Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har lite funderingar pÄ hur ni jobbar med parallellkompression nÀr ni mixar? Jag brukar anvÀnda det mest pÄ trummor.

- AnvÀnder ni det pÄ hela trumsetet eller bara delar?

- AnvÀnder ni det pÄ gitarr, bas o sÄng med?

- Gör ni nÄt mer Àn att komprimera, t ex. EQ:a bussen för parallellkompression?

- AnvÀnder ni det nÄt nÀr ni mastrar?

Vet att det Ă€r olika frĂ„n mix till mix osv men skulle vara kul och höra hur ni tĂ€nker generellt kring detta 🙂

Annons
Postat

Har lite funderingar pÄ hur ni jobbar med parallellkompression nÀr ni mixar? Jag brukar anvÀnda det mest pÄ trummor.

- AnvÀnder ni det pÄ hela trumsetet eller bara delar?

- AnvÀnder ni det pÄ gitarr, bas o sÄng med?

- Gör ni nÄt mer Àn att komprimera, t ex. EQ:a bussen för parallellkompression?

- AnvÀnder ni det nÄt nÀr ni mastrar?

Vet att det Ă€r olika frĂ„n mix till mix osv men skulle vara kul och höra hur ni tĂ€nker generellt kring detta 🙂

Det hÀr var ett bra Àmne.

Har provat lite lite nÀr jag mastrat men inte riktigt fÄtt klÀm pÄ hur jag ska anvÀnda det för att förbÀttra min master.

Generellt för min del blir det oftast sÄ nÀr jag fÄr för mig att prova nÄgot nytt trick. Brukar pÄminna mig sjÀlv att det Àr bÀttre att först ha en idé om hur jag vill att det ska lÄta, sen tÀnka ut hur jag tror att jag ska kunna Ästadkomma det och sedan ge mig pÄ det.

I fallet med parallellkompression har jag givit mig pÄ det utan att ha en aning om vad jag vill (eller vad jag kan förvÀntas) fÄ ut av det. SÄ tills jag har mer kött pÄ benen angÄende detta sÄ fÄr jag avvakta.

Hoppas nÄgon dyker upp hÀr som kan upplysa parallellkompressionsmörkret en aning.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

SÄ hÀr tÀnker jag nÀr runt p-kompression.Komprimera en ljudkÀlla men ÀndÄ behÄlla transienter och kÀrna frÄn grundljudet, oavsett ljudkÀlla.Eller fÄ mer transienter med p-kompression.GrundtÀnket Àr ju vad jag vill uppnÄ och kompressor typ och dess instÀllningar pÄverkar soundet.Kötta till virvelkagge, fÄ nÀrhet i sÄngljud och körer.... listan kan göras hur lÄng som helst.

Jag har provat att sidechaina p-kompressor med en synt som inte hörs i liten utan bara styr kompressionen (eller sidechaina med annan ljudkÀlla) för att skapa annorlunda dynamik och effekter, automatisera, köra kompressorkanalen genom bandpassfilter för att skapa ett visst ljud, det finns massvis med coola trick man kan göra.

Redigerat av drloop
Postat (redigerat)

Parallelkompression, Àven kallat NY Compression, Àr ju ett vÀlkÀnt knep för att limma mixen nÀr man mastrar. Har testat det lite till och frÄn, men utan att bli direkt överförtjust. Tror man uppnÄr ett mycket bÀttre resultat om man jobbar direkt i mixen istÀllet sÄ att sÀga. Har hunnit testa ett gÀng kompressorer under Ären och för just parallelkompression skulle jag rekommendera The rocket frÄn Stillwell. Funkar kanon pÄ rocksÄng och bas. Som du mycket riktigt skriver Àr parallellkompression populÀrt pÄ trummor. Det bÀsta resultatet uppnÄs (enligt mig) om du du skickar baskagge och virvel till gemensam bus och komprimerar dÀrifrÄn. Ger man sig pÄ hela trumkittet Àr risken stor att du fÄr ett swishande överhÀng som sticker i öronen.

För er som undrar varför man anvÀnder parallellkompression, sÄ handlar det helt enkelt om att man kan "blanda" en vÀldigt komprimerad signal med grundljudet och pÄ detta sÀtt uppnÄ en (om man sÄ önskar) naturligare kompression. En annan fördel Àr ocksÄ att man fritt man kan styra hur mycket av komprissionen som "ska höras".

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Vid mastering kan man uppnÄ vÀldigt bra resultat med m/s komprimering eftersom man dÄ fÄr kontroll över stereobilden. Komprimerar man sidorna hÄrdare Àn mitten sÄ hamnar transienterna mer i mitten medan man ÀndÄ har de smÄ nyanserna i sidorna.

