Jump to content
Annons

Hur styr jag midikanaler?


LejonLeo

Recommended Posts

Såhär ligger det till:

Jag vill kunna styra min Roland SPD-S där jag har mina samplingar

post-4675-0-26244500-1321101051_thumb.jpg

med min mindre, och smidigare Yamaha SU-10 som jag kan ha liggandes på

synthen och bara trycka på någon av de små padsen (denna lilla enhet har nämligen bara några sekunders samplingmöjlighet i det lilla minnet som inte går att bygga ut)

post-4675-0-43082500-1321101139_thumb.jpg

Men hur i helvete kopplar jag ihop dem så att en bestämd pad på SU-10 blir en bestämd sampling på SPD-S?

Jag har aldrig förstått det här med midiprotokoll och tycker ofta att det bara leder till djävulskap

(har tex fortfarande inte lyckats få in de interna ljuden från mitt stagepiano Yamaha S-80 i rullgardinsmenyn i Cubase...)

En lösning hade ju såklart varit att införskaffa någon smidig Akai-maskin, men när jag nu sitter här med två samplare vill jag ju helst inte skaffa en tredje...

Och nej, jag vägrar ha laptop på scen. Så en mjukvarusampler blir det inte fråga om.

Dels för att det är så vansinnigt fult och osexigt med en musiker som sitter och pillar på en dator

men framför allt att det känns opålitligt.

(Ett tag körde jag för bekvämlighets skull allting via reason och ett midiklaviatur med inbyggt ljudkort.

Men så hängde sig datorn mitt under en spelning... Aldrig igen säger jag bara)

Någon som har koll på det här med midikopplingar och det där med midikanaler och midimesseges.

För mig är det rena grekiskan. Men jag behöver få en lösning på det här.

Att sitta och slå på SPD-S:en är ett nödalternativ, men ingen tjusig lösning direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kopplar en 5-polig standard MIDI-kabel från MIDI Out på din Yamaha till MIDI In på din Roland.

För att din Roland-enhet ska spela upp ljud när den triggas av MIDI-data från Yamahan måste du ställa in båda enheterna på att använda samma MIDI-kanal:

På Roland SPD-S:

För att ändra inställningarna ska enheten vara i Patch eller Wave mode. (tryck [PATCH] eller [WAVE].

Tryck [sETUP]

Använd [PAGE] för att stega fram till MIDI, tryck sedan [ENTER]

Använd [PAGE] för att stega genom parametrar och [-] / [+] för att ändra värdet.

Sätt "MIDI Ch" till den kanal du vill använda (1-16). Om parameterns värde är OFF så varken sänder eller tar enheten emot MIDI-data.

Sätt "PC Tx/Rx" till ON om du vill kunna välja ljuduppsättning från Yamahan.

Sätt "CC Tx/Rx" till ON om du vill tillåta indata för Foot Control och Expression.

Avsluta genom att trycka [EXIT] och sedan [PATCH] eller [WAVE].

På Yamaha SU-10:

Från PLAY mode, tryck [sHIFT]+[uTIL] för att gå in i UTILITY mode.

Använd [>] eller [<] för att stega till verktyget MIDI, sen [ENTER]

Använd [>] eller [<] för att välja parameter och [+1] eller [+1] för att ändra värdet. [ENTER] för att spara värdet

- Sätt parametern "MIDICh" till samma kanal som du valde på Roland-enheten (1-16)

Tryck sist [EXIT] för att återvända till UTILITY-menyn, och [EXIT] igen för att återvända till PLAY mode.

Nu borde du kunna få ljud i din Roland genom att trigga med Yamahan. Sedan går det att finlira ytterligare, tex att ställa in vilka knappar som ska styra vilka pads o.s.v. Läs mer i manualerna:

http://lib.roland.co.jp/support/en/manuals/res/1811550/SPD-S_e5.pdf

http://www.synthman.com/cgibin/x.cgi/yamaha/support/SU10_Owners_Manual.pdf

Lycka till! / Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

En variant är väl att göra mp3-filer och ha med sej en liten spelare på scen, då slipper du alla midiproblem

Nja, funkar halvbra. Hade tidigare låtar/samplingar på MD men det är inte direkt live-vänligt. Man kan inte hålla på och försöka tyda ett litet teckenfönster i scenmörkret och det blir svårt att vara spontan och anpassa sig om låtorningen ändras t.ex. Dessutom har jag ibland ett intro eller outro enbart på klaviaturen och då måste samplingen/låten starta eller stanna DIREKT när jag trycker på knappen. Och ibland ska en sampling komma in enbart på en refräng och då måste den fan starta exakt när jag vill att den ska göra det annars pajar hela låten.

MD som jag körde med när det var modernt, och cd och mp3-spelare fixar inte detta utan "laggar" alltid lite och är på tok för pilliga och fippliga för att göra ett bra jobb på scen i det här sammanhanget.

Redigerat av LejonLeo
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kopplar en 5-polig standard MIDI-kabel från MIDI Out på din Yamaha till MIDI In på din Roland.

För att din Roland-enhet ska spela upp ljud när den triggas av MIDI-data från Yamahan måste du ställa in båda enheterna på att använda samma MIDI-kanal:

På Roland SPD-S:

För att ändra inställningarna ska enheten vara i Patch eller Wave mode. (tryck [PATCH] eller [WAVE].

