Jump to content
Annons

*borttaget*


Jamenjoel

Recommended Posts

Annons

Får fan ont i öronen av att lyssna på låten, 😄 helt sönderlimiterad... Det låter som en flanger på en bussmix (låter som att inte allt är med ändå, men det är snudd på för kort för att höra). Prova att lägga en flanger på mastern och automatisera från noll till 60% wet och sen snabbt tillbaka igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid en andra lyssning så får jag nog hålla med Kokanin, det är en phaser, inte en flanger.

Haha! Nu får vi bestämma oss. Jag ändrade nyss till Flanger. Undrar om det inte är det ändå. Svårt att höra när effekten varar i tre sek, och har inga lurar här.

Jag tycker Flanger kan ge lite mer övertoner/bieffekter, vilka jag känner igen i klippet. Phaser är liksom lite plattare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var rätt prickat från början, definitivt en phaser 😄 Snabbt svep och i stereo.

Just nu står jag fast vid att du hade rätt. Kommer tillbaka gamla minnen. Flanger var den första gitarreffekten jag köpte (skumt skulle det vara!). Ska dock sova på saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lyssnat på det fyra gånger och tror faktiskt att det är en flanger OCH en phaser... 😄 Den har både det där tjocka, mulliga LFO-svepet som man får med en phaser, och det metalliska kamfiltersvepet som man får med en flanger. Kan jag vara sanningen på spåret?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lyssnat på det fyra gånger och tror faktiskt att det är en flanger OCH en phaser... 😄 Den har både det där tjocka, mulliga LFO-svepet som man får med en phaser, och det metalliska kamfiltersvepet som man får med en flanger. Kan jag vara sanningen på spåret?

Jag är lite inne på samma spår, dvs att det är en blandning av Phaser och Flanger. Dock svårt att avgöra när man inte har lurar. Lyssnar på laptop (tror inte jag nämnt det). Hör därför inte det mulliga i effekten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat lägga på båda men det låter fortfarande för mjukt. Inte lika flippat. Flippat, men inte lika. Någon ide för att få det ännu mer crazy?

Nu lyssnar jag inte med lurar, men lät helt klart möjligt att få till den effekten med Flanger och/eller Phaser. Testa med att ratta lite på de olika parametrarna. Rate/speed, depth osv. Massa Depth på Flanger tror jag på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär är det nu:

http://dl.dropbox.com/u/4674383/Visa.mp3

Jag är inte helt nöjd, vad kan man mer göra?

Edit: Förutom att dra ner på all loudness lite hehehe....

Den stora skillnaden på effekten, i RHCP's och din låt, är att i din låt försvinner ljudet. I deras låt hör du svepet helatiden och det blir inget avbrott, på samma sätt.

Kanske om du kör lägre rate/speed på Phasern, så ljudet inte hinner försvinna, och laborerar lite med depth på Flanger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt effekten komma lite snabbare och lägg ut den mer i stereo så tror jag den är hemma. Om du inte kan panorera den mer eller öka någon width-parameter i effekterna, så kan du lägga på en stereobreddare om du har någon sådan, och automatisera mängden på samma sätt. Det brukar bli fas-fest med stereobreddare, men det är ju bara någon sekund och märks nog inte med tanke på effekten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh fan tackar.

Btw testade jag maxa feedbacken på phasern och jag trodde att jag skulle dö efter jag lyssnat. Kändes som någon stoppade in en istapp i vänstra örat. Tror jag fick en seizure i någon sekund alltså.

Nu åkte lurarna fram och upplevde ungefär samma istapp som du, när jag lyssnade på RHCP. Nu med lurar tror jag mer på Phaser. Ratta lite med parametrarna och försök bibehålla basfrekvenserna. Blir det för mycket Phaser (fasfel) blir det för platt och energin försvinner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar faktiskt att det är ett avbrott, men inte att man hör svepet komma i bakgrunden några sekunder innan.

Jag tycker inte heller det är fel med ett avbrott, men det blir en annan typ av effekt. Tror det handlar mycket om timing (t.ex. att effekten kommer in lite tidigt, som du säger).

Lycka till TS!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...