Jump to content
Annons

Glynn John...


Nikk Dust

Recommended Posts

Hej!

Får snart hem en zoom r16, och tänkte testa med en Glynn Johns metod på trummor...

Nu till min sak då, jag e inte erfaren inom detta. Men om man har 2 olika condensare, vart bör man sätta den bästa??

Nu får jag säkert en massa "Testa vad som låter bäst" och de borde jag väl. Men någon som har erfarenhet som kan tycka till lite om detta?

MVH/Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har haft två olika till OH, en TLM102 ovanför och en NT2-A på golvpukssidan. Bäst ljud i ride o crashen på den sidan har vi fått när jag haft NT2an i omniläge, även om Glyn Johnsbeskrivningar säger att man ska ha en cardiod mic. Sist spelade vi in med den i cardioid med micken pekandes "som man ska" över golvpukan mot highhaten, Då blev det väldigt diffust med både ride o crash.

Vad gäller den andra micken sägs att den ska vara rakt över virveln o kaggepedalen. Det tycker jag blir fel, den tar då upp för mycket av virveln så att det blir alldeles för mycket virvel när man sen drar upp även virvelmicken. Dra iväg övre OH en bit utanför highhaten, då blir det mer hängpuka o hihat o mindre virvel. Lyssnar man på bara de två OH mickarna ska det vara typ alldeles för lite av virveln. Då är det enkelt att sen forma och få lagom mycket virvel med hjälp av den separata virvelmicken.

Testa att sätt golvpuksmicken så att den kommer ca 40 cm från både golvpukans kant, och ridens kant. Då blir det ganska lagomt av bägge. Går man närmare golvpukan låter det sämre.

Hängpukan går även in lite garnn i virvelmicken, så den låter inte "så långt borta" fast den övre OH sitter på ett längre avstånd från hängpukan än golvpuksmicken från golvpukan.

Virvelmicken får inte vara för nära virveln, testa med typ 5 cm ut från kanten, sikta lite snett neråt. Går man för nära missar man sejarljudet...

Vilka kondingar har du?

Är man noggrann är det här guld...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänker du köra tre eller fyra mickar?

Vet du om kondingarna klarar högt ljudtryck? Om inte skulle jag placera dom som OH (alltså hh och golvpukemick). Annars kan det vara intressant med den definition en konding kan ge på bastrumma.

Jag skall köra med 3st mickar. En sm57 kopia på kaggen tänkte jag... Jag tror dom pallar ganska högt tryck annars, har du tips?

Redigerat av Nikk Dust
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft två olika till OH, en TLM102 ovanför och en NT2-A på golvpukssidan. Bäst ljud i ride o crashen på den sidan har vi fått när jag haft NT2an i omniläge, även om Glyn Johnsbeskrivningar säger att man ska ha en cardiod mic. Sist spelade vi in med den i cardioid med micken pekandes "som man ska" över golvpukan mot highhaten, Då blev det väldigt diffust med både ride o crash.

Vad gäller den andra micken sägs att den ska vara rakt över virveln o kaggepedalen. Det tycker jag blir fel, den tar då upp för mycket av virveln så att det blir alldeles för mycket virvel när man sen drar upp även virvelmicken. Dra iväg övre OH en bit utanför highhaten, då blir det mer hängpuka o hihat o mindre virvel. Lyssnar man på bara de två OH mickarna ska det vara typ alldeles för lite av virveln. Då är det enkelt att sen forma och få lagom mycket virvel med hjälp av den separata virvelmicken.

Testa att sätt golvpuksmicken så att den kommer ca 40 cm från både golvpukans kant, och ridens kant. Då blir det ganska lagomt av bägge. Går man närmare golvpukan låter det sämre.

Hängpukan går även in lite garnn i virvelmicken, så den låter inte "så långt borta" fast den övre OH sitter på ett längre avstånd från hängpukan än golvpuksmicken från golvpukan.

Virvelmicken får inte vara för nära virveln, testa med typ 5 cm ut från kanten, sikta lite snett neråt. Går man för nära missar man sejarljudet...

Vilka kondingar har du?

Är man noggrann är det här guld...

Å fan, en på virveln med... Tänkte försöka skippa det till att börja med.

Något man behöver tänka på för att slippa fasfel??

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste ju ha samma avstånd mellan de två ohna, mätt från virvelskinnets mitt. Börja med golvpuksmicken och hitta ett ställe där den tar upp alla grejer på den sidan lagom mycket. Mät sen från den micken till mitten på virveln, sen sätter du övre oh på samma avstånd. Det brukar bli ungf en meter. Även om övre oh är låst till att sitta på samma avstånd som golvpuksmicken så går det att sätta den på väldigt många ställen, man kan ha den olika långt ut mot hihaten och även framåt bakåt.

Utan virvelmick blir det ingen vidare snärt i virveln. Den kommer dessutom att låta olika i v o h kanal. Jag brukar panorera in hihatsidan mer än golvpukssidan. Gör man inte det blir det gärna att virvelljudet hamnar lite till v i ljudbilden, mot hihatsidan alltså. (jag mixar v o h lika som trummisen hör det, annars blir jag förvirrad)

Är man väldigt noggrann kan man få det att funka även med dubbla häng och dubbla golvpukor, så att alla pukor hörs lika mycket.

Hade jag bara tillgång till tre mickar tror jag hellre jag skulle köra med bara en mono oh, och sätta en särskild på virveln, och en på kaggen....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade jag bara tillgång till tre mickar tror jag hellre jag skulle köra med bara en mono oh, och sätta en särskild på virveln, och en på kaggen....

Hmm, ok.. Jag trodde att Glyns metod var med just tre mickar??? Men det där kanske inte e så dumt, med en oh en på kagge och en på virveln.

Var sätter jag oh då? Centrerat över kitet då eller?

Tack förresten för all hjälp...

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, ok.. Jag trodde att Glyns metod var med just tre mickar??? Men det där kanske inte e så dumt, med en oh en på kagge och en på virveln.

Var sätter jag oh då? Centrerat över kitet då eller?

Tack förresten för all hjälp...

Mvh

Jo, Glyn Johns körde med bara tre mickar i början... Men la till virvelmick sen.

Med bara en OH får du testa. Ev lite framför/ovan setet så du får med golvpukor och ride bra, men inte så starkt av virveln. I virvelmicken får du med lite av hihaten och första pukan oxå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...