Jump to content
Annons

Spotify nästlar sig in i egna datorn?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Joxade i Spotify nyss och där dök en massa GUITAR 66 låtar upp där, fast jag aldrig ens försökt få dem dit... Är det bara nåt som Spotify nästlar sig in och hittar i min dator, eller kan fler än jag hitta det i sin Spotify?

Kan nån vara hygglo och söka på tex

GUITAR 66 Windjammer

Jävligt konstigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Programmet letar upp media du har på datorn så att du kan komma åt dem även via Spotify.

Tanken är att man kan använda Spotify som mediaspelare även för musiken man redan har på datorn.

Så det är helt lokalt i din dator och inget som läggs ut på Spotify.

Mvh

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Anade det. Och lyssnar jag på nåt på spotify, ser andra Facebookjävlar det och så kan det stå att Harry Persson gillar att jag lyssnat på Jimi Hendrix som uppfann Marshallförstärkaren. Det gillar jag inte alls... Microsoft läser säker precis all mail vi skickar o får, de kan säkert se alla de bankkoder vi skriver in i datorerna. Storebror ser oss, inget skämt alls.

Ser man på porr vet de det med, haha fy fan

Link to comment
Dela på andra sajter

I framtiden kommer det vara stor brist på a] vatten och b] integritet.

Radera ditt Facebook-konto så här:

1) Logga in

2) Klicka på lilla pilen uppe till höger

3) Välj "Hjälpcenter"

4) Välj "Problem med att använda Facebook"

5) Välj "Inaktivera eller ta bort ditt konto"

6) I mitten, se den feta texten "Permanent utan möjlighet att återställa ...", klicka på "här"

7) Följ anvisningen

😉

Redigerat av Assar
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

I framtiden kommer det vara stor brist på a) vatten och 😎 integritet.

Radera ditt Facebook-konto så här:

1) Logga in

2) Klicka på lilla pilen uppe till höger

3) Välj "Hjälpcenter"

4) Välj "Problem med att använda Facebook"

5) Välj "Inaktivera eller ta bort ditt konto"

6) I mitten, se den feta texten "Permanent utan möjlighet att återställa ...", klicka på "här"

7) Följ anvisningen

😉

Haha, när vi väl är inne på denna banan så kan man kolla in den här sidan. Sjuk impad av idén, dock för feg för att använda den.

http://suicidemachine.org/

Link to comment
Dela på andra sajter

I framtiden kommer det vara stor brist på a) vatten och 😎 integritet.

Radera ditt Facebook-konto så här:

1) Logga in

2) Klicka på lilla pilen uppe till höger

3) Välj "Hjälpcenter"

4) Välj "Problem med att använda Facebook"

5) Välj "Inaktivera eller ta bort ditt konto"

6) I mitten, se den feta texten "Permanent utan möjlighet att återställa ...", klicka på "här"

7) Följ anvisningen

😉

Haha, jag trodde först det var ett sätt att ta bort möjligheten för andra att se vad för låtar jag lyssnar på.... Men det var ju lite mer drastiskt än så!

Men nu är det en gång så att livet inte funkar lika bra utan Spotify. Reklam för mig som musiker är gratis och ger mer än vilka tidningsannonser som helst. Skickar jag ut en inbjudan till mina 850 vänner att jag ska spela nånstans drar det oftast en hel del folk.

Och nu när jag spelar ute kommer folk och sargar att de vill höra mina egna låtar som de fått sig fullmatrade med på Facebook. Thats cool.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jag körde den där delete permanent på FB för ett par månader sedan och gud så skönt att bli av med alla inlägg om när folk borstar tänderna och plockar svamp och sånt. Har inte saknat det ett förbaskade dugg. Tycker det är roligare att snacka i realtid med folk.

Det är inte bara Spotify och MS som nästlar sig in samma hos konkurrenten med deras icloud. Vet inte ens hur man (om det ens går) raderar grejor från sitt moln, 15 gig eller nåt är gratis och sen får man köpa mer! Min telefon och surfplattan kan jag bara tanka ur grejor ur genom Itunes eller Iphoto den dyker inte upp som usb längre? Jag har inget intresse av det där ag vill styra det helt själv.

Köper du en iphone får du inte igång den utan dator och inte utan ett konto där. Ett konto där kan du inte få om du inte har ett kreditkort som man kan knyta till kontot?

