Jump to content
Annons

Återskapa jazzsound


Panzerfaust

Recommended Posts

Kan man på nåt sätt i mixningen återskapa ett gammalt småskitigt jazzsound a la 50-60 tal? Eller är det svårt? Jag menar hänger det på den typen av mickar man hade då? rummet osv.

Ljudtekniskt kanske det inte låter så bra men det är känslan jag vill åt - särskilt i lead sången och pianot.

Ungefär så här:

http://www.youtube.com/watch?v=D3zBYPzDd-Q

Redigerat av Panzerfaust
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Herr Panzer, vilken trevlig och bra fråga du tog upp, klar man kan men då gäller det att använda tänket från förr och givetvis rummet MEN det går att återskapa med rätt verktyg om man kan sin sak!

Du sa "Ljudtekniskt kanske det inte låter så bra..." och jag skulle här vilja säga raka motsatsen rent spontant, bland de absolut bästa och mest välljudande inspelningarna som någonsin gjorts finner vi just Aretha's vax och kanske i toppen Miles Davies Blue note era runt 58-59* m.fl. så detta är något att trängta efter, vad har du på gång sånt här gör mig uppriktigt nyfiken?!?

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Panzer, vilken trevlig och bra fråga du tog upp, klar man kan men då gäller det att använda tänket från förr och givetvis rummet MEN det går att återskapa med rätt verktyg om man kan sin sak!

Du sa "Ljudtekniskt kanske det inte låter så bra..." och jag skulle här vilja säga raka motsatsen rent spontant, bland de absolut bästa och mest välljudande inspelningarna som någonsin gjorts finner vi just Aretha's vax och kanske i toppen Miles Davies Blue note era runt 58-59* m.fl. så detta är något att trängta efter, vad har du på gång sånt här gör mig uppriktigt nyfiken?!?

🙂

Jag håller på att testar olika ljudbilder för en väns kommande album men behöver mer input och kunskap om hur man jobbade förr. Vill att det ska låta "gammalt". Men hur vet jag inte än.

Ju mer jag tänker på det så förstår jag kanske att det hänger nog mest på musikerna/sångaren. Jag menar lyssnar man noga på låten jag länkade så hör man tydligt hur hon använder en ypperlig sångteknik för att hela tiden justera avståndet till micken. Ungefär som bra sångare gör live. Men kanske för att det är just live också =) Så nån dynamisk mick blir det nog. Eller band.

När det gäller pianot vill jag fånga den dämpade och dynamiska ljudbilden. Det lite "fula" soundet med mycket rum.

Ja det är kul att försöka göra nåt som inte låter crystal clear för en gång skull. Har till exempel gått ifrån det där helt och hållet. Sitter aldrig längre och redigerar gitarr i detalj till exempel. Utan har insett att jag tycker det är lite charmigt med knäpp och knaster från armband eller klockor som slår emot gitarr kroppen. Låter mer levande. Sterilt perfekta ljudbilder är inget för mig =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...