Jump to content
Annons

Dyra studio tillbehör och mixerbord = överskattat ! ?


fishfriend (oregistrerad)

Recommended Posts

om man är hobby snickare så klarar man sig nog med en klyvsång från clas olsson.

om man är möbelsnickare till yrket så behöver man bättre gräjor.

och samma är det med studio prylar, sitter man hemma i sovrummet och "leker" så behöver man inga avancerade dyra gräjor, det är nog kul ändå ska du se...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nog tycker jag att Overkill har en poäng men om jag som en gitarrist inte fixar att spela på en hobbexgitarr.... men hellre föredrar att handla en gitarr för 30k, är jag då en materialist?

Men varför föredrar du en gitarr för 30 000? För att ljudet den ger är värt 29 000 mer, eller för att den är så skön att spela på att den är värd 29 000 mer, eller för att den är en Gibson/Fender/etc? Du är ju - så klart - fri att köpa precis vad du vill, men min poäng är egentligen mest att köper man gitarren för 30 000 ska man inte förvänta sig att man omedelbart ska kunna skriva dom där superhitsen man inte lyckats skriva på sin epiphone. Det är liksom ingen universallösning att köpa en dyrare gitarr - slutresultatet kan naturligtvis bli bättre, men tror man att det är den där absolut sista pusselbiten så är man fel ute. Då är det snarare ens egen förmåga som brister, även om det så klart är lättare att skylla på ens utrustning och därmed aldrig egentligen konfrontera ens egen förmåga för att är det inte en gitarr man saknar så är det en EQ, en kompressor, etc. Jag tycker att man bör se alla dom här grejerna som (eventuellt) förhöjande saker, inte som begränsningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

om man är hobby snickare så klarar man sig nog med en klyvsång från clas olsson.

om man är möbelsnickare till yrket så behöver man bättre gräjor.

och samma är det med studio prylar, sitter man hemma i sovrummet och "leker" så behöver man inga avancerade dyra gräjor, det är nog kul ändå ska du se...

Man klarar sig med klyvsågen även som möbelsnickare. Om du bara visste hur grymma många möbelsnickare är med klyvsågen.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har hört både de ena o de andra här !

endel säger att de kvittar, o en del säger att de spelar stor roll,

dessa person attackeringar bryr jag mi ginte ett skit om,

har man så fruktansvärt dåligt självförtroende för de man gör så tycker jag mest synd om dom.

håller med Bodhi, vilket jävla dagis !!

men tack alla ni som har svarat seriöst 🙂 uppskattar verkligen svaren o jag har lärt mig både de ena o de andra 🙂

även om det inte sagts så beror det helt på vad du satsar på. Nu spelar jag inte alls sån musik du lagt upp på forumet, men om du siktar på att få ut dina låtar bland DJs så är det superviktigt att mixarna sitter. Helst DJ-vänligt intro, ett drop som kommar hyfsat snabbt och framförallt då ett drop som är bra och väl mixat. Satsar du på radio så är det annan mix som gäller, och kortare låtar med tydliga hooks är att föredra. Du har kanske superbra koll på dina trasiga biltemalurar, men ju bättre lyssning du har desto större är chansen att du sätter en mix som funkar på många ställen. Det är inget krav och inte eller nödvändigt för det, men dina chanser ökar med bra lyssning. Så fundera på vart du vill komma, jobba efter det målet och sedan efter ett bra tag om du känner att du verkligen saknar något så satsa på det då. De flesta som förespråkar många och dyra prylar här på forumet sysslar inte med elektronisk musik, så då blir fina ljudkort och dyra mickar aningen redundant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tycker jag definitivt att man ska. Att helt i onödan öka BNP och spä på tillväxtsspiralen som i slutändan kommer att få hela vårt nutida samhälle att kollapsa bara för att få några klappar på ryggen av andra gubbar med för tjocka plånböcker är direkt omoraliskt. Försvarligt om man faktiskt behöver prylarna, men den skaran är försvinnande liten. Den grupp på forumet som tror sig höra dit är egentligen inte mer än en självförstorande och socioekonomiskt högre stående variant på coola gänget i högstadieklassen eller dagens outfit-bloggbrudar.

"Den grupp på forumet som tror sig höra dit "....

