Jump to content
Annons

Hörlursförstärkare med inbyggt reverb


LejonLeo

Recommended Posts

Jag efterlyser en hörlursförstärkare med inbyggt reverb som jag är säker på att jag har sett någonstans men kan inte erinra mig var.

Produkten är lika enkel som genial. Jag förstår inte att alla hörlursförstärkare har det egentligen.

Marknaden svämmar ju över av PA-mixers med inbyggt dito samt att en hel del ljudkort har utrustats med ett lyssningsreverb på senare tid.

Då min M-Audio Projectmix enbart har 2 hörlursutgångar (som båda f.ö är mycket klena), och jag av nödtvång kan koppla den vidare till min gamla Mindprint Trio för att få tillgång till ytterligare 2 hörlursutgångar, är tiden mogen för att skaffa en ordentlig lyssning om man ska spela in ett helt band samtidigt (vilket sällan händer, men jag vill ändå kunna ha möjligheten)

Jag har en gammal skruttig Zoomeffekt som jag har som hjälpligt reverb till PA:t,

men vill gärna ha nåt snyggare till inspelning så man får lite känsla.

Och visst kan man skaffa en gammal multieffekt och koppla in, men jag tycker att en hörlursförstärkare med inbyggt reverb är så oerhört mycket smartare. Dessutom har min ProjectMix enbart 4 analoga utgångar (!) varav två stycken såklart går till mina studiomonitorer och de två andra i nuläget går till en alternativ lyssning (ut genom PA:t eller stereon) och senare då kommer gå till den tänkta hörlursförstärkaren.

Det hade varit så oerhört bra med ett reverb i hörlursförstärkaren, behövs inget mer än ett enda reverb. Kanske med lyxen att kunna ställa in längden på reverbet, men huvudsaken är att det är ett bra reverb, och så bara en ratt på varje hörlurskanal med mängden reverb. Bara för lyssning, inget som fastnar på inspelningen.

Finns denna produkt eller har jag drömt det?

Om man nu ska skaffa en hörlursförstärkare så är ju detta det enda rätta.

Rätta mig om jag har fel.

Men det har jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan du inte lägga reverb på regeln efter inspelningen? Jag fattade inte vad det är du spelar in på, men i både DAWs och porta som jag har kan man ju lägga reverb enbart på sångspåret lyssningen.

Och reverb i lurförstärkaren? Gör man sångpålägg får man ju reverb på all musik med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... förstår inte vad som menas med "regeln efter inspelningen".

Jag spelar in på dator (Cubase) och har all lyssning direkt ut från ljudkortet för att slippa latency och jag har testat att sätta på monitorlyssning i Cubase och dra ner regeln för kanalen i fråga och lägga upp en reverbplugin före regeln (i Cubase) med halvbra resultat.

Du har rätt i att det blir reverb på allting. Jag tänkte inte på att alla skulle spela samtidigt 😕

Är ovan vid den tanken. Så det visar sig trots allt att jag hade fel.

Jag ber om ursäkt för detta. Jag skyller på den tidiga morgontimman

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte sett någon burk som den du efterlyser, men det finns ljudkort som har DSP för effekter inbyggd - och där kan man oftast också skapa en separat monitomix och få reverb på medhörningen av sången medan ljudet från datorn kan vara torrt.

Ett alternativ skulle vara att skicka ut sången på en separat utgång på ljudkortet, som körs genom ett externt reverb som ställs in lagom med wet/dry och därifrån går till hörlursförstärkaren. Sedan går den torra musiken direkt till hörlursförstärkaren, där signalerna mixas - en funktion som dessvärre inte finns i alla hörlursförstärkare, men exempelvis Behringer har det i sina rackmonterade modeller och det finns säkert vissa andra som har det, men de flesta hörlursförstärkare kan bara switcha mellan två eller fler olika ljudkällor, men inte mixa dem...

Ett annat alternativ skulle vara en liten mixer med inbyggd effektenhet...

