Jump to content
Annons

Kompressor på hela mixen utan att förlora dynamik?


Chris_Kadaver (oregistrerad)

Recommended Posts

Chris_Kadaver (oregistrerad)

Hejsan. Jag spelar in i cubase och har massa spår och har inte tid att lägga kompressor på varje spår för sig. Jag har spelat in i 32 bit (floating). När jag ska ta upp låten för att göra en musikvideo i video redigeringsprogrammet så måste jag importera låten i lägre sample rate. Alltså video redigeringsprogrammet accepterar inte 32-bit sample rate. Resultatet blir att ljudet sprakar i topparna, vilket det inte gör i 32 bit sample rate?!

Hur som haver kan jag ju lägga kompressor på hela mixen om jag först gör en audio mixdown i 32-bitars wav och sedan exporterar den i t.ex. 24 eller 16bitars ljud. Men känns som jag tappar all dynamik i låten när jag lägger kompressor på hela mixen. Jag använder inbyggda "dynamics" i cubase cs5. Aktiverar bara "compressor" där och exporterar sedan. Kan ju pilla med treshhold, men tänkte att det kanske finns det något magiskt verktyg där ute man kan använda? Och som lyckas behålla dynamiken men ändå komprierar ljudet så det inte sprakar i lägre bitrate?

Några tips?

Redigerat av Chris_Kadaver
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Döda å döda.. Givetvis tyglar du dynamiken om du använder en kompressor på mastern men det är inte en dum idé att lägga på en typ SSL kompressor 4:1 30ms attack auto release så den tar cirka 1-3db. Då brukar mixen limma lite bättre = låta bättre utan att all dynamik försvinner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget magiskt verktyg. Du måste pilla med threshold, dvs anpassa kompressorn till materialet.

Vill man behålla mycket av dynamiken men ändå få upp genomsnittliga ljudnivån kan man testa att komprimera parallellt, dvs låta en del av signalen gå okomprimerad och en del komprimerad.

Link to comment
Dela på andra sajter

En kompressors uppgift är inte alls att döda dynamik som nån tokstolle sa härovan, man kan döda dynamiken om man använder den på ett tokigt sätt och mosar sönder signalen till en polerad korv eller så kan man dynamikbehandla och jämna till olika signaler så att dom platsar bättre i mixen, givetvis måste du förstå grunderna i ljudteknik och signalprocessorer och hur dom jobbar, läs på det finns massor av bra info på nätet, experimentera som tusan och så lär du dig snart, SSL vst'n är mkt bra på hela mixen men det finns andra bra också tex PSP mastering compressor osv osv, light ratio dvs 2:1 upp till 4;1 max, inte för mycket threshold bara så det nyper lite lätt 1-3 dB, inte för snabb attack men snabb release eller auto, brukar finnas lite olika autoinställningar beroende på modell!

Lycka till*

Link to comment
Dela på andra sajter

Om liknelser/analogier är intressanta, låt mig då få bjuda på en av de roligare jag har läst. Kommer från Gearslutz:

This is probably going to be the most bizarre analogy in the history of Gearslutz, but everyone I've used it with had great results after they stopped laughing. One friend had mixed a track twice and the client had been unwilling to pay. The third mix was after this analogy and he got paid.....

Picture a horse barn, with a pair of sliding doors that come symetricall from the sides and are closed when they meet in the middle.

Imagine there's a laser sensor that automatically closes the doors when something trips it. (If my analogy was going to be perfect I get in to sensor placement vs speed of the doors for accuracy between attack time and knee, but the point made without that level of detail)

Let's imagine these doors are razor sharp, like a guillotine and your standing about 10 feet outside these barn doors.

One day a horse goes completely nuts and runs 40 miles an hour heading out those doors right at you (you're panicked and frozen in your tracks).

The horse's feet the the sensor and the attack time is set for 5ms. The guillotine doors almost instantly shut and chop off its nose, which becuase of momentum, flies through the air and hits you in the face.

