Jump to content
Annons

Inspelning banjo - Blir galen!


Panzerfaust

Recommended Posts

Har nu äntligen fått hem en banjo. Började provmicka igår och kom fram till att det var DJäVULSKT svårt. Hur jag än gör så låter det platt och instrumentet känns inte som en del av mixen över huvudtaget. Testade micka upp en halvmeter i från med en kondning men även vid huvudet (där jag förövrigt tycker att det låter bäst). Men det hjälpte föga.

Mitt inspelningsrum (lägenhet) är inte optimalt och hur jag än mickar så hör man rummet för mycket. Jag har absorbenter men det hjälper inte heller.

Så kom med tips hur jag kan åtgärda detta.

Det är konstigt att det kan vara så mycket problem med en banjo - är väl inget speciellt instrument så?

Testade aldrig med en dynamisk - är det rätt vägt att gå? Kanske en supernjure?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du testat att micka den, ungefär där du har dina öron? Tex. ställ mickstativet bakom dig, med bommen skjutandes fram, bredvid ditt huvud? Eller, låt någon annan lira på den, och gå själv fram och scanna av, var instrumentet låter bäst. Kan ju, som du säkert vet, vara stora skillnader...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du testat att micka den, ungefär där du har dina öron? Tex. ställ mickstativet bakom dig, med bommen skjutandes fram, bredvid ditt huvud? Eller, låt någon annan lira på den, och gå själv fram och scanna av, var instrumentet låter bäst. Kan ju, som du säkert vet, vara stora skillnader...

Yes, precis som jag skrev så har jag även gjort det. Men tror tyvärr att jag har allt för dåliga akustiska förutsättningar. Går kanske att provisoriskt dämpa med absorbenter och tyg för just inspelningen av banjo men täntke om det kunde finans ett annat - enklare sätt. Tex att välja en dynamisk framför en konding. Men då kanske man tappar hz-omfånget och värmen.

Men kanske stereomicka med två 57:or? Närmicka X/Y eller dylika??

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nu är jag ingen expert på banjo... som tur är så slipper jag undan oftast 🙂

Men tricket är att få med hela bajons sound. Prova att sätta micken nära skinnet uppe vid halsen, på ca 30 centimeters avstånd. Banjon kan ha en del ringningar präxis som trummor... uff... inte lätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag ingen expert på banjo... som tur är så slipper jag undan oftast 🙂

Men tricket är att få med hela bajons sound. Prova att sätta micken nära skinnet uppe vid halsen, på ca 30 centimeters avstånd. Banjon kan ha en del ringningar präxis som trummor... uff... inte lätt.

å micka den rakt mot banden? Har typ gjort det men fått för mycket rum. Ska testa med en dynamisk mick å får sen återkomma med resultatet

Link to comment
Dela på andra sajter

hejsan

jag köpte en billig (antagligen skit) banjo på en Rea för några år sedan

i mitt fall kom jag på att om man dämpade skinnet så lät den användbar inspelad

det blev lixom mer närhet i tonen.. kanske det även skulle funka i ditt fall

kan vara värt att testa iaf!

och en dynamisk mick typ SM57 kan ochså hjälpa till

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

hejsan

jag köpte en billig (antagligen skit) banjo på en Rea för några år sedan

i mitt fall kom jag på att om man dämpade skinnet så lät den användbar inspelad

det blev lixom mer närhet i tonen.. kanske det även skulle funka i ditt fall

kan vara värt att testa iaf!

och en dynamisk mick typ SM57 kan ochså hjälpa till

🙂

'

mm får ta fram en av mina trostjänare 57:an när jag kommer hem. Hann bara testa med ett par kondingar igår.

Har hört att bandmick ska bli bra men först och främst har ingen sån och för det andra så hjälper det nog inte pga min usla akustik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tryck upp en njuremick så nära du kan så får du en massa extra bas iom proximity som fettar till ljudet lite kanske kan vara ett tips. Sedan kan du komplettera med en mick till lite längre bort för att få in lite mer ambiens och luft ifall du har möjlighet. Tror dock att en konding kan bli lite stickigt så en dynamisk eller band mick är nog att föredra. Fast har aldrig spelat in en banjo så jag har faktiskt ingen större erfarenhet ☺️

Redigerat av LarsoyH
Link to comment
Dela på andra sajter

Iternity (oregistrerad)

Panzer! Det här vill vi höra sen, PM:a gärna om du lägger upp det så blir jag glad!

//Johan - som är förbannat sugen på att skaffa sig en banjo han med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla i början på den här:

http://www.youtube.com/watch?v=sXkw7suAfP8

Det låter ju hyfsat. Ser ingen annan mick än den feta kondingen riktad snett uppåt.

Möjligtvis lite andra akustiska förutsättningar i den lokalen 😄 Du kan ju hyra in dig där.

Instrumentet kanske inte är köpt på Jula heller.

Passa på att kolla hela videon. Det är det värt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...