Tsss... Samma sak skriver en del om "vissa grupper" på de båtforum jag är med i. På nätforum finns inga grupper helt enkelt, vi är bara enskilda nick. Eftersom ingen känner nån annan kan det inte finnas några "grupper". Samma sak med att somliga tror att musiken de gör blir bättre av asdyra prylar?! Rent snicksnack, det finns fan inte nån som tror det. Vem i så fall?

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Man klarar sig med klyvsågen även som möbelsnickare. Om du bara visste hur grymma många möbelsnickare är med klyvsågen.

nja:

om man är hobby snickare så klarar man sig nog med en klyvsång från clas olsson.

om man är möbelsnickare till yrket så vill man nog hälst ha en bättre klyvsång.

klysåg var bara ett exempel.

om man är "hobby ljudnisse" så klarar man sig nog med en mick från bheringer..

om man är ljudtekniker till yrket så vill man nog hälst ha en bättre mick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en orange Black o Decker sticksåg, den var skitbillig för 25 år sen eller mer när jag köpte den. Den är hur bra som helst. Fast den väsnas som ett helt sågverk.

Och så älskar jag minundulat Ozzy som fyller ett år nu och är helt gul. Han kostade 270 kronor i Delsbo. Han kan sjunga "Hey Baberiba" och säga en massa ord som "Pappas pippi-pojke". Men det går trögt att lära honom att svära.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar att om man ser det som att alla världens prylar är lösningen på alla musikproblem så har man rätt?Dingbats har ju en mycket viktig poäng i att så INTE är fallet, och tror du att dyra prylar är lösningen så tycker jag det säger mer om din musikaliska förmåga än prylarna i sig.

Edit: sa samma sak två gånger.

Nej det menar jag inte, jag menar att om man ser alla människor som är villiga att lägga ner pengar på sitt intresse, eller sitt jobb för att det tillför livsnjutning eller någonting i livet är idioter så är det för mig ett idiotisk tankesätt. Vill jag lägga ner 30.000 kr på en pre-amp för att jag anser att det tillför något i mitt liv så är det upp till var person i sig.

Dock så får man ju SJäLV avgöra om det är VäRT 30.000 kr för just den prylen i sitt liv. Vilket i mitt fall som student och ny när det gäller inspelning och producering/mixning är helt sanslöst ovärt.

Men för han som har jobbat med detta eller haft det som hobby i hela sitt liv, har en bra inkomst och skulle ha nytta för den pre-ampen och tycker det skulle vara en värd investering med en pre-amp/gitarr för 30.000 så ser jag inget fel i att den personen köper skiten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rullbandspelare är bättre. Digitalia är ju bara nollor och nollor och nordpolen. Det är skandal, det är det jag alltid har sagt och Bebrinhger ska man ha spypåse till. Fast de är bra ändå, bättre än Black o Decker har jag hört, och Skiil och Husqvana och bakhjulsndribvna SAAB. De skulle aldrig slutat med tvåtaktsmotorerna vad var det jag sa, nu har kineserna stulit löningarna deras. Hade de bara lyssnat på mig så...

Fortsättning i nästa nr...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar aldrig i tonarten F för då tänker jag på ordet fitta och då syns det en stoooooor bula på mina byxor kanske.

Hur skulle det gå. fruntimrena tuggar och gnager.

Snart är det jul och ingen snög. Jag önskar en studio för sex miljarder pund för då blir mina låtar bättre. Då vill säkert Elvis komma dit och sjunga in sin nya LP. Hoppas han har med sig en extra jordnötssmörgås åt mig, jag har alltid velat smaka på dem, de ska ju va så goda.

Elvis fyller 120 år nu på söndag.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar aldrig i tonarten F för då tänker jag på ordet fitta och då syns det en stoooooor bula på mina byxor kanske.

Hur skulle det gå. fruntimrena tuggar och gnager.

Snart är det jul och ingen snög. Jag önskar en studio för sex miljarder pund för då blir mina låtar bättre. Då vill säkert Elvis komma dit och sjunga in sin nya LP. Hoppas han har med sig en extra jordnötssmörgås åt mig, jag har alltid velat smaka på dem, de ska ju va så goda.

Elvis fyller 120 år nu på söndag.