Postat

p-kompression Àr överskattat och dom flesta skulle jag pÄstÄ inte riktigt vet vad det tillför till skillnad frÄn vanlig kompression

torch.jpg

• Gilla 3
Postat (redigerat)

p-kompression Àr överskattat och dom flesta skulle jag pÄstÄ inte riktigt vet vad det tillför till skillnad frÄn vanlig kompression

torch.jpg

Fast dÄ kan man lÀsa mitt eller drloops inlÀgg, sÄ förstÄr man förhoppningsvis lite bÀttre. Det Àr inte alls komplicerat egentligen.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Postat (redigerat)

Parallellkomprimering gör svaga signaler starkare, that's it liksom...

Jag förstÄr inte vitsen med parallellkomprimering idag, med tanke pÄ hur DAW-koncepten ser ut, annat Àn att det Àr sÄ de gamla farbröderna gör, och dÀrför mÄste det vara rÀtt.

Edit: VARFÖR UPPTÄCKER MAN ALLTID DESSA JÄVLA STAVFEL FÖRST EFTER MAN SUBMITTAR... JÄVLA PISS!

Redigerat av Valle
Postat (redigerat)

Om man vill göra det enkelt för sig kan man dubblera, lĂ„t sĂ€ga tex ett sĂ„ng spĂ„r, komprimera det stenhĂ„rt och försiktigt blanda in efter smak. Vips din egen parallellkompression 😉

Men jag hÄller med Valle och anvÀnder sjÀlv mycket sÀllan p-komp. Fast vad han menar med "Parallellkomprimering gör svaga signaler starkare, that's it liksom..." fattar jag inte riktigt, det gÀller vÀl all kompression. PoÀngen med p-komp Àr ju delvis att behÄlla dynamiken.

/Jon

Redigerat av Yllet
Postat

Fast vad han menar med "Parallellkomprimering gör svaga signaler starkare, that's it liksom..." fattar jag inte riktigt, det gÀller vÀl all kompression. PoÀngen med p-komp Àr ju delvis att behÄlla dynamiken.

"Han" menar vad "han" sÀger... Om du tÀnker efter sÄ handlar "vanlig" komprimering om att göra starka signaler svagare, inte tvÀrtom.

Postat

Parallellkomprimering gör svaga signaler starkare, that's it liksom...

Jag förstÄr inte vitsen med parallellkomprimering idag, med tanke pÄ hur DAW-koncepten ser ut, annat Àn att det Àr sÄ de gamla farbröderna gör, och dÀrför mÄste det vara rÀtt.

Edit: VARFÖR UPPTÄCKER MAN ALLTID DESSA JÄVLA STAVFEL FÖRST EFTER MAN SUBMITTAR... JÄVLA PISS!

Bara för att vissa inte förstĂ„r varför man parallellkomprimerar sĂ„ betyder inte det att det Ă€r fel att anvĂ€nda det. 🙂

Postat

Bara för att vissa inte förstĂ„r varför man parallellkomprimerar sĂ„ betyder inte det att det Ă€r fel att anvĂ€nda det. 🙂

Jag tycker inte att det Àr "fel att anvÀnda [parallellkompression]" bara för att vissa inte förstÄr varför man parallellkomprimerar, utan helt enkelt för att förfarandet Àr förlegat och bakÄtstrÀvande.

Men jag förstÄr att du tycker det Àr "rÀtt" att anvÀnda. SÄ för all del, knock yourself out.

Postat

"Han" menar vad "han" sÀger... Om du tÀnker efter sÄ handlar "vanlig" komprimering om att göra starka signaler svagare, inte tvÀrtom.

🙂 Jo precis, p-komp handlar ju i grund och botten om att man minskar det dynamiska omfĂ„nget genom att höja de svagaste ljuden, vilket ger en mer detaljerad ljudbild i brist pĂ„ bĂ€ttre uttryck.

/Jon

Postat (redigerat)

Jag tycker inte att det Àr "fel att anvÀnda [parallellkompression]" bara för att vissa inte förstÄr varför man parallellkomprimerar, utan helt enkelt för att förfarandet Àr förlegat och bakÄtstrÀvande.

Men jag förstÄr att du tycker det Àr "rÀtt" att anvÀnda. SÄ för all del, knock yourself out.

SÄja Valle!

Jag anser att det inte finns nĂ„gra rĂ€tt eller fel. Var och en hittar arbetssĂ€tt som man trivs med. SĂ„ lĂ€nge man nĂ„r sina mĂ„l sĂ„ finns det ingen anledning att lyssna pĂ„ nĂ„gon som sĂ€ger att det Ă€r fel. 🙂

Redigerat av Analogfreak
Postat

🙂 Jo precis, p-komp handlar ju i grund och botten om att man minskar det dynamiska omfĂ„nget genom att höja de svagaste ljuden, vilket ger en mer detaljerad ljudbild i brist pĂ„ bĂ€ttre uttryck.