Spotify är nog lugnt jämfört hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

I framtiden kommer det vara stor brist på a) vatten och 😎 integritet.

Dagens bästa 😄

Spotify har börjat bli allt mer irriterande i sina försök att tänka åt användaren och koppla ihop denne med fan och hans moster och hennes systerdotters avlägsna släktings polare Adrian. Har vi inte nått den absoluta botten av meningslösa tidsfördriv när vi ska trycka "Gilla" på vad kreti och pleti lyssnar på? Det räcker väl med horderna av "Nu har jag druckit kaffe, det var gott" som man måste nöta ut scrollhjulet med i sökandet efter livets mening (ja, även den har en Facebooksida).

Bitter, moi? Pffft.

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

Anade det. Och lyssnar jag på nåt på spotify, ser andra Facebookjävlar det och så kan det stå att Harry Persson gillar att jag lyssnat på Jimi Hendrix som uppfann Marshallförstärkaren. Det gillar jag inte alls... Microsoft läser säker precis all mail vi skickar o får, de kan säkert se alla de bankkoder vi skriver in i datorerna. Storebror ser oss, inget skämt alls.

Ser man på porr vet de det med, haha fy fan

Kan du inte gå till Account Settings -> Apps och sedan ta bort Spotify? Det gjorde jag och den är borta permanent nu. När andra har lyssnat har jag valt att dölja appen (vilket man kan göra i feeden). Facebookkopplingen till mitt spotifykonto deaktiverade jag innan Spotify kom med sina nya facebookgrejer (och -krav för nya användare) så det kanske inte går längre? Annars så skulle jag rekommendera det.

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

100-tals miljoner användare har antingen fel eller fattar inte ett jävla skit! Guitar Nilsson, BurninSven och Bodhi, däremot, de vet minsann hur dagens IT-marknad ska fungera för alla...

Nä! De flesta ZX80-gubbar lider av samma syndrom: Om inte programvaran/tjänsten fungerar som om den var skräddarsydd uteslutet efter ens egna krav och syften, ja, då är det en jävla skit-vara/tjänst som vi ska uppmana hela världen att bojkotta.

Låt 70-/80-/90-talisterna sköta marknaden. Alla äldre-talister har haft sitt; hade dessa låtit lyssna på de ännu-äldre-talister, hade vi inte ens haft TV idag, för det blir man blind av...

Paranoia = ett sjukligt tillstånd av överdriven misstänksamhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte gå till Account Settings -> Apps och sedan ta bort Spotify? Det gjorde jag och den är borta permanent nu. När andra har lyssnat har jag valt att dölja appen (vilket man kan göra i feeden). Facebookkopplingen till mitt spotifykonto deaktiverade jag innan Spotify kom med sina nya facebookgrejer (och -krav för nya användare) så det kanske inte går längre? Annars så skulle jag rekommendera det.

Tack för det där. Det stod på svenska i min FB, men jag tror jag lyckades ta bort Spotify ur min Facebook. Tror...

Link to comment
Dela på andra sajter

100-tals miljoner användare har antingen fel eller fattar inte ett jävla skit! Guitar Nilsson, BurninSven och Bodhi, däremot, de vet minsann hur dagens IT-marknad ska fungera för alla...

Nä! De flesta ZX80-gubbar lider av samma syndrom: Om inte programvaran/tjänsten fungerar som om den var skräddarsydd uteslutet efter ens egna krav och syften, ja, då är det en jävla skit-vara/tjänst som vi ska uppmana hela världen att bojkotta.

Låt 70-/80-/90-talisterna sköta marknaden. Alla äldre-talister har haft sitt; hade dessa låtit lyssna på de ännu-äldre-talister, hade vi inte ens haft TV idag, för det blir man blind av...

Paranoia = ett sjukligt tillstånd av överdriven misstänksamhet.

Hade du din snorgärs läst lite bättre hade du kanske (troligen inte) förstått att jag gillar Facebook.

Link to comment
Dela på andra sajter

100-tals miljoner användare har antingen fel eller fattar inte ett jävla skit! Guitar Nilsson, BurninSven och Bodhi, däremot, de vet minsann hur dagens IT-marknad ska fungera för alla...