Varit på flaskan igen? 😉

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Ekonomi och miljö. Pengar och sopor.

Det är dyrt och dåligt för miljön att köpa billigt skit.

Du blir missnöjd snabbt, får dåligt betalt begagnat eller inte alls och

måste slänga ut ännu mer pengar på annat.

Skiten håller inte och slängs på sophögen. Värdelöst för miljön.

En gammal bra och DYR Neumannmick t ex håller för både ekonomi och miljö.

Den används hur länge som helst och du får tillbaka nästan alla pengar

efter 10 år när du vill köpa ngt annat.

Köp bra prylar - njut medan du äger och använder det istället för att

sitta halvt missnöjd och sukta efter annat - sälj efter många år och få tillbaka

mkt av din investering - prylen håller läääänge och påverkar miljön minimalt -

skänker glädje till nästa användare - etc etc. Recycle the good stuff.

Enkelt.

Vore mkt bättre att styra upp lagar om att inte tillåta tillverkning av billigt skit som inte

håller länge och som grisar ner vår planet.

Det borde ju t.o.m. vänstervridna muppar som lovordar budgetleksaker fatta...

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar aldrig i tonarten F för då tänker jag på ordet fitta och då syns det en stoooooor bula på mina byxor kanske.

Hur skulle det gå. fruntimrena tuggar och gnager.

Snart är det jul och ingen snög. Jag önskar en studio för sex miljarder pund för då blir mina låtar bättre. Då vill säkert Elvis komma dit och sjunga in sin nya LP. Hoppas han har med sig en extra jordnötssmörgås åt mig, jag har alltid velat smaka på dem, de ska ju va så goda.

Elvis fyller 120 år nu på söndag.

Hehe... har du provat varannan vatten?

😄

...eller en kopp kaffe utan kask, med tanke på tidpunkten på dina senaste inlägg.

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Värt att nämnas i sammanhanget tycker jag är hur vi musiker fortfarande klamrar oss fast vid 50-60 år gammal teknik som om det vore den gyllne standarden och betalar hutlösa överpriser för föråldrad teknik. Jag har själv köpt rörstärkare i alla möjliga prisklasser, och tyckt att de låter guld, men den här starka kantringen som finns mot "det varma magiska rörljudet" är rent otrolig. Vill någon köpa en specifik rördriven pre-amp för att de tycker att den låter guld - kör hårt! Samma sak med alla gamla hårdvaruprylar du kan tänka dig. Men de som tittar i kataloger och på dokumentärer och blir lyriska när de sen berättar om sin nybeställda kompressor från Würstl & Prick som är byggd för hand och innehåller endast fjorton komponenter (och givetvis kostar 39.900:-) och motiverar sin investering med "Det var precis en sån här Olle and the Ballsacks använde i studion 1964" men inte har en aning om att den låter sämre och har högre brus än en billig jäkla kompressor från kinesen, ja jag vet inte vad. Jag tappade tråden.

Hur som. Gamla dyra vintageprylar har ett oförtjänt rykte som magiska, gudomliga och "det enda rätta". Man borde ifrågasätta det oftare. En vintagekompressor för att du gillar den - Ja! För att Bill Putnam designade den? Nja...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra inlägg de senaste! Rör är bra i gitarrstärkare, men annars?

Jag skrev mina visdomord helt nykter, infuerad av vad som brukar stå på Facebook. Jag tänkte att ingen annan skrivit nåt som varit mycket vettigare i denna tråd. Jag har slutat dricka, jag var o spelade på ett 50-årskalas, spelade från halv tio till tre i ett sprut. Riggade ner o var hemma fyra. Kul som fan, det var ingen som blev dyngrak, förra helgens raggarspelning var det tvärt om, ingen vid medvetande halv ett.

Kramiz!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska FAN inte tro att man är nåt! Bäst att hålla sig till ett kassettdäck och två karaokemickar som rigg! Den här tråden är ett lysande exempel på avundsjuka, bitterhet och jante. Pinsamt.

Det där är det tråkiga standardinlägget i sådana här sammanhang. Jag har aldrig ifrågasatt människors rätt att köpa vad de vill, däremot skulle jag gärna vilja veta varför amatörer köper proffsutrustningutrustning. är det för att de tror att deras musik ska bli bättre, ett genuint teknikintresse eller något slags blingfaktor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska FAN inte tro att man är nåt! Bäst att hålla sig till ett kassettdäck och två karaokemickar som rigg! Den här tråden är ett lysande exempel på avundsjuka, bitterhet och jante. Pinsamt.