SÄ dÄ Àr vi alltsÄ överens:

- Parallellkomprimering gör svaga signaler starkare

- "Vanlig" komprimering gör starka signaler svagare

Som jag sa.

Postat

Oh, nÀ!

xxxxx!

Vad lĂ€ckert att du lyfter ut nĂ„gra ord ur sitt sammanhang. 😄

Postat

Vad lĂ€ckert att du lyfter ut nĂ„gra ord ur sitt sammanhang. 😄

Det gjorde jag faktiskt inte...

Jag Ă€r inte alls av din Ă„sikt nĂ€r det gĂ€ller "insignaler" – i alla fall inte sĂ„ som du la upp det. Jag har spelat in och producerat och fĂ„tt beröm för produktioner som enligt din mĂ„ttstock Ă€r tillverkat pĂ„ skitprylar. En av produktionerna har du sjĂ€lv lovordat (om du nu menade det, vill sĂ€ga).

Sorry för OT.

Postat (redigerat)

SÄ dÄ Àr vi alltsÄ överens:

- Parallellkomprimering gör svaga signaler starkare

- "Vanlig" komprimering gör starka signaler svagare

Som jag sa.

AlltsÄ en dynamisk (vanlig) kompressors uppgift Àr att jÀmna ut dynamiken - dvs minska skillnaden mellan starka och svaga ljud.

En parallellkompressors uppgift Àr som jag tidigare skrev att man blandar en (ofta) vÀldigt komprimerad signal med grundljudet och pÄ detta sÀtt uppnÄ en (om man sÄ önskar) naturligare kompression och om man anvÀnder den pÄ rÀtt sÀtt Àven fÄr ett mer detaljerat ljud pÄ köpet (eftersom de svaga signalerna förstÀrks).

SĂ„ nu ska jag va tyst 🙂

/Jon

Redigerat av Yllet
Postat

En parallellkompressors uppgift Àr som jag tidigare skrev att man blandar en (ofta) vÀldigt komprimerad signal med grundljudet och pÄ detta sÀtt uppnÄ en (om man sÄ önskar) naturligare kompression

Vad Àr, och hur lÄter, en naturlig kompression?

drloop (oregistrerad)
Postat

Valle, har du praktiserad parallellkompression?

Är du en parallellkompressionninja?

Postat

Valle, har du praktiserad parallellkompression?

Det hade vÀl varit ganska pinsamt, för min del, om jag inte har gjort det med tanke pÄ hur jag gÄr loss i frÄgan. SÄ, jo; dÀrav mina Äsikter om par-komp (... pallar inte skriva parallellkompression).

Är du en parallellkompressionninja?

Fuckin' ey... 😄

NĂ€.

Postat (redigerat)

Vad Àr, och hur lÄter, en naturlig kompression?

Ett konkret exempel: Det Àr sedan lÀnge kÀnt att vÄra öron naturligt komprimerar ljud ju starkare det blir. Det Àr just av denna anledning det inte Àr rekommenderat att mixa pÄ för stark volym, eftersom vÄra öron dÄ komprimerar ljudet du hör. Men nu Àr vi inne pÄ ett helt annat spÄr...

Parallellkompression: Det mÀnskliga örat Àr ocksÄ kÀnsligt för höga ljud som plötsligt minskar i volym, men inte lika kÀnsligt för svaga ljud som blir starka. Det Àr hÀr tanken om p-komp kommer in i bilden, eftersom man dÄ behÄller de snabba transienterna, en mer "levande ljudbild" uppstÄr. Det Àr ocksÄ pga detta som man kan stÀlla en mycket mer aggressiv kompression utan att det stör (beroende pÄ vad man vill uppnÄ sÄklart).

Wiki Ă€r nog bĂ€ttre pĂ„ att förklara Ă€n jag 🙂http://en.wikipedia.org/wiki/Parallel_compression

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Postat (redigerat)

Nu Àr jag en tekniska analfabet. Men jag gör lite som jag tycker det lÄter bra, oftast utan att veta egentligen helt vad jag faktiskt gör. I vilket fall. Denna trÄden gav mig idén hur jag skulle lösa ett par problem jag ofta tampas med.

1. Plockad akustisk gitarr. Först stÀller jag ett vanlig fint ljud som jag vill ha det. Oftast blir jag tvungen att kompromissa en del sÄ det blir ofta inte speciellt krispigt.

Nu bussar jag det ljudet till en buss dÀr jag eq:ar bort allt jag redan Àr nöjd med i orignalsignalen. FörstÀrker Àven runt 10khz dÀr jag vill fÄ fram lite krispighet och fingerljud. Sen snordödarkomprimerar jag signalen. StÀller en tid sÄ de snabba transienterna slÀpps igenom.

