Jump to content
Annons

Uppdatering mikrofoner - Folkhögskola


Halkbi

Recommended Posts

Hej!

Jag pluggar musikproduktion och ljudteknik vid Hola Folkhögskola. Nu är det dags för skolan att uppdatera sin mikrofonpark och jag har fått det otroligt roliga uppdraget att se mig om för att få en uppfattning av vad för mikrofoner vi bör köpa in för att komplettera det vi redan har. Nedan följer en lista på vad vi har idag. Jag tar den ur huvudet så jag minns inte exakt hur många av alla mikar av varje modell, därav tveksamheter där.

1st Shure Beta 52A

1st Sennheiser MD 421

2-3st Sennheiser MD 21

2-3st Sennheiser E 904

1st Sennheiser E 905

3-4st Shure SM57

2-3st Shure SM58

1st Oktava MK-319

2st Line Audio CM3

1st Studio Projects B1

7st MXL 990

Det är alltså vad vi har idag. Personligen så ser jag det som att vi behöver några roligare stormembransmikar (gillar verkligen inte 990:orna) kanske framför allt för OH, rumsklang, akustiska instrument, sång och gitarrförstärkare. I vår huvudstudio har vi en Presonus StudioLive-mixer som erbjuder 24 kanaler in så det är full möjligt att göra fullbandsinspelningar, men i dagsläget faller det på mikparken för att kunna få det riktigt bra.

Vi har en budget på 18 000 för mikinköp till VT2012. Några förslag?

God fortsättning!

/Halkbi

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Köp en Neumann TLM 102 till sångpålägg. Eller två, så har ni två riktigt bra mickar till OH.

E906 är skitbra till gitarrstärkare, virvel och blås.

Edit: 7 st MXL 990? Vem räknade ut att det var bra att ha alla dem?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle skaffa ett par likadana bra stormembranare.

I övrigt kommer man rätt långt på det ni redan har skulle jag nog vilja påstå.

Jag äger ett par AKG 414, bra till det mesta.

Billiga njae.

Om man vågar (i skolmiljö) kanske även ett par bandmikar.

Borde kunna gå att få in i den budgeten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte kolla på ett par svensktillverkade alternativ?

2st Milab DC-96C eller 2st Pearl CC22 är i så fall mitt förslag. Båda är suveränt bra stormembranare med rektangulärt membran istället för det traditionellt runda. Passar som handen i handsken för budgeten, fungerar fint till både sång och diverse instrument - och små och lättplacerade är de också, som en extra bonus. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Alla förslag hittills är intressanta. Men något som jag reagerar på är att alla mikar som hittills nämnts (utom AKG C414) är fasta i sin upptagningskaraktäristik. Det hade varit kul med omkopplingsbara mikar, tex har vi ju i dagsläget ingen 8-mik, vilket gör MS-stereo svårt. Vidare får jag för mig att rundtagande stormembranare är riktigt användbara. C414 är ju riktigt fina, men kanske i överkant för vad vår budget klarar om man vill ha ett par.

Är jag helt ute och cyklar om jag tänker att man kanske skulle satsa på två par stormembranare, ett omkopplingsbart par till OH/ambience/akustiska instrument och ett par njurar för sammanhang som kräver lite mer ljudtryckstålighet, som gitarrförstärkare och bastrumma?

Märkte förresten att jag postat denna i fel avdelning. Någon moderator får gärna gå in och flytta den här tråden till mikavdelningen.

God fortsättning!

/Halkbi

Link to comment
Dela på andra sajter

tkr du ska följa ditt hjärta halkbi, du verkar ha mer koll än du anar,.

Jag må ha idéer, men har mycket begränsad koll på mikmodeller. Därav söker jag mig hit till folk med erfarenhet, något som jag känner är extra viktigt då detta inte handlar om utrustning jag ska köpa till mig själv utan något som skolan ska köpa in för att förbättra produktionsresultaten och lärandet.

Följdfråga: Är jag helt ute och cyklar när jag fått för mig att C414 lämpar sig bäst i sammanhang där man kanske hade haft en dynamisk mik annars? Tex gitarrförstärkare, virvel, pukor, sång, blås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja säga att 414 är en mycket bra allroundmic.