Haha, ja. Det föreligger vissa kulturella skillnader inom hur man ser på investeringar i sitt intresse. På vissa håll får man en dunk i ryggen och ett "Good for you!". I vår kultur riskerar man en skeptisk blick, lätt höjda ögonbryn och ett "Varför har du köpt den/det? Du är väl ingen rockstjärna?".

EDIT: Förtydligande.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är det tråkiga standardinlägget i sådana här sammanhang. Jag har aldrig ifrågasatt människors rätt att köpa vad de vill, däremot skulle jag gärna vilja veta varför amatörer köper proffsutrustningutrustning. är det för att de tror att deras musik ska bli bättre, ett genuint teknikintresse eller något slags blingfaktor?

Inom studiobranschen tror jag mycket kan härledas till två saker: påverkan från exempelvis intresseforum som detta och förbannat slipad marknadsföring. Varför köpte jag en Marshallstack i unga år? För att Slash hade en såklart!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, ja. Det föreligger vissa kulturella skillnader inom hur man ser på investeringar i sitt intresse. På vissa håll får man en dunk i ryggen och ett "Good for you!". I vår kultur riskerar man en skeptisk blick, lätt höjda ögonbryn och ett "Varför har du köpt den/det? Du är väl ingen rockstjärna?".

EDIT: Förtydligande.

Bra sagt, håller helt med.

Sen tror jag även man har en tro om att man kommer att växa i grejjerna, som man kanske inte behöver till 100% men är kul att ha.

Lite som när man köpte förstora skor som barn, man skulle ha något att växa i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Värt att nämnas i sammanhanget tycker jag är hur vi musiker fortfarande klamrar oss fast vid 50-60 år gammal teknik som om det vore den gyllne standarden och betalar hutlösa överpriser för föråldrad teknik. Jag har själv köpt rörstärkare i alla möjliga prisklasser, och tyckt att de låter guld, men den här starka kantringen som finns mot "det varma magiska rörljudet" är rent otrolig. Vill någon köpa en specifik rördriven pre-amp för att de tycker att den låter guld - kör hårt! Samma sak med alla gamla hårdvaruprylar du kan tänka dig. Men de som tittar i kataloger och på dokumentärer och blir lyriska när de sen berättar om sin nybeställda kompressor från Würstl & Prick som är byggd för hand och innehåller endast fjorton komponenter (och givetvis kostar 39.900:-) och motiverar sin investering med "Det var precis en sån här Olle and the Ballsacks använde i studion 1964" men inte har en aning om att den låter sämre och har högre brus än en billig jäkla kompressor från kinesen, ja jag vet inte vad. Jag tappade tråden.

Hur som. Gamla dyra vintageprylar har ett oförtjänt rykte som magiska, gudomliga och "det enda rätta". Man borde ifrågasätta det oftare. En vintagekompressor för att du gillar den - Ja! För att Bill Putnam designade den? Nja...

"Olle and the Ballsacks" 😄

Håller med. Jag tillhör dom som blir lyriska över Bill Putnams grejor men erkänner utan omsvep att jag har en passion för gamla prylar överhuvudtaget, gamla leksaker, båtmodeller som nån sjöman byggde för femtio år sedan, gamla möbler, en handgjord snusdosa i plåt, old shit helt enkelt.

Även om jag hade pengarna så skulle jag aldrig lägga över tio papp på en hårdvaruenhet av något slag, om ens det, annat än om jag hade en kommersiell studio som var beroende av det för att attrahera kunder. Jag har hållit på med inspelningsteknik i över 30 år, från traditionella system med rullbandare och mixerbord stora som Ikea-madrasser till blygsamma HD-system på Atari Falcon och senare Alesis ADAT, och slutligen min första DAW med Cubase VST 3 på en Powermac 6600 -95 nån gång (Wunderverb FTW! 😛), och därefter hela vägen till Cubase 5 och Ableton Live på PC idag.