Nä! De flesta ZX80-gubbar lider av samma syndrom: Om inte programvaran/tjänsten fungerar som om den var skräddarsydd uteslutet efter ens egna krav och syften, ja, då är det en jävla skit-vara/tjänst som vi ska uppmana hela världen att bojkotta.

Låt 70-/80-/90-talisterna sköta marknaden. Alla äldre-talister har haft sitt; hade dessa låtit lyssna på de ännu-äldre-talister, hade vi inte ens haft TV idag, för det blir man blind av...

Paranoia = ett sjukligt tillstånd av överdriven misstänksamhet.

Jösses... om jag inte kunde stava till fördomar om människor förut så kan jag det nu 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jösses... om jag inte kunde stava till fördomar om människor förut så kan jag det nu 😄[Valles fetstil]

Njae, insiktsförmåga skulle jag hellre kalla det. Jag hör till dem som menar att just min generation inte är den optimala, den intelligent fullbordade. Varje ny generation kommer att sträva efter att utvecklas, samtidigt som den "föregående" generationen alltid kommer att tro att den var den perfektaste av dem alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skiljelinjen går väl mellan tre grupper (grovt räknat):

1) De som skiter i sin egen integritet, inte vet vad det är för något eller saknar kunskap om hur den påverkas av att använda tjäsnterna.

2) De som värderar sin integritet tillräckligt högt för att inte använda tjänsterna

3) De som har kunskapen om hur integriteten påverkas, men tycker att det ändå är värt det för att kunna använda tjänsterna.

Ungarna som växer upp idag har väl redan från början haft begränsad integritet i och med att deras föräldrar lagt ut hela deras detaljerade historia (inkl bilder) på nätet. Så det kommer nog inte ha vetat av nåt annat än noll-integritet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt det här påminner mig lite om 1997 när jag började använda Internetbanken. I stort sett ingen jag kände kunde tänka sig göra det. Var jag inte riktigt klok? Fattade jag inte hur stora risker jag utsatte mig för? Och så vidare. Idag har folk en mer avslappnad attityd gentemot Internetbanktjänster (även om det finns några som menar att de "tvingas" till att använda dem).

Fast, uppenbarligen finns det de som önskar att Internet aldrig kom till. Det var mycket bättre förr. För då fördes inga hemliga register över invånarna, kommunismen fanns inte, byråkratin var jättesmidig, allmänbildningen var bredare...

Eller vänta nu...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Njae, insiktsförmåga skulle jag hellre kalla det. Jag hör till dem som menar att just min generation inte är den optimala, den intelligent fullbordade. Varje ny generation kommer att sträva efter att utvecklas, samtidigt som den "föregående" generationen alltid kommer att tro att den var den perfektaste av dem alla.

Jomen både det och ditt inlägg i sak håller jag med om, jag menade att du tillskrev egenskaperna till tre utvalda, undertecknad inkluderad 😄 Sedan hade jag nog inte dragit en hel generation över en kam, jag är nog mer inne på Assars linje ovan. Frågan för mig personligen är inte tjänstens funktionalitet, när vi talar om IT som vitt begrepp, utan de sociala effekter den kan tänkas ha på individ och samhälle. Där ser jag nog ett behov av både äldre och yngre generationers erfarenheter.

Mitt inlägg längre upp i tråden om Spotify är helt ironiskt. Den dag jag på fullt allvar skulle beklaga mig över en IT-underhållningstjänsts funktionalitet går jag nog och skjuter mig efteråt, 😄 ilandsproblem DeLuxe...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan hade jag nog inte dragit en hel generation över en kam

Fast det gjorde jag inte. Jag sällade ju mig till dem inom min generation som inte nödvändigtvis "visste bättre" än alla andra.

Där ser jag nog ett behov av både äldre och yngre generationers erfarenheter.

Absolut! Att dra nytta av erfarenheter är aldrig fel. Men man måste se till nuets förhållanden, proportioner och användningsomfång. Bojkott, till exempel, är sällan en lösning (särskilt inte om den kommer från generation "föregående").

Mitt inlägg längre upp i tråden om Spotify är helt ironiskt

Mitt också. Delvis, i alla fall.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Allt det här påminner mig lite om 1997 när jag började använda Internetbanken. I stort sett ingen jag kände kunde tänka sig göra det. Var jag inte riktigt klok? Fattade jag inte hur stora risker jag utsatte mig för? Och så vidare. Idag har folk en mer avslappnad attityd gentemot Internetbanktjänster (även om det finns några som menar att de "tvingas" till att använda dem).

