Jump to content
Annons

Nybörjare igen


MrVoice

Recommended Posts

Hej alla.

På 70 & 80-talet så bestod mitt liv av att repa med band och skriva egen musik.

Var med när den "nya" tekniken med synth - dator - mjukvara tog fart och i slutet på 80-talet så bestod min uppsättning av:

Korg M1, Ensoniq - ESQ1, Oberheim Matrix - 1000, Roland D-50 plus några moduler.

En Atari ST1040 (har jag för mig att den hette) som jag körde sequencerprogrammet Notator på.

1991 så blev det ett antiklimax med bandet efter flera års slit och vi bröt upp och jag sålde av allting.

Har haft ett gammalt piano hemma och en aukustisk gitarr men det där riktiga suget har aldrig kommit tillbaka, förens nu.

Har nu i några veckor suttit o kollat in youtubeklipp och jag har bestämt mig för att införskaffa lite grejor igen.

Kul att hitta forum där man kan fråga och dela med sig av, sånt var det ont om när jag spelade 🙂

Som ni förstår så är det i princip en helt ny värld vad det gäller utrustning för mig.

Därför dyker det ju upp en massa frågor när man läser om allt som finns. Men nu först skulle jag vilja ställa en enkel fråga för er som är uppdaterade inom dagens teknik.

Jag har ett (eller rättare sagt min yngsta dotter har hehe) litet keyboard. Vi har nog köpt den på en leksaksaffär för några år sedan så det är absolut inget "vrålåk". Den har däremot en midiutgång, och jag undrar helt enkelt vad jag behöver för att koppla in den i min dator så jag typ kan tanka hem Reaper och börja smålattja lite (är så otroligt sugen nu).

Allt sånt här med "Ljudkort" "Interface" etc har jag i princip ingen aning om vad det är eller hur det funkar så lite hjälp känns nödvändigt.

En midikabel förstår jag att jag behöver men sen???

Det är en PC med windows7 jag använder.

Tacksam för hjälp.

/Niklas

Redigerat av MrVoice
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej och välkommen!!!

Du behöver ett midiinterface att koppla in mellan datorn och keyboardens midisladdar.

Själv kör jag ett usb-interface som heter Roland UM1SX som funkar helbra. Vet inte om det finns fortfarande.

Kolla med musikaffären. Inte så stora pengar.

Edit: Angående ljudkort så kan du nog till en början testa att köra med ditt inbyggda i datorn (för ljud hör du väl i burken).

Då kan du ladda hem asio4all som är en drivrutin som gör att du får lägre fördröjning på ditt existerande ljudkort.

Det är inte optimalt men det funkar för att kolla om du har lusten kvar. Sedan så är det bara att införskaffa ett bättre ljudkort.... och instrument....och mickar.... kompressorer...etc osv mm....

Och bra ljudkort kan man även hitta begagnat.

Redigerat av Procedomani2
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej & Välkommen!

Har också kört på D-50 samt Ensoniq EPS 16+, mycket fina grejer. 🙂

Atari 1040 har också funnits i ägo, körde Steinberg Pro24, tror jag det hette. Hade en MT-32 ljudmodul så när Adolphson & Falk släppte sina midispår till Pro24:an (utformade för MT32:an) hade vi kul, hehe.

Vad gäller ditt keyboard, kan jag tänka mig att en sådan här skulle funka: http://www.thomann.de/se/miditech_midilinkmini.htm?sid=4ae368f2431fa0ad32e5cb61cf65469e

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen hit!

Min första musikdator var en Atari 520ST med extern diskdrive och Pro24. Those were the days... 😉

För att få lite kött på benen när det gäller vad du behöver, så kan du gärna kolla lite i nybörjarguiderna i Kontrollrummets Wiki: http://wiki.kontrollrummet.com/ 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla bra svar allihop.

Claes, kanonlänk - tack för den.

Har skummat igenom forumet och vill ge ett tips till moderatorer/ägare att en nybörjarFAQ skulle vara kanon.

Inte alls mening att komma in som ny och börja "besserwissra" men tror att det skulle vara en bra hjälp för sånna som mig och även få bort många trådar som innehåller samma sak. Bara ett tips 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen!

Reaper kan jag inget om men det verkar prisvärt, men kanske "naket" om jag minns ngn diskussion rätt (avsaknad av syntar har jag för mig). Helt klart skulle detta vara en toppkandidat för mig pga priset då jag inte spelar in med dator* och dess ljud (förutom trummaskin). Valle på forumet brukar tala sig varmt för denna DAW så leta efter ngn tråd som handlar om Reaper så kan du läsa hans råd.

*Själv spelar jag in på min gamla Ipod och använder Multitrack DAW. Då kan jag spela in sådär 30-35 spår eller mer och importera till ett PC-baserat DAW (Magix MM). Jag gillar att kunna sätta igång utan dator och spela in var som helst. Men mina inspelningar är på amatörnivå. Men jag funderade på Korg SOS som oxå är en liten mickförsedd inspelare för knappt 1300kr som spelar in hur många spår som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...