Sen blandar jag med orignalsignalen för att i slutresultatet fÄ en gitarr som Àr jÀmnt och fint komprimerad men utan att förlora "krispighet" eller att bli obehagligt vass.

2. SÄng. UngefÀr samma grej hÀr. Dock sÄ dödade jag mellanregistret pÄ bussen innan komprimering. Detta för att fÄ en fin botten i sÄngen utan bullrighet. Höjde Àven mellan 5 och 10 khz för att fÄ fram lite mer nÀrhet.

Funkade lÄÄÄÄngt över förvÀntan pÄ första försöket.

Nu kan jag tÀnka mig att det finns mer Àn ett sÀtt att fÄ till dessa effekter men det hÀr sÀttet kommer jag nog hÄlla mig till ett tag.

Redigerat av lonewind
Postat

Parallellkompression: Det mÀnskliga örat Àr ocksÄ kÀnsligt för höga ljud som plötsligt minskar i volym, men inte lika kÀnsligt för svaga ljud som blir starka. Det Àr hÀr tanken om p-komp kommer in i bilden, eftersom man dÄ behÄller de snabba transienterna, en mer "levande ljudbild" uppstÄr. Det Àr ocksÄ pga detta som man kan stÀlla en mycket mer aggressiv kompression utan att det stör (beroende pÄ vad man vill uppnÄ sÄklart).

Wiki Ă€r nog bĂ€ttre pĂ„ att förklara Ă€n jag 🙂http://en.wikipedia.org/wiki/Parallel_compression

Tack, jag vet vad par-komp Ă€r 🙂

Det jag var nyfiken över var den "naturliga" kompressionen. Om jag förstod dig rÀtt sÄ handlar par-komp om att efterlikna den kompression som vÄra öron utför; detta var en intressant vinkel... och en koppling jag aldrig har gjort sjÀlv (och förmodligen aldrig skulle ha gjort ens om jag trippade pÄ nÄgon 60-talsdrog).

pHISTERmILL (oregistrerad)
Postat

AlltsÄ en dynamisk (vanlig) kompressors uppgift Àr att jÀmna ut dynamiken - dvs minska skillnaden mellan starka och svaga ljud.

En parallellkompressors uppgift Àr som jag tidigare skrev att man blandar en (ofta) vÀldigt komprimerad signal med grundljudet ---(eftersom de svaga signalerna förstÀrks).

Och dÀrmed jÀmnar man ut skillnaden mellan svaga och starka signaler. Samma sak, fast pÄ tvÄ olika sÀtt. Att parallellkompression skulle vara naturligare Àn vanlig förstÄr jag inte vad du menar med.

Skillnad kan du förstÄs fÄ om man pÄ nÄt annat sÀtt Àndrar ljudsignalen som endera komprimeras eller inte, för att sen blanda ihop dem.

Postat (redigerat)

Och dÀrmed jÀmnar man ut skillnaden mellan svaga och starka signaler. Samma sak, fast pÄ tvÄ olika sÀtt. Att parallellkompression skulle vara naturligare Àn vanlig förstÄr jag inte vad du menar med.

Skillnad kan du förstÄs fÄ om man pÄ nÄt annat sÀtt Àndrar ljudsignalen som endera komprimeras eller inte, för att sen blanda ihop dem.

Det Àr helt enkelt en smaksak hur man vill jobba. Fördelen med parallelkomprssion Àr ju att man kan behÄlla mer av grundljudets dynamik, upplevelsen blir dÀrmed "mer naturlig", eller "levande" om man nu önskar det. Eftersom man lurar örat. DÀrmed inte sagt att det ena Àr bÀttre Àn det andra.

/Jon

Redigerat av Yllet
Postat

jag anvÀnder det alltid i princip pÄ trummor nÀr jag mixar rock Ä metal.

Jag lÀgger en 1176 pÄ en AUX i PT sen skickar jag ivÀg den pÄ t.ex virvel gruppen eller kick gruppen. Jag PK aldrig cymbaler utan brukar hÄlla mig till kicken Ä virveln. De fÄr lite mer punch (beroende hur mycket man blandar signalen) och Àven mer sustain, som Àr gött pÄ virveln

Men man kan Àven PK mixen som vissa har beskrivit i trÄden.

Vill du fÄ en jÀmnare signal kan du testa pÄ t.ex Bas, sÄng etc. AnvÀnd dina öron.

Postat

/Jon

hur skiljer sig det mot att man sÀnker dom höga ljuden och sen drar upp utvolymen sÄ dom svaga ljuden i förhÄllande till dom höga blir högre Àn innan?

Postat
Fördelen med parallelkomprssion Àr ju att man kan behÄlla mer av grundljudets dynamik, upplevelsen blir dÀrmed "mer naturlig", eller "levande" om man nu önskar det.

Àr inte det avhÀngigt hur hÄrt man komprimerar och i vilken grad signalerna blandas mot varann?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.