Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har nu Àntligen fÄtt hem en banjo. Började provmicka igÄr och kom fram till att det var DJÀVULSKT svÄrt. Hur jag Àn gör sÄ lÄter det platt och instrumentet kÀnns inte som en del av mixen över huvudtaget. Testade micka upp en halvmeter i frÄn med en kondning men Àven vid huvudet (dÀr jag förövrigt tycker att det lÄter bÀst). Men det hjÀlpte föga.

Mitt inspelningsrum (lÀgenhet) Àr inte optimalt och hur jag Àn mickar sÄ hör man rummet för mycket. Jag har absorbenter men det hjÀlper inte heller.

SÄ kom med tips hur jag kan ÄtgÀrda detta.

Det Àr konstigt att det kan vara sÄ mycket problem med en banjo - Àr vÀl inget speciellt instrument sÄ?

Testade aldrig med en dynamisk - Àr det rÀtt vÀgt att gÄ? Kanske en supernjure?

Annons
Postat

Har du testat att micka den, ungefÀr dÀr du har dina öron? Tex. stÀll mickstativet bakom dig, med bommen skjutandes fram, bredvid ditt huvud? Eller, lÄt nÄgon annan lira pÄ den, och gÄ sjÀlv fram och scanna av, var instrumentet lÄter bÀst. Kan ju, som du sÀkert vet, vara stora skillnader...

Postat

Har du testat att micka den, ungefÀr dÀr du har dina öron? Tex. stÀll mickstativet bakom dig, med bommen skjutandes fram, bredvid ditt huvud? Eller, lÄt nÄgon annan lira pÄ den, och gÄ sjÀlv fram och scanna av, var instrumentet lÄter bÀst. Kan ju, som du sÀkert vet, vara stora skillnader...

Yes, precis som jag skrev sÄ har jag Àven gjort det. Men tror tyvÀrr att jag har allt för dÄliga akustiska förutsÀttningar. GÄr kanske att provisoriskt dÀmpa med absorbenter och tyg för just inspelningen av banjo men tÀntke om det kunde finans ett annat - enklare sÀtt. Tex att vÀlja en dynamisk framför en konding. Men dÄ kanske man tappar hz-omfÄnget och vÀrmen.

Men kanske stereomicka med tvÄ 57:or? NÀrmicka X/Y eller dylika??

drloop (oregistrerad)
Postat

Nu Ă€r jag ingen expert pĂ„ banjo... som tur Ă€r sĂ„ slipper jag undan oftast 🙂

Men tricket Àr att fÄ med hela bajons sound. Prova att sÀtta micken nÀra skinnet uppe vid halsen, pÄ ca 30 centimeters avstÄnd. Banjon kan ha en del ringningar prÀxis som trummor... uff... inte lÀtt.

Postat

Nu Ă€r jag ingen expert pĂ„ banjo... som tur Ă€r sĂ„ slipper jag undan oftast 🙂

Men tricket Àr att fÄ med hela bajons sound. Prova att sÀtta micken nÀra skinnet uppe vid halsen, pÄ ca 30 centimeters avstÄnd. Banjon kan ha en del ringningar prÀxis som trummor... uff... inte lÀtt.

Ä micka den rakt mot banden? Har typ gjort det men fÄtt för mycket rum. Ska testa med en dynamisk mick Ä fÄr sen Äterkomma med resultatet

drloop (oregistrerad)
Postat

SÄ nÀra som 30 cm?

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Spela in i annat rum...

Redigerat av drloop
Postat (redigerat)

SĂ€tt dig i en klĂ€dkammare och micka nĂ€ra. 🙂

Redigerat av arha
  • Gilla 1
Postat

Banjo Àr trixigt. Kör med en dynamisk mik. Och rikta inte mot strÀngarna utan mot skinnet och riktigt nÀra! Annars sÄ kommer det att bara lÄta spinkigt och jobbigt vasst.

Postat

hejsan

jag köpte en billig (antagligen skit) banjo pÄ en Rea för nÄgra Är sedan

i mitt fall kom jag pÄ att om man dÀmpade skinnet sÄ lÀt den anvÀndbar inspelad

det blev lixom mer nÀrhet i tonen.. kanske det Àven skulle funka i ditt fall

kan vara vÀrt att testa iaf!

och en dynamisk mick typ SM57 kan ochsÄ hjÀlpa till

🙂

Postat

hejsan

jag köpte en billig (antagligen skit) banjo pÄ en Rea för nÄgra Är sedan

i mitt fall kom jag pÄ att om man dÀmpade skinnet sÄ lÀt den anvÀndbar inspelad

det blev lixom mer nÀrhet i tonen.. kanske det Àven skulle funka i ditt fall

kan vara vÀrt att testa iaf!

och en dynamisk mick typ SM57 kan ochsÄ hjÀlpa till

🙂

'

mm fÄr ta fram en av mina trostjÀnare 57:an nÀr jag kommer hem. Hann bara testa med ett par kondingar igÄr.

Har hört att bandmick ska bli bra men först och frÀmst har ingen sÄn och för det andra sÄ hjÀlper det nog inte pga min usla akustik.

Postat (redigerat)

Tryck upp en njuremick sĂ„ nĂ€ra du kan sĂ„ fĂ„r du en massa extra bas iom proximity som fettar till ljudet lite kanske kan vara ett tips. Sedan kan du komplettera med en mick till lite lĂ€ngre bort för att fĂ„ in lite mer ambiens och luft ifall du har möjlighet. Tror dock att en konding kan bli lite stickigt sĂ„ en dynamisk eller band mick Ă€r nog att föredra. Fast har aldrig spelat in en banjo sĂ„ jag har faktiskt ingen större erfarenhet â˜ș

Redigerat av LarsoyH
Postat

TÀnkte bara meddela att jag har testat med jÀrnhÀsten sm57:an nu. Det blev faktiskt rÀtt bra.

Nu ligger banjon inte sÄ lÄngt fram i mixen i och för sig. Men den smÀlte in fin-fint =)

Postat

Allt slutade bra alltsÄ. En banjo lÄter ganska myske om man Àr ovan att höra dem, vÀldigt plonkigt kort ljud. Men snyggt ihop med tex vanlig westerngitarr.

Postat

Allt slutade bra alltsÄ. En banjo lÄter ganska myske om man Àr ovan att höra dem, vÀldigt plonkigt kort ljud. Men snyggt ihop med tex vanlig westerngitarr.

Jag har 2 st utpanorerade stÄlstrÀngade i mixen.

Nu Àr det inget banjoplock utan bara ackord i baktakt.

Postat

Jag har 2 st utpanorerade stÄlstrÀngade i mixen.

Nu Àr det inget banjoplock utan bara ackord i baktakt.

eller rÀttare sagt pÄ andra 4-delen respektive fjÀrde 4-delen.

Aja...

Iternity (oregistrerad)
Postat

Panzer! Det hÀr vill vi höra sen, PM:a gÀrna om du lÀgger upp det sÄ blir jag glad!

//Johan - som Àr förbannat sugen pÄ att skaffa sig en banjo han med.

Postat

Kolla i början pÄ den hÀr:

http://www.youtube.com/watch?v=sXkw7suAfP8

Det lÄter ju hyfsat. Ser ingen annan mick Àn den feta kondingen riktad snett uppÄt.

Möjligtvis lite andra akustiska förutsĂ€ttningar i den lokalen 😄 Du kan ju hyra in dig dĂ€r.

Instrumentet kanske inte Àr köpt pÄ Jula heller.

Passa pÄ att kolla hela videon. Det Àr det vÀrt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.