingor. Och då kan det vara så att rösterna har tagit slut

och detta betyder att du kan bara trycka ner ett visst antal tangenter på en synt, det kan typ vara 8/16/32/64/128 rösters synt. Och om du har en synt som har tex.16 röster, då kan du bara trycka ner 16 tangenter på en och samma gång, dvs om ljudet har 1 röst på en tangent. Och ibland så består ett ljud du spelar av flera röster,när du trycker ner en tangent. skulle det då vara så att det du har ett ljud som består av 4 röster då du trycker ner en tangent så kan du tycka ner 4 tangenter sen är rösterna slut för 4x4 = 16

Hoppas du fattar !

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Det är så här, att när du trycker ner typ ett ackord så hamnar inte tonerna på varandra,

utan dom hamnar efter varandra i programmet.Och om du då kopierar och har typ samma ljud så kan dom släcka ut varandra bla.

2.Du skrev också att du hade fler slingor. Och då kan det vara så att rösterna har tagit slut

och detta betyder att du kan bara trycka ner ett visst antal tangenter på en synt, det kan typ vara 8/16/32/64/128 rösters synt. Och om du har en synt som har tex.16 röster, då kan du bara trycka ner 16 tangenter på en och samma gång, dvs om ljudet har 1 röst på en tangent. Och ibland så består ett ljud du spelar av flera röster,när du trycker ner en tangent. skulle det då vara så att det du har ett ljud som består av 4 röster då du trycker ner en tangent så kan du tycka ner 4 tangenter sen är rösterna slut för 4x4 = 16

Hoppas du fattar !

Japp jag förstår. Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...