Jump to content
Annons

Synkronisera "otajt" sång (acapella)


Krillee

Recommended Posts

Håller på att fundera på slutprojekt i en musikkurs och gled in på att eventuellt göra en remix på Nirvana - Smells like teen spirit. Har kommit över en studioacapella i realtivt bra kvalité och försöker få sången synkad till ett visst beat för att lättare kunna jobba med midi och liknande. Sången har nämligen ett visst sving.

Undrar om någon har något bra tips på hur man lättast gör det, med AudioWarp i Cubase 5 t.ex. eller om det bara är vettigare att slica upp sången så gott det går? Alla versfraser för sig osv?

Första gången jag använder ett acapellaspår så alla tips är guld värda!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Finns ju massa funktioner för detta, audio warp bla. som du säger.

Personligen skulle jag försöka tap'a tempot på originalet och sedan time stretcha, sedan slice/nudge efter behov, bör funka.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad säger du, sjöng Kurtan otajt? 😮

Nej då, men det där är nog inget svårt problem att åtgärda. När jag gjorde en remix på "Born to be alive" i Studios gamla tävling som de hade 2005 (?) ändrade jag bara från låtens originaltempo (130 bpm, räknade jag ut) till 140 bpm, som det är lite mer drag i. Funkade utmärkt. Skulle tro att "Smells like..." är inspelad efter klick, så det är nog enkelt att bara ändra tempo.

Det blir väl ett rapsolo i bryggan på remixen, hoppas jag? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tack för alla tipsen! Hoppades det kanske skulle finnas ett mindre tidskrävande funktion (tryck på en knapp och allt blir synkat. önsketänkande haha), tidspress alltså...

Men oj vad tråkigt det hade varit att göra musik om det aldrig fanns en utmaning!

Jetblack:

Haha han sjunger väl efter resterande instrument som kanske inte är helt synkade efter metronomen, eller vad de nu gått efter. 😉 Tror nästan de bara körde på för att fånga livekänslan. Vilket grunge handlade mycket om, iaf i början.

Har gjort precis det du skriver, tänkte höja tempot en aning alt, sänka det. Har försökt synka det med metronom men när en del fungerar fungerar inte en annan så det känns som tempot är lite upp och ner, då speciellt vid byten från vers - refräng eller liknande. Har verkligen varit inne på detaljnivå när det gäller tempot, Men får nog bli att slica upp allt, eller då använda time stretch-funktionen för att få ihop det, hum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...