Sällan bäst mic. till en källa, men lika sällan ett dåligt val.

Det jag märkte direkt när jag skaffade mig mina var att "upplösningen" känns mycket bättre i dem än mina tidigare stormembran. Sen verkligen älskar jag dem i 8-koppling som överhäng på Flammans studentjazzklubb i Linköping där jag ofta spelar in live. I 8an läcker praktiskt taget inget annat på scenen in i OH.

Har också använts en del som AB-par för att spela in Östgötamusikens Blåsarsymfoniker.

Så nja, dynamiskt substitut håller jag knappast med om. Utan snarare en väldigt flexibel allroundmic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men något som jag reagerar på är att alla mikar som hittills nämnts (utom AKG C414) är fasta i sin upptagningskaraktäristik. Det hade varit kul med omkopplingsbara mikar, tex har vi ju i dagsläget ingen 8-mik, vilket gör MS-stereo svårt. Vidare får jag för mig att rundtagande stormembranare är riktigt användbara. C414 är ju riktigt fina, men kanske i överkant för vad vår budget klarar om man vill ha ett par.

Du har verkligen en poäng här. Framförallt när det är i utbildningssyfte.

Problemet är att det inte finns så många mikrofoner med valbart upptagningsområde som håller för budget. Om du vill ha ett par vill säga. Om du får ett bra pris på Milab DC-196 kan du pricka budget. I stort sett identisk med DC-96C fast erbjuder omni och åtta utöver njure. Personligen föredrar jag dessa framför C414 oavsett det rör sig om B-ULS, EB eller någon av dom nyare varianterna.

Och om kassan tryter rekommenderar jag att du kollar in SE Electronics sE4400a. Du kan säkert hitta ett par för under 10 papp. Erbjuder njure, supernjure, omni och åtta. Lite blygsamma i botten om man t ex jämför med C414B-ULS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par moddade mk012

Erbjuder tyvärr inte åtta.

Jodå - det finns både 8-kapsel och 8-adapter som man monterar två kardioidkapslar på, som tillbehör till Oktava MK012. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för vidare input! Tror vi tar och kalibrerar om tråden lite.

Jag är alltså inne på att försöka få till ett inköp av två par stormembranare, varav ett rent njurpar som tål höga ljudtryck och ett annat omkopplingsbart par för att fånga OH/akustiska instrument/ambience. Är jag helt ute och cyklar om jag har den inställningen med en budget på 18 000? Ska man kanske kompromissa med två finare omkopplingsbara och en njure?

Vidare har jag blivit tipsad om Röde NT-2A, vilka verkar intressanta i och med att de tål såpass högt ljudtryck och att ett par går att gå för dryga 5000 spänn. Erfarenheter av dem? Som en bonus är omkopplingsbara till omni och 8, utöver njure. Men antar att det finns betydligt bättre mikrofoner för att fånga rumsklanger och att det med min idé kanske inte blir så kostnadseffektivt att ta dem för deras ljudtryckstålighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har verkligen en poäng här. Framförallt när det är i utbildningssyfte.

Problemet är att det inte finns så många mikrofoner med valbart upptagningsområde som håller för budget. Om du vill ha ett par vill säga. Om du får ett bra pris på Milab DC-196 kan du pricka budget. I stort sett identisk med DC-96C fast erbjuder omni och åtta utöver njure.

Med tanke på att listpriset på DC-196 ligger på ca 12000:-, så är det nog svårt att få dem för 9000:- om man vill ha två sådana - men kanske om man tar en DC-196 och en DC-96C...

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att listpriset på DC-196 ligger på ca 12000:-, så är det nog svårt att få dem för 9000:-

Synd. Jag är ingen återförsäljare och har tyvärr ingen aning om olika modellers vinstmarginal.

Ska man kanske kompromissa med två finare omkopplingsbara och en njure?

Det ger än ännu trängre budget. Claes förslag är bättre isf. En omkopplingsbar och en njure.

Vidare har jag blivit tipsad om Röde NT-2A

NT-2 har jag tyvärr inget större erfarenhet av men jag är måttligt imponerad av Röde som tillverkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...