Link to comment
Dela på andra sajter

kör cubase numera och det funkar fint, kan ha reverb och allt möjligt på vid inspelning.

Visst funkar det, men då får man dras med latency - och det är inte alltid så kul...

Link to comment
Dela på andra sajter

Min hörlursförstäkare har inte inbyggt reverb men däremot tappning för att ansluta ett. Hittar du en sån här på begagnatmarknaden så köp..... den är fantastiskt bra men tyvärr har de slutat tillverka den. Den skulle kunna lösa ditt problem.

ozqmix.jpg

Oz Audio Qmix HM-6

Det finns 6 utgångar med matrismix där man kan mixa in 4 monosignaler till den befintliga stereosignalen. Man kan också lägga till effekt på dessa monosignaler och bestämma hur mycket man vill ha i returen.

Jag har inga problem med latency i mitt system så jag skickar en stereomix från datorn till den samt patchar in t.ex. bas, gitarr och keyboards ifall det är ett liveband som skall spela in samtidigt. Jag använder effektreturen som en extra Stereoingång där jag t.ex. kan lägga keyboards. På så sätt kan alla lägga till så att de hör lite mer av sig själv och jag slipper en massa jobb och onödiga diskussioner om vem som hörs för mycket.

Har för mig att även Mackie gjorde en liknande produkt.

Matte

Link to comment
Dela på andra sajter

Min hörlursförstäkare har inte inbyggt reverb men däremot tappning för att ansluta ett. Hittar du en sån här på begagnatmarknaden så köp..... den är fantastiskt bra men tyvärr har de slutat tillverka den. Den skulle kunna lösa ditt problem.

ozqmix.jpg

Oz Audio Qmix HM-6

Det finns 6 utgångar med matrismix där man kan mixa in 4 monosignaler till den befintliga stereosignalen. Man kan också lägga till effekt på dessa monosignaler och bestämma hur mycket man vill ha i returen.

Jag har inga problem med latency i mitt system så jag skickar en stereomix från datorn till den samt patchar in t.ex. bas, gitarr och keyboards ifall det är ett liveband som skall spela in samtidigt. Jag använder effektreturen som en extra Stereoingång där jag t.ex. kan lägga keyboards. På så sätt kan alla lägga till så att de hör lite mer av sig själv och jag slipper en massa jobb och onödiga diskussioner om vem som hörs för mycket.

Har för mig att även Mackie gjorde en liknande produkt.

Matte

Jaha?

Det är väl en vanlig mixer?

Eller har jag missuppfattat nånting?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag som är lite efterbliven och bara använder en Tascam digitalporta hör ingen som helst latencyfördröjning när jag står o sjunger. Det är lika som att höra sig själv genom lurar från min analoga livemixer. Är Cubase sämre än en porta på så vis?

Faktiskt. Jag kan för övrigt meddela att jag i skrivande stund sitter och överför gamla rullband som var det första mediet jag spelade in på. Lånade min farsas gamla Uher och satte mig vid flygeln och skrålade när ingen var hemma.

Och även om bandet GÅR AV så kan man TEJPA IHOP det och köra vidare.

Den dagen datorn kommer upp till den tillförlitligheten ska jag slänga alla mina gamla band. Men inte dessförinnan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lägger ibland ett reverb med 100% wet och input monitoring på sångspåret. Om man sjunger med det som enda medhörning så låter det ju dock som fest i grottan, med latency. Men tricket är att sen använder jag mestadels direct monitoring i ljudkortet och blandar bara in latencygrottfesten efter preferens. Spelar ju ingen roll att det blir aningen latency på endast reverbet, kan tom vara en fördel eftersom direktljudet då hörs tydligare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Faktiskt. Jag kan för övrigt meddela att jag i skrivande stund sitter och överför gamla rullband som var det första mediet jag spelade in på. Lånade min farsas gamla Uher och satte mig vid flygeln och skrålade när ingen var hemma.

Och även om bandet GÅR AV så kan man TEJPA IHOP det och köra vidare.

