Jump to content
Annons

Vilse i mikrofondjungeln


enghell

Recommended Posts

Tjena studiorävar.

Funderar på att skaffa mikron/mikrofoner för sång och akustisk gitarr. Musiken jag jobbar med är mest extrem metal (micken ska inte användas för growl, det har jag annat till) men annan musik kan förekomma och då även inslag av ren sång/tal plus som sagt inslag av akustisk gitarr.

Har funderat på följande mickar:

Røde NT1-A

Røde NT2-A

Audio Technica AT-2035

sE Electronics x1

Neumann TLM 102

Neumann TLM 103

Oktava MK012

Violet Design Black Knight

Jag vet att det är stor spridning på priserna mellan dessa mikar och det hela gör mej fundersam.

Ska jag t.ex. köpa en Røde NT2-A och en/två Oktava eller någon annan kombination eller är någon av dem så pass bra att de fixar både och ensam? Tanken är också att eventuellt köpa en Focusrite ISA One som komplement till pre-amparna i mitt RME Babyface.

Någon som har ett bra förslag (även på vad ni tycker om Focusrite ISA One)? Givetvis vill jag (som de flesta andra) komma undan så billigt som möjligt, men det är inte det allra viktigaste.

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Läggdags här så det blir bara några snabba rader. Röde NT-2 är fin på sång och särskilt manliga röster om du vill ha lite bett i övre mellanregistret. Men var beredd på att behöva använda deesser. Oktava MK012 är en liten goding som man kan ha till mycket, kalas till överhäng och stråk och även fin till akustisk gitarr - men kan ibland vara lite svår att få att funka ensam till gitarr. Jag brukar ibland få slänga på en mik till då, med fördel då faktiskt en dynamisk för att få lite kärna. Röden på gitarr funkar, men är svårplacerad och plockar fort upp bumligheter och rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Av de mickar du nämner ovan skulle jag direkt föreslå. AT2035 och TLM102. Oktavamickarna är också fina men funkar inte så bra till sång tycker jag.

Ett annan jag skulle föreslå, som inte nämns, är Oktavamod MK-319 http://www.oktavamodshop.com/product_info.php?cPath=2_28&products_id=100

en mick som aldrig upphör att imponera på mig. Super på både sång och akustisk gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...