Jag ser inga större integritetsproblem med Internetbankerna, förutom att stadsmakter lättare kan tilltvinga sig information om människors ekonomiska förehavanden och status. Men det är ju inte så att de publicerar mina ekonomiska transaktioner för mina vänner och kreti&pleti.

När det gäller de här frågorna bör man varken vara naiv eller bakåtsträvare ...

Redigerat av Assar
Link to comment
Dela på andra sajter

Skiljelinjen går väl mellan tre grupper (grovt räknat):

1) De som skiter i sin egen integritet, inte vet vad det är för något eller saknar kunskap om hur den påverkas av att använda tjäsnterna.

2) De som värderar sin integritet tillräckligt högt för att inte använda tjänsterna

3) De som har kunskapen om hur integriteten påverkas, men tycker att det ändå är värt det för att kunna använda tjänsterna.

Alternativ 2) skulle också kunna vara de som överskattar "problemets" storlek. Eller överskattar sin egen integritet.

Det kommer alltid att förskjutas mellan generationer och den äldre kommer att tycka att det som är naturligt för den nya generation är förkastligt. Och när den nya generationen blir gammal så är det samma sak igen. Det har ju knappast varit några problem att kartlägga människor innan internets födelse i allmänhet och facebooks i synnerhet. Sen är man ju naturligtvis fri att tycka vad man vill om det och göra vilka val man vill rörande det, men det kommer alltid att bli i olika kontexter man ser på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det gjorde jag inte. Jag sällade ju mig till dem inom min generation som inte nödvändigtvis "visste bättre" än alla andra.

Absolut! Att dra nytta av erfarenheter är aldrig fel. Men man måste se till nuets förhållanden, proportioner och användningsomfång. Bojkott, till exempel, är sällan en lösning (särskilt inte om den kommer från generation "föregående").

Ja det där tycker jag kan vara lite svårt ibland, att ha ena foten i sin egen generation och andra i nuvarande, och att då ha koll på när man bara är rigid och konservativ eller när man vet bättre av erfarenhet. Det var lättare när man var ung, då hade man alltid rätt... 😛

Bojkott tycker jag inte är en lösning på tekniksamhällets konsekvenser i stort. Däremot kan man ju utifrån egna preferenser ibland välja att inte ta del av det, som t ex att köpa en tvättmaskin med bara av och på och temperatur istället för 98 olika sätt att tvätta ett par strumpor på. Men det handlar ju mer om att inte all implementerad teknisk utveckling är i fas med de behov folk har - utvecklingen i sig är ju inte av ondo. Några år senare kommer det kanske en tvättmaskin som själv känner av att det är ett par ullstrumpor och tvättar därefter, med teknologi baserad på föregående modellers utveckling.

Om man t ex tycker att Facebook är en plåga och bojkottar det, kanske då baserat på det fokus på trivialiteter som till stor del florerar där eller den ego-onani det verkar vara för en del användare (vilket jag också håller med om), så har man kanske rätt i det och för all del all rätt att inte delta. Men man missar samtidigt att Facebook är till enorm nytta för människor att hålla kontakt med långväga nära och kära och även bryta isoleringen för en del människor. Min gamla gudmor som bor i ett gammalt ruckel mitt ute på vischan älskar Facebook och hade varit isolerad utan det. Hon kan hålla kontakt utan att behöva ringa och undra om hon stör eller ha något nytt att berätta. Själv kan jag hålla kontakt med gamla vänner och jobbarkompisar i Thailand och få en inblick i hur de har det.

Jag vet inte... jag kan ibland tycka att man helt enkelt har ett mänskligt ansvar att hänga med åtminstone hyfsat i utvecklingen för att inte i det långa loppet ta kål på sin egen omdömesförmåga (och med den förmågan att leva i och kanske bidra till samhället). Bojkott i de här sammanhangen skapar mest bara utanförskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alternativ 2) skulle också kunna vara de som överskattar "problemets" storlek. Eller överskattar sin egen integritet.

Om det är en "överskattning", "underskattning" eller "korrekt skattning" är formuleringar som bara handlar om hur andra ser på din egen värdering av din egen integritet. En sån åsikt från andra om en sak som bara gäller mig själv skulle jag bemöta med "-Det ska du skita i". Typ. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...