Jump to content
Annons

Min gamla burk dog på riktigt nu !Vill komma åt mina Projekt....


pxm

Recommended Posts

hade en gammal pavillion jag körde xp på.eftersom jag har ett gammalt DAW och det fungerar bäst på den datorn så körde jag det naturligtvis där...Idag fick jag blå skärm och efter det startar visserligen datorn, bios och processor informationen kommer upp (innan startfilerna ,som vanligt i xp.)

men sedan hittar den ingen av hårddiskarna och inget RAM.Följdaktligen kommer man inte längre.Har testat f10-recovery och boot och set up,försökt starta den med xp-skivan men...nej-den är nog död på riktigt den här gången...i v f så hade jag massor av projektfiler, mest skit som vanligt, men väldigt värdefull för just mig.undrar hur jag skall bära mig åt för att ev.komma åt hårddisken från lap top eller någon annan pc för att rädda filerna...är rudis på datorer så om någon kunde hjälpa mig så är det bra...som tur är väntar jag ett nytt DAW till min lap top om 8 dagar så....men ,alltså-mina projekt-hur gör jag????

mvh

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kulturell Figur (oregistrerad)

Du skulle ju kunna prova med en IDE/Sata till USB konverterare och koppla in den i USB'n på Laptop:en.

Om man kopplar in en hårddisk via USB så går det inte att läsa NTFS utan bara FAT32.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man kopplar in en hårddisk via USB så går det inte att läsa NTFS utan bara FAT32.

Hmmm....helt säker?

Det var ett tag sedan jag experimenterade med det i och för sig, men jag har nog för mig att jag läst NTFS på det sättet.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack,men-hur använder jag dem när jag inte kommer åt något minne eller hårddisk???inget av bios programmen verkar hjälpa det och dessutom funkar ju inte tangentbordet så jag kommer inte åt bios heller..men jag bokmärkte sidan i min lap top.den är ju riktigt bra..but anyway-kan man inte lyfta ur disken och köra den som slave på en annan pc ?????

mvh

Hmmm....helt säker?

Det var ett tag sedan jag experimenterade med det i och för sig, men jag har nog för mig att jag läst NTFS på det sättet.

det vore ju det klart bästa alternativet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

but anyway-kan man inte lyfta ur disken och köra den som slave på en annan pc ?????

Det är precis så man får göra. Det du ska göra är att endast ha den disken ikopplad och dra ur SATA-kabeln från systemdisken så att du inte av misstag råkar skada en verksam partition på den.

Redigerat av Kulturell Figur
Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Jag glömde tillägga att du förutom den crashade disken måste ha en NTFS-formaterad disk ansluten till en SATA-kanal att kopiera innehållet till. Den du ansluter till första SATA-kanalen kommer att identifieras som disk-0 och den du ansluter till den andra SATA-kanalen identifieras som disk-1.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena PXM.

Jag minns att jag hade en tokkrasch på min HP-laptop för 4-5 år sen.

Lösningen blev en bootbar windows-CD som jag fixade med hjälp av "Barts PE" (googla). Sen körde jag hela datorn från CD-n, kopplade på en extern HDD och kunde skyffla data till den.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack men min dvd/cd-rom går ju ej igång......blir nog tvungen att plocka ur hårddisken och köra den som slave i en annan burk...

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Det blir väl bäst att lägga filerna på en usb disk när du väl fått igång den eller uppkopplad i en annan dator (du kan köra den som slav det är bara att hålla reda på vilken som är din och välja den andra som startdisk i bios eller på bootskärmen, ofta F8). Jag menar om du ska köra på en laptop sen. Men ska du ha allt på latopen i fortsättningen så kan du ju slanga över det via nätverk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man kopplar in en hårddisk via USB så går det inte att läsa NTFS utan bara FAT32.

Vad är det där för skitsnack?!

Du kan ansluta vilken disk som helst via USB oavsett hur den är formaterad. Ditt OS måste dock ha stöd för formatet, men det är ju underförstått.

Så peta in disken i ett chassi och koppla till din laptop. Hoppas den funkar....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...