Den dagen datorn kommer upp till den tillförlitligheten ska jag slänga alla mina gamla band. Men inte dessförinnan.

Skönt att höra att du har banden kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag efterlyser en hörlursförstärkare med inbyggt reverb som jag är säker på att jag har sett någonstans men kan inte erinra mig var.

(---)

Finns denna produkt eller har jag drömt det?

http://www.jamhub.com/

http://www.4sound.se/manufacturer_section.aspx?make=Jamhub

Redigerat av MartinÖjes
Link to comment
Dela på andra sajter

Retromannen (oregistrerad)

Verkligen? Vad har du för monsterdator? Eller har du lärt dig spela med latency?

nej ingen monster dator alls lyssnar med lurar från ljudkortet samtidigt som jag sjunger eller spelar varför skulle inte det funka ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha?

Det är väl en vanlig mixer?

Eller har jag missuppfattat nånting?

Det är ingen vanlig mixer utan en hörlursförstärkare med 6 utgångar samt 1stereo plus 4 monoingångar samt tappning till effektenhet. Som sagt så hade den tillsammans med ett reverb löst ditt problem och varje musiker hade kunnat ställa in en individuell mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lägger ibland ett reverb med 100% wet och input monitoring på sångspåret. Om man sjunger med det som enda medhörning så låter det ju dock som fest i grottan, med latency. Men tricket är att sen använder jag mestadels direct monitoring i ljudkortet och blandar bara in latencygrottfesten efter preferens. Spelar ju ingen roll att det blir aningen latency på endast reverbet, kan tom vara en fördel eftersom direktljudet då hörs tydligare.

Jo, så gör jag också när det kniper. Men jag är inte riktigt nöjd med resultatet. Därför denna tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Njaa...

Jamhub är ju i stort sett ett PA utan högtalare. Inget som är gjort för inspelning direkt.

Jag skulle i alla fall inte vilja koppla in min finmick där och sen spela in direkt från lineout till ljudkortet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan portan vara latencyfri? Det är ju en sorts j-a dator den med, hårddisk och sånt där modernt ondskefull skit. Haha. Jag som alltid fått höra att Cubase är bara bäst.

Bra fråga. Då det är en digitalporta gör ju även den om den analoga signalen till digital, och det är ju i den kedjan latencyn uppstår. Men antagligen lyssnar du innan den har omvandlat signalen, och sålades fortfarande är analog, dvs du hör inljudet, inte utljudet efter att portan omvandlat signalen till digital och sedan till analog igen.

För du har väl inga effekter på vid inspelningen? Om det funkar med effekter utan fördröjning så är frågan höljt i ett ännu dunklare mörker

Link to comment
Dela på andra sajter

nej ingen monster dator alls lyssnar med lurar från ljudkortet samtidigt som jag sjunger eller spelar varför skulle inte det funka ?

Hör du ingen fördröjning på ljudet? Hur långt ner kommer din buffersize på ditt ljudkort egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ingen vanlig mixer utan en hörlursförstärkare med 6 utgångar samt 1stereo plus 4 monoingångar samt tappning till effektenhet. Som sagt så hade den tillsammans med ett reverb löst ditt problem och varje musiker hade kunnat ställa in en individuell mix.

Smart. Typ som en bakvänd mixer kan man säga. Jag har ju en gammal analog mixer som via ett slutsteg tjänar som PA. Jag har försökt klura ut om jag kan använda den på nåt sätt. Som det nu är går ett av mina två par analoga utgångar (det andra paret går till studiomonitorerna) från mitt ljudkort in i mixern och ut i PA:t. Mixern har bara en hörlursutgång men har däremot en insert/send på var och en av de åtta kanalerna.

Samt fyra individuella tappningar på varje kanal.

Det är där det kan finnas nån slags öppning får jag för mig. Fast det rör ihop sig i mitt huvud. Mixern går ju åt "fel håll". Den har åtta kanaler in som ger ett summerat ljud ut.