Hur som haver, det jag vill komma till är att det har aldrig någonsin varit billigare att spela in med hög kvalitet än det är idag. Om jag t ex lägger i runda slänga tvåtusen spänn på ett väl valt ljudkort med en eller två inbyggda preamps, så kommer jag att få en helt fantastisk ljudkvalitet. Med lite tur kan jag komma undan ännu billigare, och köper jag begagnat så kan jag få riktigt bra grejor för en spottstyver.

Fantastisk ljudkvalitet, verkligen? Ja. Mycket av det som folk lyssnar på idag om man går tio, femton år tillbaka i tiden är inspelat med betydligt sämre grejor än vad man nu kan köpa för småpengar. Bra grejor kostar helt enkelt väldigt lite, och det man får i form av ljudkvalitet när man lägger till de extra tusenlapparna är de få, allra sista procenten.

Värt att ha i åtanke är också att detta kommer de allra flesta av lyssnarna inte ens att märka, när de lyssnar med de bifogade lurarna till iPhonen, i laptopens högtalare, på monoradion i köket, på superdunder-bas-anläggningen för 900 kr på Siba som de har som stereo eller i datorhögtalarna som de kör Spotify i 128 kbps genom.

Jag skulle själv aldrig lägga stora pengar på studioutrustning. Dels därför att skillnaden i det stora flertalet fall är marginell, kosmetisk och hypad, men också för att det känns kass för mig att som ekonomiskt sett gynnad västerlänning bränna pengar på saker som jag verkligen inte behöver. Men det handlar bara om en känsla för mig personligen. Jag lägger ingen som helst värdering i detta för någon annan, och tycker att det är rent ut sagt patetiskt att moralisera över vad folk väljer att göra med sina pengar. För den som vill förändra ett samhälle tror jag man är fel ute om man tror att något sådant kan ske genom moralpredikningar och jämförelser av vem som lever mest asketiskt. Helt fel ute...

Jag har under flera år arbetat på en stor fabrik i Thailand, där arbetsförhållandena inte låg långt ifrån de i exempelvis Kina, och kan säga att den debatt som förs i västerlandet om "Kinaproducerat" är väldigt skev, sensationslysten och vinklad till att ge folk lite bättre samvete om de inte köper en viss matta på Ikea. Det säljer helt enkelt nyheter som smör att ge folk en tro att de kan ha ett gott samvete, särskilt i ett land där det ofta och gärna moraliseras.

Problemen är betydligt mer komplicerade än så. Verkligen...

Med allt ovanstående sagt, inget ont menat alls till de som lägger stora pengar på dyr studioutrustning av vilken anledning som helst. Hoppas det framgår.

Om jag skulle predika något överhuvudtaget, så vore det: Köp och använd det som DU tycker låter bra, och/eller blir inspirerad av att jobba med. Var kritisk mot marknadsföring och använd dina egna öron i första hand 🙂

Redigerat av Bodhi
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
Jag har aldrig ifrågasatt människors rätt att köpa vad de vill, däremot skulle jag gärna vilja veta varför amatörer köper proffsutrustningutrustning. är det för att de tror att deras musik ska bli bättre, ett genuint teknikintresse eller något slags blingfaktor?

Det finns lika mycket svar på det som det finns personer här. Var går gränsen då? Ett billigt ljudkort med proffsig preamp, är det en blingfaktor då? Var går gränsen mellan proffsprylar och amatörprylar? Finns det någon sån....egentligen idag? är man medioker gitarrist, ska man nöja sig med en billig Epiphone istället för en dyr Gibson?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Om jag skulle predika något överhuvudtaget, så vore det: Köp och använd det som DU tycker låter bra, och/eller blir inspirerad av att jobba med. Var kritisk mot marknadsföring och använd dina egna öron i första hand 🙂

Precis. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är det tråkiga standardinlägget i sådana här sammanhang. Jag har aldrig ifrågasatt människors rätt att köpa vad de vill, däremot skulle jag gärna vilja veta varför amatörer köper proffsutrustningutrustning. är det för att de tror att deras musik ska bli bättre, ett genuint teknikintresse eller något slags blingfaktor?

inte för att musik ska bli bättre, utan för att den ska låta bättre fångad. sen kanske man inte har koll riktigt, och råkar köpa något fel. men jag tror amatörer sällan köper alltför dyra grejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...