The next day, the same thing happens, but the door attack time is set to 20ms or 40ms. This time the head makes it through, gets chopped off, fliles through the air and hits you in the face.

The following day, the door attack time is set to 100ms and this time the horse gets half way through. Now instead of getting hit with a horse's nose or head, you get knocked 40 feet backwards buy half of a one ton horse torso.

Which attack time has the most punch?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Hejsan. Jag spelar in i cubase och har massa spår och har inte tid att lägga kompressor på varje spår för sig.

Vad då inte har tid?

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns lite illavarslande att ljudet sprakar när det inte körs i 32-bitar. 32-bitar innebär i princip oändlig dynamik. 16-bitar, däremot, vilket jag gissar att det blir i ditt videoprogram, är betydligt mer begränsat. Min gissning är att du har eldat på lite för mycket på varje kanal, vilket kan låta bra i 32-bitar, men betydligt sämre i 16-bitar. Jag tror inte att du behöver lägga kompressor på varje kanal, men kanske sänka varje kanal lite grann, och kanske lite mer EQ. (Jag säger inte att det är det som är problemet, men det är min gissning.)

Förresten, som redan påpekats tidigare i tråden finns ingen anledning alls att spela in i 32-bitar. Det är lätt att tro att 32-bitar = bättre ljud, men riktigt så enkelt är det inte. Jag har aldrig hört talas om att någon studio spelar in i mer än 24-bitar, inte ens (mig veterligen) Abbey Road. 32-bitar innebär bara att det går åt mer hårddiskutrymme och att datorn får jobba hårdare.

Edit: ändrade ordet upplösning till dynamik, och gillar till gissar... är nog inte riktigt vaken idag! ;P

Redigerat av Jetblack
Link to comment
Dela på andra sajter

Chris_Kadaver (oregistrerad)

Många idéer från er. Det uppskattar jag. Jag är rätt dålig på den ljudtekniskabiten, men förstår principen för upplösningen. Problemet är att det sprakar när jag kör mixdown till 24bitar. Hade jag vetat detta hade jag aldrig spelat in i 32bits floating. Som någon sa tidigare har jag väl eldat på lite mycket. Ska försöka få ordning på det. När jag slängde kompressor på hela mixen lät ljudet på tok för platt. Måste leka lite med kompressorn också, men är som sagt nybörjare på detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja med att sänka alla spår, antingen individuellt eller via bussar så att du ligger under 0'an på mastern. SEN kan du börja leka med kompressor osv på mastern.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan. Jag spelar in i cubase och har massa spår och har inte tid att lägga kompressor på varje spår för sig.

Vad då inte har tid?

Ja, vadå inte har tid?

Du kan inte förvänta dig seriösa svar om du inte vill gå till roten med ursprungsproblemet (mixen).

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, rubriken till trots och kanske har jag fel men jag måste återigen säga att detta verkar vara ett problem med omvandlingen. Inte mixen (under förutsättning att vi jobbar 32-bit float <-> 24-bit). även om mixen är extremt dynamisk så är det väldigt svårt att höra distorsion och artifakter på ca -140 dB)

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Börja med att sänka alla spår, antingen individuellt eller via bussar så att du ligger under 0'an på mastern. SEN kan du börja leka med kompressor osv på mastern.

Eller sänk masterregeln. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om han överstyr ingången på kompressorn hjälper dock detta föga.

Sätt en plugg som sänker ingången till kompressorn i så fall. Lättare än att sänka alla spår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta lite nu. Har jag missat något här...

Att sänka alla spår/bussar (proportionellt) så att mastersumman blir -1dB är väl exakt samma som att sänka själva mastern med 1dB. Eller?

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Om han överstyr ingången på kompressorn hjälper dock detta föga.

Masterregeln ligger före pluggarna på masterkanalen (iallafall i pro tools, andra daws vet jag inte, men det verkar väl troligt) så det är ingen fara. Sänker du mastern sänker du också signalen in i kompressor & co.

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...