Jump to content
Annons

Skillnad mellan olika storlekar?


mimla

Recommended Posts

Hej allihopa!

Vi håller som alltid sakta men säkert på att uppgradera vår studio allt eftersom pengarna trillar in. Det vi känner är den svagaste länken just nu är lyssningen.

Jag skulle gärna få lite input på vad som är största skillnaden på olika storlekar. Det är ju självklart att basen går lägre med ett större baselement. Men blir det på bekostnad av andra saker? Får man en otydligare mid t ex?

Vi har kört på 8" hittills och trivs hyfsat bra med den basåtergivningen, men vi har ju å andra sidan aldrig haft några mindre att jämföra med här i studion.

Det känns som om det snackas mest om modeller med 6"-7"-element, typ Adam A7x och liknande.

Vi proddar i stort sett aldrig elektronisk musik och sådär, så den superlåga basen är inte något vi behöver bry oss jättemycket om.

Kort sagt handlar min fråga inte främst om märken och modeller, utan just storlek. Bör kanske tilläggas att vårt kontrollrum är ganska rymligt, avlångt och akustikreglerat.

Om vi köpte några rejäla jävlar som t ex Adam P22A med 9" - vad skulle vi gå miste om? Och varför pratas det så mycket mer om Adam A7 än om Adam A8?

Puss & Kram!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det pratas förstås mest om de som är vanligast - och A7X är absolut vanligare än A8X.

P22A tillhör den äldre generationen, så den går inte att få tag på längre (inte ny i alla fall). Den nya AX-serien är förbättrad i alla delar, med styvare baskon, ytterligare förbättrad ART-diskant och nyare konstruktion av både filter och slutsteg.

Storleken handlar som du själv är inne på, främst om basåtergivningen. Det brukar ju sitta samma diskanter i och därför är också delningsfilter och annat samma. Vad som också kan skilja, är att större modeller ofta också har starkare slutsteg och därför inte drunknar i ett lite större rum.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det pratas förstås mest om de som är vanligast - och A7X är absolut vanligare än A8X.

P22A tillhör den äldre generationen, så den går inte att få tag på längre (inte ny i alla fall). Den nya AX-serien är förbättrad i alla delar, med styvare baskon, ytterligare förbättrad ART-diskant och nyare konstruktion av både filter och slutsteg.

Storleken handlar som du själv är inne på, främst om basåtergivningen. Det brukar ju sitta samma diskanter i och därför är också delningsfilter och annat samma. Vad som också kan skilja, är att större modeller ofta också har starkare slutsteg och därför inte drunknar i ett lite större rum.

Men det är inga nackdelar med större varianter? Förutom då om man skulle tycka att det är en nackdel att ha mer bas. 🙂

Det känns väldigt viktigt att inte förlora tydlighet i midden!

Anledningen till att jag förde just P22A på tal var att jag såg ett par beggade sådana på vend. Eftersom det verkar ha varit en mycket dyrare variant än A-serien tänkte jag att det kan vara värt att tänka på.

En annan undran jag har är vad det är man betalar det trippla priset för om man väljer S2X istället för A7X? Låter de tre ggr bättre? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga nackdelar såvitt jag vet i alla fall. 🙂

P-serien är en äldre generation än A-serien, som sedan ersattes av AX-serien i början av 2010.

En liten varning är kanske på sin plats. Det var många som tyckte att P22A hade en lite luddigare bas än deras lillebror P11A, så lyssna på dem innan du bestämmer dig för att köpa. Titta också på diskanten, så att inte bandet har smält (det kunde det göra på de äldre modellerna om man körde för hög volym under för lång tid).

Det finns ingenting som är så mycket bättre som priset antyder, utan det är ett logaritmiskt samband där... 😉 Det är andra baselement i SX-serien än i AX-serien och större slutsteg etc.

Om du vill ha absolut bästa upplösningen i midden så satsa på 3-vägs monitorer. Jag kör själv med S3X-V och även om A7X verkligen är kanonbra, så är S3X-V en tydligt bättre monitor (men tyvärr också med en rejält mycket större prislapp...). Bor du i närheten av Malmö, så kan du gärna komma till mig och lyssna på båda. 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Inga nackdelar såvitt jag vet i alla fall. 🙂

P-serien är en äldre generation än A-serien, som sedan ersattes av AX-serien i början av 2010.

En liten varning är kanske på sin plats. Det var många som tyckte att P22A hade en lite luddigare bas än deras lillebror P11A, så lyssna på dem innan du bestämmer dig för att köpa. Titta också på diskanten, så att inte bandet har smält (det kunde det göra på de äldre modellerna om man körde för hög volym under för lång tid).

Det finns ingenting som är så mycket bättre som priset antyder, utan det är ett logaritmiskt samband där... 😉 Det är andra baselement i SX-serien än i AX-serien och större slutsteg etc.

Om du vill ha absolut bästa upplösningen i midden så satsa på 3-vägs monitorer. Jag kör själv med S3X-V och även om A7X verkligen är kanonbra, så är S3X-V en tydligt bättre monitor (men tyvärr också med en rejält mycket större prislapp...). Bor du i närheten av Malmö, så kan du gärna komma till mig och lyssna på båda. 🙂

Jaså, är 3-vägs något att överväga? Hade fått för mig att det är standard med 2-vägs just för att delningen förstör lite. Vi är väldigt förtjusta i mid så länge den låter gött, så det vore väldigt fint att faktiskt verkligen ha det tydligt i lyssningen..

Självklart ska vi lyssna runt ordentligt innan vi bestämmer oss för något, men tyvärr är Malmö helt fel del av landet för oss.. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...