Tryck [sETUP]

Använd [PAGE] för att stega fram till MIDI, tryck sedan [ENTER]

Använd [PAGE] för att stega genom parametrar och [-] / [+] för att ändra värdet.

Sätt "MIDI Ch" till den kanal du vill använda (1-16). Om parameterns värde är OFF så varken sänder eller tar enheten emot MIDI-data.

Sätt "PC Tx/Rx" till ON om du vill kunna välja ljuduppsättning från Yamahan.

Sätt "CC Tx/Rx" till ON om du vill tillåta indata för Foot Control och Expression.

Avsluta genom att trycka [EXIT] och sedan [PATCH] eller [WAVE].

På Yamaha SU-10:

Från PLAY mode, tryck [sHIFT]+[uTIL] för att gå in i UTILITY mode.

Använd [>] eller [<] för att stega till verktyget MIDI, sen [ENTER]

Använd [>] eller [<] för att välja parameter och [+1] eller [+1] för att ändra värdet. [ENTER] för att spara värdet

- Sätt parametern "MIDICh" till samma kanal som du valde på Roland-enheten (1-16)

Tryck sist [EXIT] för att återvända till UTILITY-menyn, och [EXIT] igen för att återvända till PLAY mode.

Nu borde du kunna få ljud i din Roland genom att trigga med Yamahan. Sedan går det att finlira ytterligare, tex att ställa in vilka knappar som ska styra vilka pads o.s.v. Läs mer i manualerna:

http://lib.roland.co...50/SPD-S_e5.pdf

http://www.synthman....ners_Manual.pdf

Lycka till! / Martin

Tack så mycket för ett utomordentligt svar, även om det var lite väl grundläggande.

Det är just på det där "finliret" som skon klämmer.

Det är nog jag som inte riktigt lyckats formulera mitt problem ordentligt tror jag.

Jag är med på allt du säger och jag får ljud ur SPD:s när jag trycker ner en pad på SU-10, men jag har ingen aning eller kontroll över vilket ljud.

Säg för enkelhetens skull att när jag trycker ner pad 1 på min Yamaha så vill jag spela upp samplingen som ligger på pad 1 på min Roland. Om nu så inte händer, utan istället spelar något helt annat upp, hur ändrar jag då så pad 1 på Yamahan styr pad 1 på Roland?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag tolkade det som att du inte fått MIDI att fungera alls.

I Roland kan du redigera varje pad, och ange vilken not som triggar den.

"Hold down [sHIFT] and press the PAGE buttons or hit a pad/trigger to change the pad/trigger. --- Press PAGE buttons to change the parameter and press [-]/[+] to change values."

Parametern heter Note# och kan ha värdena 0(C-)–127(G9)

Eventuellt fungerar det att trycka ned rätt pad på Yamahan när du ska sätta de här värdena så att du automagiskt får rätt nummer..! (tyckte jag läste det nånstans, men kan inte hitta den nu igen)

Så här är värdena per default:

Number Playing Surface Initial Value

1 PAD 1 60 (C4)

2 PAD 2 61 (C#4)

3 PAD 3 62 (D4)

4 PAD 4 63 (D#4)

5 PAD 5 64 (E4)

6 PAD 6 65(F4)

7 PAD 7 66(F#4)

8 PAD 8 67 (G4)

9 PAD 9 68 (G#4)

10 TRIG IN 1 69 (A4)

11 TRIG IN 2 70 (A#4)

12 FOOT SW 1 71 (B4)

13 FOOT SW 2 72 (C5)

Läs mer på sid 36 i manualen

Redigerat av MartinÖjes
Link to comment
Dela på andra sajter

tack så mycket för ytterligare ett bra svar. nu börjar vi ringa in problemet.

om nu de nio padarna på Roland som finns att tillgå är tilldelade de fasta värden som du nämner, nämligen

1 PAD 1 60 (C4)

2 PAD 2 61 (C#4)

3 PAD 3 62 (D4)

4 PAD 4 63 (D#4)

5 PAD 5 64 (E4)

6 PAD 6 65(F4)

7 PAD 7 66(F#4)

8 PAD 8 67 (G4)

9 PAD 9 68 (G#4)

gäller det väl då att jag har samma värden att tillgå på Yamahas padar,

annars blir det väl fruktsallad av alltihopa?

Yamahans padar kanske istället har följande värden:

PAD 1 57 (C3)

PAD 2 41 (C#3)

PAD 3 22 (D3)

PAD 4 66 (D#3)

PAD 5 64 (E3)

PAD 6 65(F3)

PAD 7 26(F#3)

PAD 8 27 (G3)

PAD 9 48 (G#3)

PAD 10 25(A3)

PAD 11 46(A#3)

PAD 12 17 (H3)

Detta är bara påhittade värden, men som synes har Yamahan 12 pads, medan Roland har 9 pads. Vad kan man då göra med de 3 padsen som blir över?

Jag antar att jag bara kan styra över de ljud jag laddat upp på de 9 slagplattorna på Rolanden, så vad kan man hitta på med de tre "bonuspadsen"?

Jag ska kolla bättre i manualen, jag lovar

men midi är nånting jag aldrig kommit tillrätta med

och manualer på just den punkten har en förmåga att krångla till det för mig

mer än att förklara saker på ett begripligt sätt.

Återkommer

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...