Jump to content
Annons

Akvariekänsla, lock för öronen...


jogla73

Recommended Posts

Har ett musikrum / hemstudio på 12 kvadrat som är 3,5m x 3,5m och 1,92m i takhöjd, kan ju inte bli sämre....

Har dubbla gipsskivor på väggarna och draperi med scenmolton på alla väggar + heltäckningsmatta på golvet, stumt och bra tycker jag men det känns lite grann som att man har lock för öronen när man kommer in i rummet! Testade direkt jag inrett studion att pressa upp en madrass ovanför mixplats (använde två högtalarstativ och några plankbitar till hjälp) och fick för mej att det blev bättre men inget jag ville ha permanent så har inte nån dämpning i taket och funderar nu på om man skulle kunna slänga upp några sådana här http://www.billebro....PID=2&PRID=4089 och få till någon förbättring?! Som sagt, sämsta tänkbara mått på studion men en mysig liten vuxen-lekstuga att ta ut låtar, editera synthen,repa med andra och lattja med Logic mm.....

Alla tips och ideér välkomnas!

MVH / Jonas

Redigerat av jogla73
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det låter som att rummet är för hårt dämpat med porösa absorbenter vilket resulterat i en väldigt kort efterklangstid. Försök att absorbera med bredbandsabsorbenter med perforerad hålpanel i stället för tunna skumplastabsorbenter som ger en för hög absorption i det högre registret och lämnar mellanregistret mer eller mindre obehandlat. Rummets mått är lite knepiga om man ska få till en riktigt bra akustik med konventionell akustikbehandling men det finns absolut bra lösningar även för kvadratiska rum.

/ Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

inte konstigt alls att du får en "lock för öronen"-känsla när du har tyg på alla väggarna. Du kommer få en ojämn absorption som bara absorberar diskant, därav "lock för öronen"-ljudet. Du måste få en jämnare absorbtion över hela registret, som du har det nu gör molton-tyget mer skada än nytta, då den bara absorberar i det högre registret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var ut idag och drog bort tyget på två av väggarna och upplevde det som att det blev lite bättre! Men en sak jag undrar över är takhöjden, inte för att jag kan göra något åt den men visst är det en nackdel att ha under 2 meter i takhöjd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...