Jag behöver ett summerat ljud IN som splittas upp i individuella lyssningskanaler. Gärna med EQ och reverb (eller send) på varje kanal. Det är här nån stans det rör ihop sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Retromannen (oregistrerad)

Hör du ingen fördröjning på ljudet? Hur långt ner kommer din buffersize på ditt ljudkort egentligen?

visst har jag latency. det står 18.75 ms, men inget problem att lyssna på mina spår samtidigt spela in med inserts. om jag ställer ned ljudkorterts latency till 4ms blir en fördröjning så det funkar inte då ljudet från inspelningen kommer efteråt. samma sak om jag ställer max åt andra hålletr typ 40ms. Har ingen aning om varför men tror att datorn buffrar ljudet innan det hamnar på hd. kanske någon annan här som vet men det funkar fint för mej. har ett gammalt ljudkort(nypris 600,-) och en amd 4 core i datorn

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ingen vanlig mixer utan en hörlursförstärkare med 6 utgångar samt 1stereo plus 4 monoingångar samt tappning till effektenhet. Som sagt så hade den tillsammans med ett reverb löst ditt problem och varje musiker hade kunnat ställa in en individuell mix.

Blev väldigt nyfiken på den produkten och försökte hitta lite mer info om den. Trots att den fått väldigt bra kritik i tester och tidningar verkar den vara väldigt svår att få tag på. Men jag hittade länken till Mackies variant som du nämnade. Får kanske sats på en sån istället:

http://www.mackie.com/products/hmx56/index.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev väldigt nyfiken på den produkten och försökte hitta lite mer info om den. Trots att den fått väldigt bra kritik i tester och tidningar verkar den vara väldigt svår att få tag på. Men jag hittade länken till Mackies variant som du nämnade. Får kanske sats på en sån istället:

http://www.mackie.co...mx56/index.html

Problemet är bara, insåg jag nu, att man måste ju ha separata utgångar från ljudkortet såklart. Jag har som sagt bara två par analoga ut. Däremot har jag även 8 st Adat ut. Och då jag har en Focustite Octopre i racket som jag än så länge bara använt för att utöka mitt ljudkort med 8 extra (Adat) kanaler in, kan jag lika väl använda det för att utöka mitt ljudkort med 8 kanaler ut, då Octopren förutom trevliga micpreamps även har åtta analoga tele ut på baksidan... Nu börjar det likna nåt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mackie HMX-56 och Oz Audio Qmix HM-6 är identiska i funktionen. Bör vara så att Mackie köpte upp tillverkningen eller nåt. Dock verkar även HMX-56 vara svår att hitta.

http://www.mackie.com/products/hmx56/pdf/HMX56_OM.pdf

Jag tycker själv produkten är fantastisk och har sparat oändligt med tid och jobb för mig men den har nog ramlat i mellan stolarna hos användare så att säga. Stora proffsstudios har stora dyra lyssningssystem där alla musiker har en egen mixkontrol och projektstudios spelar ofta bara in en åt gången.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Någon var väl inne på en liknande lösning här, men jag tycker mig ha förädlat den lite. 🙂

Jag kör också cubase, och om jag vill ha reverb på lyssningen så gör jag bara en separat kanal, där jag alltid har på monitor-funktionen. Reverbet ska då alltså vara som insert och 100% wet. Sen kan du ju helt enkelt ställa nivån på reverbet i lyssningen med regeln på den kanalen och låta den vara på liksom. Sen spelar du alltså in på någon annan kanal. Kan inte se hur du kan ogilla den lösningen. Om du sätter predelay i reverbet på 0 så kan det väl knappast vara ett problem med att det blir fördröjt någon millisekund i datorn? Sen har du alltså direktljudet via mixer och reverb och resten av musiken via datorn. Du kan ju ha vilket reverb du vill i datorn liksom. Och latency kan orimligen vara ett problem, då det ändå bara blir smetigt helt utan predelay.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...