pxm Postat 12 oktober 2011 Dela Postat 12 oktober 2011 (redigerat) Ettt spännande sätt att spela i C-dur är att blanda C Thaishikochan med C-dur Blues och G dominant Bebop med G Mixoblues............... Helt plötsligt har man en massa toner att välja mellan.........trolleri......... Vill gärna samla tips på coola /alternativa sätt att spela olika tonarter här....... mvh Redigerat 12 oktober 2011 av pxm Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wavebreaker Postat 12 oktober 2011 Dela Postat 12 oktober 2011 Mitt huvud imploderade precis av överbelastning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 12 oktober 2011 Dela Postat 12 oktober 2011 Lägg in ett ljudexempel vettja... ☺️ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KillwithSkill Postat 12 oktober 2011 Dela Postat 12 oktober 2011 F ska det vara... ☺️ http://www.youtube.com/watch?v=9UWtcSvtiQw Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pxm Postat 12 oktober 2011 Trådstartare Dela Postat 12 oktober 2011 okey-jag använder spelsättet i den här bl.a: https://www.studio.se/index.php/files/file/11264-happy-ver-3/ mvh Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BluesBoy Postat 13 oktober 2011 Dela Postat 13 oktober 2011 Vad hände med pentan? 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 13 oktober 2011 Dela Postat 13 oktober 2011 okey-jag använder spelsättet i den här bl.a: http://forum.studio....64-happy-ver-3/ mvh För att vara ärlig tyckte jag det där lät mest konstigt och ostämt. Men beundrar samtidigt att du kan spela efter olika skalor. Jag tänker väldigt sällan i skalor, bara om jag jag gillar eller inte gillar tonen i sammanhanget. Till vanlig dur tycker jag det är helt ok att använda precis alla halv, kvartstonner osv som finns på grepbrädan. Man kan tom spela ett Ciss till A moll. Om man vill. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pxm Postat 13 oktober 2011 Trådstartare Dela Postat 13 oktober 2011 ett exempel till: https://www.studio.se/index.php/files/file/11305-playin-in-c-major/ 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MRS8 Postat 13 oktober 2011 Dela Postat 13 oktober 2011 ett exempel till: https://www.studio.se/index.php/files/file/11305-playin-in-c-major/ minst sagt spännande! (eller är det nån som testar om det går att ta alla toner på greppbrädan) mao är okunnig om denna genre 🙂 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
steelyfan Postat 13 oktober 2011 Dela Postat 13 oktober 2011 minst sagt spännande! (eller är det nån som testar om det går att ta alla toner på greppbrädan) mao är okunnig om denna genre 🙂 Absolut! Den kromatiska skalan som vi i västerlandet kallar den, består av 12 noter och går utmärkt att spela till mer modal musik typ pxm's exempel här i tråden. Vill man sen benda till sig lite kvartsnötter så går det med. Det som avgör vad som är "rätt", är din egna subjektiva bedömning som lyssnare. Generellt kan man nog säga att vi störs mer av rytmiska oklarheter än vi störs av tonala dissonanser typ en passingtone som är onbeat eller nån ologisk kadens i ett stycke. Jag gillar skarpt pxm's kompositioner. Lite porr för själen skulle jag beteckna det som. Vi är mönstersökande däggdjur och det är allt vi är! Lyssnar man på sån här musik så tangerar man (enl. mig) lite hur vi funkar innerst inne. (God that's deep 🤪 ) 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Larsson Postat 13 oktober 2011 Dela Postat 13 oktober 2011 (redigerat) ja om inte tonerna behöver vara i harmoni med varandra så får man ju fler toner att välja på 🙂 Redigerat 13 oktober 2011 av Larsson 4 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 13 oktober 2011 Dela Postat 13 oktober 2011 F ska det vara... ☺️ Sista tonen kändes befriande. Jag skulle bli mycket impad om han vågade sjunga en halvton ovanför låten rakt igenom. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Quoman Postat 14 oktober 2011 Dela Postat 14 oktober 2011 ett exempel till: https://www.studio.se/index.php/files/file/11305-playin-in-c-major/ Vill inte verka negativ men jag tror att du tjänar på att begränsa dig till någon eller ett par av dessa skalor. Det är svårt att hitta fraser som väcker intresse med denna variant på 12-tonsteknik. Det är ju sällan fel att blanda in lite kromatik eller göra tillfälliga utvikningar i någon annan tonart, men gör man det hela tiden tappar åtminstone jag intresset. Det är möjligt att det funkar att blanda dessa skalor på något sätt, men i det här ljudexemplet kändes det inte direkt som om det fanns något frastänk, det tror jag är väldigt viktigt för att få det att svänga, även om man försöker skapa experimentell och nyskapande musik. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.